Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 June 2010, 09:35   #1
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard Mara, forum nieuwe opzet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara
In abstracto filosoferen kan voor mij alleen maar een intellectuele activiteit zijn.
Als ge dat graag doet is dat plezant om de tijd te verdrijven.

Zijt ge u bewust van het verstrijken van de tijd? In werkelijkheid is er verveling.
Wat is verveling? Het is een onaangename gewaarwording die veroorzaakt wordt door weerstand in de geest.
"Ik vind dit eigenlijk niet leuk," zegt ge tegen uzelf, "ik wou dat ik iets anders kon gaan doen... maar ja ik moet nu eenmaal mijn boterham verdienen? Is 't nog geen vijf uur?"
Dan leest ge dat iemand hier schrijft: "Er is niemand die zich verveelt.. euh... er is alleen maar verveling!"
Pardon... maar wat is het verschil! Het blijft even onaangenaam!

Wanneer ge, daarentegen, met iets bezig zijt dat ge graag doet, dan is die weerstand, die verveling er niet! En dan voelt ge u vanzelf goed in uw vel!

Een ander onderwerp.
Het gevoel van continuïteit is het gevolg van de werking van het geheugen. Als ge 's morgens wakker wordt herkent ge de dingen, herinnert ge u wat uw naam is, waar ge woont, wat ge gisteren gedaan hebt en wat ge vandaag van plan zijt om te doen.
Stel dat er 's nachts een breuk kwam in die continuïteit, dat het geheugen 's morgens opnieuw moet opgebouwd worden... zou nogal dramatisch zijn nietwaar? Er zouden geen instellingen voor dementen genoeg zijn.
Toch zegt men: "Het gevoel van continuïteit is een illusie gecreëerd door het geheugen!"
Een illusie? Dan is het leven een illusie. Waarom zegt ge dat eigenlijk? Leeft ge niet graag misschien?

Vanmorgen werd ik wakker. Ik herinnerde mij dat ik vastbesloten ben om niet meer in elkaar te zakken. Dus ga ik rustig op de rand van mijn bed zitten en doe de dingen - die ik hier niet ga uitleggen - die ik in de Alexander-techniek geleerd heb.
Een beetje later sta ik koffie te maken. De radio staat op klassiek. Ik herken een fragment van het tweede pianoconcerto van Rachmaninov. Ik let op mijn houding: "Niet in elkaar zakken ouwe jongen!" "Ik moet vanmorgen zeker nog een uur studeren!" "Zal ik nog een stukje schrijven op het forum? Of doe ik dat alleen maar om niet aan mijn partituren te moeten beginnen?" "Waarover zal ik schrijven?" "Hoe is mijn lichaamshouding? Hoe gebruik ik mezelf terwijl ik water opgiet in de filter?" "Ha... een fragment uit het Debussy kwartet!"

En zo gaat dat maar door... De aandacht flits van het een naar het ander en de innerlijke dialoog, het praten met mezelf is voortdurend aan de gang?"

Dan zegt iemand hier spottend: "Ach al dat gedenk..."

Ga je mij vertellen dat jij iets anders doet? Maak dat de kat wijs!
Misschien zak jij ook als een pudding in elkaar, als je activiteiten verricht, maar heb je dat nog nooit in de gaten gehad!
Nee, je doet precies hetzelfde als ik: Je aandacht flitst van het een naar het andere en er is voortdurend commentaar op de dingen aan de gang in je hoofd!
Alleen ga jij zeggen: "Er is niemand die deze dingen doet... de dingen doen zichzelf!"
En dat klinkt o zo mysterieus diepzinnig! Het geeft je zulk een kick, dat je een zeldzame wijze bent, dat je er haast van zou klaarkomen.

Maar je beschrijft alleen maar de dingen die ik beschrijf met andere - in jouw ogen - non-dualistische woorden!
Je wilt toch zo graag tot de uitzonderlijke elite der non-dualisten behoren!
Schitterend Mara. Het is precies datgene waar ik al dagen mee in mijn kop zit, maar waar ik de juiste woorden maar niet voor kon vinden. Ik had beloofd, aan Renoir en Caroline daar nog op terug te komen, in de topic over Remon, maar ik heb er een nieuw draadje voor geopend.

Ik heb aan bovenstaande woorden niets toe te voegen. Het zou mooi zijn als we van dit forum een forum konden maken met een andere manier van communiceren en al dat semi-intellectuele geneuzel en abstracte gefilosofeer nu eindelijk eens achterwege zouden kunnen laten.

Dat geldt wat mij betreft tevens alle kul over het al dan niet hebben van een ego. Voor mij allemaal van hetzelfde laken een pak.

Mara dank voor je woorden. Zo mooi en treffend had ik het zelf nimmer kunnen omschrijven.

Wijziging aangebracht door Nadje op 10 June 2010 om 10:22.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 June 2010, 11:22   #2
Marijke
Asprirant lid
 
Marijke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Wáááát is Mara inmiddels ook hier gearriveerd op het forum?

Waar kan ik hem begroeten en waar heb je dat citaat dan vandaan gehaald? Want ik kan het hier niet vinden. Zelfs niet in de bibliotheek

Please Help
Marijke is offline   Met citaat reageren
Oud 10 June 2010, 11:46   #3
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marijke Bekijk bericht
Wáááát is Mara inmiddels ook hier gearriveerd op het forum?
Nathan is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.