Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 September 2022, 15:40   #1
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard Hebben dieren een 'ik' of 'ego'?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht

Of zoiets bij dieren blijft bestaan , dat denk ik niet. Dieren beschikken dan wel over een ego, maar hebben geen intellectueel vermogen.
Toch maar eens wat gezocht op internet over het hebben van een ego, ook al spreken ze over 'ego' als ze het over 'ik' hebben, maar dat is jou niet vreemd. Daarbij dat intellectueel vermogen bij dieren kun je niet generaliseren, sommigen hebben wel degelijk intellectueel vermogen.

Citaat:
Waarom is het ego bij de mens groter dan bij dieren?

Omdat dieren geen ego kunnen hebben, is dit van de mens per definitie groter.

Het ego is een door het individu gecreëerd verhaal over zichzelf en dat in hoofdzaak wordt gevoed door de eigen realiteit (d.i. ook een gecreëerde realiteit) van een ander individu.
Dat verhalende zie ik een dier toch niet doen.
Hier onder de gehele tekst.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Swinnen
Waarom is het ego bij de mens groter dan bij dieren?

Omdat dieren geen ego kunnen hebben, is dit van de mens per definitie groter.

Het ego (of gecreëerde 'ik') is immers een gecreëerde realiteit door ons brein.

En enkel Homo Sapiens is in staat om een realiteit te creëren, omdat hiervoor twee processen nodig zijn: het DENKEN en het GELOVEN.

Ons brein is een verhalen-verteller. Een verhaal staat los van de realiteit, maar als wij het verhaal gaan geloven, dan beschouwen wij het verhaal als de realiteit, maar het is niet de realiteit, we creëren een eigen realiteit. Op deze manier creëert elk individu een unieke eigen realiteit, en elk individu beschouwt de eigen realiteit als de realiteit. Dit maakt ons uniek.

Wat is een ego ?

Wij zijn gevoelig voor wat de groep van ons denkt. Wij zijn van genetica sociale dieren en wij hebben de behoefte om ons gedrag op de groep af te stemmen. Wij hebben behoefte aan waardering van anderen. De informatie die wij ontvangen vanuit onze omgeving over onszelf krijgt een bijzondere aandacht. Maar de verhalen die anderen over ons maken, vinden hun oorsprong niet in de realiteit, ze worden geboren in de eigen realiteit van de individuen-verhalen vertellers. Het zijn beoordelingen (= interpretatie van de realiteit) van andere individuen over onszelf. Deze verhalen staan los van de realiteit, maar omdat wij deze verhalen geloven, beschouwen wij deze verhalen als de realiteit. Wij creëren aldus een eigen realiteit.

Op basis van deze historische gegevens maakt ons brein (ons besturingssysteem zeg maar) een verhaal van onszelf. Door dit verhaal te geloven wordt het ego geboren.

Het ego is een 'gecreëerde ik'. Het is een door het brein gecreëerd verhaal gebaseerd op beperkte informatie die niet uit de realiteit komt. De kans dat deze informatie overeenstemt met de realiteit is dus zeer klein. Maar het individu denkt dat het ego is wie het hij is. Dit is niet de realiteit.

Dit verhaal kan zo krachtig worden dat het individu het idee heeft dat hij tegen zichzelf kan praten. Het individu denkt dat 'het ego' is wie hij is. Het 'ego' is echter niet wie het individu is. Het ego is een door het individu gecreëerd verhaal over zichzelf en dat in hoofdzaak wordt gevoed door de eigen realiteit (d.i. ook een gecreëerde realiteit) van een ander individu.

Het ego stuurt het handelen van het individu aan en dit kan tot zeer inefficiënt gedrag leiden.

Het ego is immers een gecreëerde realiteit, waardoor waardoor het handelen van het individu wordt gestuurd door wat het individu denkt dat goed (of slecht) handelen is.

Het handelen is het aanwenden van energie. Dit handelen gebeurt in de realiteit en het heeft daar zijn effectieve uitwerking.

Enkel handelen conform de realiteit is efficiënt handelen.

Een realiteit is niet goed of slecht. Een realiteit is wat ze is. Goed en slecht bestaan niet in de realiteit. Het is een beoordeling van de realiteit. En deze eigenschap bezit enkel Homo Sapiens.

bron
Citaat:
Commentaar Nico Wortél

De term 'ego' komt van S. Freud, maar is een eigen leven gaan leiden.
Het betekent nu in de volksmond 'imago' of 'image'.

Daarmee is een ego een beeld dat de persoon opwerpt van zichzelf, in de hoop of overtuiging dat de ander dit aanvaard als de werkelijkheid.
Het is dus een vorm van bedrog of zelfbedrog.

Dieren doen ook aan bedrog, vanuit zelfbehoud. Denk aan zweefvliegen die eruit zien als (gevaarlijke) wespen.

En daarmee is dat bedrog gewoon een vorm van communicatie.
Aangezien mensen behoorlijk slim zijn, en misschien wel de slimste diersoort op aarde, zijn wij ook het beste in elkaar bedriegen. Waarbij dus ook hoort: een prachtig ego opwerpen.

Ha ha ha.
Voor wat hier gezegd wordt aangaande ego gebruiken we het 'ik' om het te onderscheiden van het beschermende element van 'ik' noemen we dat beschermende deel het 'ego'.
 
