Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Algemene forumaangelegenheden > Forum; regels, vragen, idee
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Forum; regels, vragen, idee Voor mededelingen en vragen betreffende het forum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 December 2014, 06:28   #1
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard FAQ rond gedegen zelfonderzoek gevraagd.

Frequently asked questions (FAQ) gevraagd betreffende het begrip 'gedegen zelfonderzoek'.

Handig voor nieuwe forumleden en ook voor anderen diegenen die het maar niet snappen.
Gewoon effe linkje naar "FAQ" en klaar is Renoir.

Voorstellen van punten die er in opgenomen worden:

1) Wat is gedegen zelfonderzoek?
2) Wat onderscheidt iemand die het gedegen zelfonderzoek afgerond heeft van iemand die dat niet gedaan heeft.
a) heeft de afronder meer innerlijke vrede?
b) is de afronder verlicht?
c) praktische voordelen misschien?

Renoir, zet er dus zeker in wat het verschil is tussen een mens die nog geen gedegen zelfonderzoek heeft gedaan en een mens die dat wel gedaan heeft, één die het gedegen zelfonderzoek afgerond heeft zoals jij dat dan noemt.
Geef een concreet voorbeeld.
Jij bent volgens je eigen schrijven iemand die het gedegen zelfonderzoek afgerond heeft. Wat maakt jou nu anders tegenover iemand die dat nog niet gedaan heeft.
Lijkt me geen absurde vraag van mij, een heel valide zelfs. Dus graag een helder antwoord zonder rond de pot te draaien.

Al diegenen naast jou die vinden van zichzelf dat ze gedegen onderzoek ook afgerond hebben kunnen dan ook naar die FAQ wijzen.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 18 December 2014, 08:57   #2
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Heb je de welkomst-tekst gelezen, die je kunt lezen voordat je inlogt?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 18 December 2014, 13:11   #3
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Heb je de welkomst-tekst gelezen, die je kunt lezen voordat je inlogt?
Ja,

Citaat:
Hallo,

Wat 'ik' via Zelfonderzoek en/of Waarheidvinding ont'dekt heb is dat de werkelijkheid zoals 'ik' die ken als zodanig niet bestaat, dat alles wat ik zie en rondom mij gebeurt geen enkele realiteitswaarde heeft. De 'ik' staat tussen aanhalingstekens omdat de 'ik' evenmin bestaat. Wat we met z'n allen doen is 'geloven' dat ik besta, het heeft een leven in onze hersenen als gedachte en vervolgens bevestigen we elkaar in het bestaan er van.

Het vreemde is dat het een omgekeerde bewijslast vraagt want het is heel makkelijk te geloven dat ik besta maar het is nauwelijks te geloven dat ik niet besta. Het bewijs wél te bestaan wordt namelijk continu geleverd en naar het bewijs niet te bestaan moet diep worden gegraven. Dit forum is bedoeld om je bij dat graven naar je werkelijke bestaan, en dat is niet meer dan simpelweg het bewuste zijn oftewel Bewustzijn, behulpzaam te zijn. Met het oog op de doelstelling kan ik bezwaarlijk beginnen met je meteen al als entiteit te erkennen want de waarheid is dat ook jij niet bestaat en het heet hier dat we aan waarheidvinding doen. Uiteindelijk is er niets aan de hand om een vermeende wereld (eentje die niet bestaat) te leven want in een film doen we niks anders dan geloven in het verhaal.

Waarom dan uitviegelieren dat je niet bestaat om vervolgens te doen alsof je wél bestaat? Wél het besef dat je niet bestaat maakt je los van je egocentrische levensstijl en dat is hetgeen deze wereld tot op heden zo onleefbaar heeft gemaakt. Maniertjes om vreedzaam met elkaar om te gaan werken kennelijk niet want we slaan nog steeds elkaars (vermeende) schedel in, dan wel maken elkaar het leven zuur, om daar beter van te worden, terwijl ont'dekt kan worden dat we elkaar 'zijn', EEN onder de grote noemer Bewustzijn opereren.
En dat beantwoord mijn vraag 2 niet.
Waaraan herken ik iemand die het gedegen zelfonderzoek afgerond heeft.

Renoir zegt dat hij het afgerond heeft.
Wie nog?
Jij Rob???
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 18 December 2014, 13:44   #4
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Wie oh wie wil zich naast Renoir bekend maken op dit forum als zijnde gedegen zelf onderzoek afgerond hebbende.