Oud 17 September 2022, 17:14   #2
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

https://blog.kloosterhuissen.nl/ik-w...-van-de-ander/

Citaat:
De ander geeft jou een plaats en een positie. Ik ben moeder doordat ik kinderen heb. De geboorte van mijn eerste kind maakte mij moeder. Mijn studenten maken mij docent. Mannen maken mij vrouw. Jongeren maken mij oud en vul uw eigen situatie maar in. Wij geven niet onszelf een plaats maar dat doet de ander. Ik en jij zijn relationele begrippen die naar elkaar verwijzen.

Wie het 'ik' daadwerkelijk wil begrijpen, begrijpt dat hij 'ik' wordt in het aangezicht van de ander. Het is uitgerekend de ander die mijn ik-zijn bepaalt.

In de dierenwereld gaat dat net zo. Het is de muis die zijn ik-zijn bepaalt in het aangezicht van de ander (de kat) en vice versa natuurlijk.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 September 2022, 17:17   #3
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Verder vind ik dit onderwerp van een dusdanig basaal (banaal ) niveau, dat wie dit niet begrijpt helemaal niet met zelfkennis bezig is.

Ik word 'ik' in het aangezicht van de ander, omdat 'jij' een andere ik bent dan ik.
Zo werkt het ego in de wereld waarin we leven en waaruit zoiets als evolutie is voortgekomen. Evolutie zou simpelweg niet mogelijk zijn zonder 'ik en jij'.

Het ware zelf echter heeft geen relatie met deze wereld. Die is in zichzelf al'een: kennende leegte. Zelf-zelf verhouding.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 September 2022, 17:37   #4
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

We worden 'ik' in het aangezicht van de ander (reflectie, spiegeling).

Maar als je de moed hebt om het 'ik' te overstijgen, dan zal 'liefde' zich reflecteren in 'de ander'.....indien aanwezig in 'de ander' uiteraard.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 September 2022, 17:43   #5
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
We worden 'ik' in het aangezicht van de ander (reflectie, spiegeling).

Maar als je de moed hebt om het 'ik' te overstijgen, dan zal 'liefde' zich reflecteren in 'de ander'.....indien aanwezig in 'de ander' uiteraard.
Voor mij is ego een gevolg van het verstand; met het verstand kwam het ego en de verkankering van het 'ik'; waar 'ik' daarvoor gewoon het individu uitmaakte...
marie is offline  
Oud 17 September 2022, 17:49   #6
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Voor mij is ego een gevolg van het verstand; met het verstand kwam het ego en de verkankering van het 'ik'; waar 'ik' daarvoor gewoon het individu uitmaakte...
Dat is allemaal flauwekul wat je schrijft, Marie. Je bent toch licht bevattelijk voor het Laurens-virus.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 September 2022, 19:36   #7
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
We worden 'ik' in het aangezicht van de ander (reflectie, spiegeling).

Maar als je de moed hebt om het 'ik' te overstijgen, dan zal 'liefde' zich reflecteren in 'de ander'.....indien aanwezig in 'de ander' uiteraard.
Het ik overstijgen is geen kwestie van moed hebben maar van inzicht verkrijgen waardoor het goddelijke (om het zo maar te noemen) belemmerd wordt zich te uiten als datgene wat je werkelijk bent. Waar dat bekend is 'ik' en 'ego' te zijn, weet je waar de oorzaak is te vinden.

Liefde zal zich niet reflecteren, liefde is een zijns toestand, die doet niks.
 
Oud 17 September 2022, 21:13   #8
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Liefde zal zich niet reflecteren, liefde is een zijns toestand, die doet niks.
Bij de egomens werkt dat inderdaad zo.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 September 2022, 20:40   #9
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Verder vind ik dit onderwerp van een dusdanig basaal (banaal ) niveau, dat wie dit niet begrijpt helemaal niet met zelfkennis bezig is.

Ik word 'ik' in het aangezicht van de ander, omdat 'jij' een andere ik bent dan ik.
Zo werkt het ego in de wereld waarin we leven en waaruit zoiets als evolutie is voortgekomen. Evolutie zou simpelweg niet mogelijk zijn zonder 'ik en jij'.

Het ware zelf echter heeft geen relatie met deze wereld. Die is in zichzelf al'een: kennende leegte. Zelf-zelf verhouding.
Evolutie is een verzonnen wortel voor de neus..
Er is 'aanpassing'. Als omstandigheden kariger, en minder behoeftes vragen, zal wat een verloop van 'worden' ervaart ontwikkelde behoeftes in een verloop van overdracht achterwegen laten, omdat ze niet meer getriggert worden. (Leegte past zich zonder slag of stoot belangeloos aan..) Evolutie is een fabeltje.
Guido is offline  
Oud 17 September 2022, 21:12   #10
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Evolutie is een verzonnen wortel voor de neus..
Er is 'aanpassing'. Als omstandigheden kariger, en minder behoeftes vragen, zal wat een verloop van 'worden' ervaart ontwikkelde behoeftes in een verloop van overdracht achterwegen laten, omdat ze niet meer getriggert worden. (Leegte past zich zonder slag of stoot belangeloos aan..) Evolutie is een fabeltje.
Gelovigen ontkennen soms evolutie. Mensen die zelfkennis serieus nemen herkennen in evolutie oorzaak en gevolg.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.