1) Renoir
2) ......
3) .....
4) .....
etc...

Belangrijk: Volgorde van nummering doet er niet toe.
En ook belangrijk: hier komen zeveren dat het daar niet over gaat wordt niet aanvaard. Als het daar niet over gaat moet er ook niet beweerd worden dat er zoiets bestaat als een gedegen zelfonderzoek afronden.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 18 December 2014, 14:07   #5
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

met toestemming van Ulla:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Zou de behoefte er dan nog zijn, dat te willen vermelden? Heb het vermoeden van niet. Bovendien is dat gedegen onderzoek voor verschillende uitleg niet toch vatbaar ook binnen dit concept? En kan het überhaupt door een gewone sterveling afgerond worden? Tegen die tijd dat we dood gaan gaat het of door of het is definitief voorbij. Mogelijkheden zat.

Zomaar een paar vragen.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 18 December 2014, 14:43   #6
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Zonder te weten of ik toestemming heb van Nadje:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Punt is dat het niet is uit te leggen. En het gevaar bestaat dat alles wat je d'r over zegt verkeerd uitgelegd kan worden. Het is feitelijk vrij eenvoudig. Hoe weet ik of ik met iemand te maken heb die het zelfonderzoek heeft afgerond? Omdat Waarheid zichzelf altijd herkend.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 18 December 2014, 14:50   #7
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Ja, wat is gedegen zelfonderzoek?

Het enigste wat ik nu kan bedenken is dat acim dit zegt in (hoofdstuk14.X.8:6,7):

"In feite geniet het ego ervan zichzelf te bestuderen, en juicht het het van harte toe wanneer studenten het willen "analyseren" en aldus zijn gewichtigheid bekrachtigen."


Doet me denken aan deze uitspraken:

Zoals Osho het meen ik zei:"een tomaat die een tomaat bestudeert".

Of Einstein:"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt".

We hebben dat nodig wat buiten het systeem of box is om ons te helpen.

Ipv onderzoek is het misschien beter om toe te geven dat je niet weet wie je bent. Dan is er ruimte voor dat wat je bent het kan vertellen, niet langer blokkades van eigen antwoorden opwerpt die het verhinderen het je te vertellen.

Citaat:
Er is geen uitspraak die de wereld meer vreest te horen dan deze:

"Ik weet niet wat ik ben, en daarom weet ik niet wat ik doe, waar ik ben, of hoe ik de wereld of mijzelf moet bezien."

Toch wordt in dit leren verlossing geboren. En Wat jij bent zal jou over Zichzelf vertellen.

hoofdstuk 31.V. 17:6,8
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 18 December 2014, 15:36   #8
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Wie oh wie wil zich naast ..... bekend maken op dit forum als zijnde gedegen zelf onderzoek afgerond hebbende.

1) .....
2) ......
3) .....
4) .....
etc...
Wijziging van stand der zaken. Alle stippellijnen leeg.
Renoir heeft net volgens eigen schrijven in een ander topic nooit geschreven dat hij het gedegen zelfonderzoek' afgerond heeft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Maar je vind het wel nodig te verklaren dat je zelf het gedegen zelfonderzoek afgerond hebt.
Nee, waar lees je dat?
Poppenkast op zijn best.
Maar dat weten ik en meerderen op dit forum al lang natuurlijk.

En niets mis mee, want alles is een expressie van wat is.
Liegen, waarheid spreken, beweren, zeggen nooit beweerd te hebben, het kan allemaal op dit forum.

Afronder:
Citaat:
"All there is, is Consciousness"

And the mind is merely a reflection of that Consciousness. Mind is a collection of thoughts which arise and are not disposed of, they are collected. Mind is merely a collection of thoughts, or a collection of impressions which makes up this "me," this self image. That image is made up of various thoughts and impressions not all the thoughts and impressions, but only selected thoughts and impressions. Therefore, the "me" as a self-image is an inaccurate image."
"Brain is inert matter. Brain cannot create any thoughts. Brain can only react to the thoughts which come from outside and then get involved."

http://en.wikiquote.org/wiki/Ramesh_Balsekar
Maar hey, 'who' cares?!


Wijziging aangebracht door Puppetji op 18 December 2014 om 16:07.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 18 December 2014, 09:04   #9
omno
Asprirant lid
 
omno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 December 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
1) Wat is gedegen zelfonderzoek?
Bingo.
omno is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.