Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 May 2013, 08:31   #1
Jeffreyboender
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 9 May 2013
Berichten: 0
Standaard Nu wel of geen vrije wil - karma

Goedemorgen,

Volgens de zienswijze advaita gaat alles zoals het gaat en heb je nergens keuze in. We zijn het onveranderlijke oorspronkelijke bewustzijn.
Er wordt echter ook gepraat over karma theorie.
Vanwege je karma (acties) in vorige leven ben je op deze aarde terecht gekomen. Naast karma is er in het menselijk leven ruimte voor 'vrije wil'. Goede daden en goede gedachten zullen onvermijdelijk leiden tot een betere balans in punya papa oftewel verdienste en straf.
Dientengevolge zal lijden verminderen en geluk vermeerderen in het huidige leven of in het toekomstige. Je karma bepaalt met welke fysieke en mentale uitrusting je geboren wordt, alsmede in welke omstandigheden en met welke mogelijkheden. In je leven hangt het van de vrije wil van jouzelf af hoe je je mogelijkheden benut, welke daden je onderneemt en hoe je op situaties reageert.


De vraag is: staan advaita en karma helemaal los van elkaar?
Want bij karma is er dus wel sprake van een vrije wil.
Jeffreyboender is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 09:27   #2
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

jeffrey.

(interessante vraag die je hier stelt.
er zijn waarschijnlijk wel anderen die hierover met je in gesprek willen gaan.)
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 09:49   #3
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeffreyboender Bekijk bericht
Goedemorgen,

Volgens de zienswijze advaita gaat alles zoals het gaat en heb je nergens keuze in. We zijn het onveranderlijke oorspronkelijke bewustzijn.
Er wordt echter ook gepraat over karma theorie.
Vanwege je karma (acties) in vorige leven ben je op deze aarde terecht gekomen. Naast karma is er in het menselijk leven ruimte voor 'vrije wil'. Goede daden en goede gedachten zullen onvermijdelijk leiden tot een betere balans in punya papa oftewel verdienste en straf.
Dientengevolge zal lijden verminderen en geluk vermeerderen in het huidige leven of in het toekomstige. Je karma bepaalt met welke fysieke en mentale uitrusting je geboren wordt, alsmede in welke omstandigheden en met welke mogelijkheden. In je leven hangt het van de vrije wil van jouzelf af hoe je je mogelijkheden benut, welke daden je onderneemt en hoe je op situaties reageert.




De vraag is: staan advaita en karma helemaal los van elkaar?
Want bij karma is er dus wel sprake van een vrije wil.


In ons mens-zijn (ego) bestaat keuze absoluut! Geen enkele twijfel mogelijk, zoals we allemaal dagelijks kunnen waarnemen. Het jammere is dan weer dat alles maar een illusie is.

En karma kan de oplettende toeschouwer overal waarnemen binnen de illusie. Karma wil niets anders zeggen dan de wet van oorzaak en gevolg. Wie het pad van het ego volgt zal niets anders dan ellende tegenkomen. Wie het pad van de Liefde volgt, die zal "weten". In feite lopen we tegelijkertijd allemaal een beetje op beide paden. Beide paden kunnen we niet onderscheiden omdat ze zich gemengd aan ons voordoen. Karma dwingt ons steeds weer naar het pad van de Liefde toe. Maar er zijn nogal wat eigenwijze mensen die desondanks liever naar hun ego luisteren. Onbegrijpelijk, maar waar.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 14:02   #4
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
In ons mens-zijn (ego) bestaat keuze absoluut! Geen enkele twijfel mogelijk, zoals we allemaal dagelijks kunnen waarnemen. Het jammere is dan weer dat alles maar een illusie is.
Het ego best??t, dat erkennen zelfs advaita-leraren. De keuzes die het ego maakt, of die je vanuit je ego maakt, en de gevolgen ervan, die bestaan dan toch ook gewoon? waarom zouden die dan illusie zijn? Misschien zijn deze zaken niet van belang, afhankelijk van hoe je kijkt, maar ze zijn er wél. Omdat het ego er ook wél is. Misschien is het net als een droom? Het is maar hoe je het ziet. De droom is er, hij wordt gevoeld en beleefd, maar tegelijkertijd is-ie een illusie. Zoiets? Moeilijk hoor!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
En karma kan de oplettende toeschouwer overal waarnemen binnen de illusie. Karma wil niets anders zeggen dan de wet van oorzaak en gevolg. Wie het pad van het ego volgt zal niets anders dan ellende tegenkomen. Wie het pad van de Liefde volgt, die zal "weten". In feite lopen we tegelijkertijd allemaal een beetje op beide paden. Beide paden kunnen we niet onderscheiden omdat ze zich gemengd aan ons voordoen. Karma dwingt ons steeds weer naar het pad van de Liefde toe.
Hier kan ik me wel in vinden. Alleen horen of 'verstaan' heel veel mensen de boodschappen van de karma niet. Bedoel jij dat ook zo, Niets?

Overigens zie ik karma als iets symbolisch. Ik persoonlijk geloof op geen enkele manier in meerdere levens en het voortbestaan na de dood (begrijp me goed, ik kan het uiteraard ook niet uitsluiten, maar ik acht het --vooralsnog-- niet waarschijnlijk!)

Wat betreft de advaita-theorieën, dat beetje dat ik ervan weet, die klok zonder werkelijk onderzochte klepel, die kan ik zelfs zomaar plaatsen binnen dat (kleine beetje) wat ik weet van de neurologie. Natuurlijk zit er in onze hersenen, zenuwen, dat hele samenwerkende stelsel dat wij als mens zijn, geen poppetje, geen ziel. Als er onverhoopt iets stukgaat in ons brein, kunnen we zomaar onze 'zo eigen' persoonlijkheid kwijtraken. Dus wat is het om een goed mens te zijn? Een slecht mens? Een slim mens? Een sympathiek mens? Etc. Dus! We zijn niets. Als we dood zijn, gaan we daar weer in op, in dat niets. Wat dat betreft was de advaita-leer z'n tijd ver vooruit! Of ik moet 'm helemaal niet (niet helemaal) begrijpen, dat kan natuurlijk ??k! WiNk

(Ik heb overigens een mooi tijdschrift in bezit gekregen, een oud nummer van InZicht dat nog aan te schaffen was, met als thema 'Het Ego'. Ik ben er al wat in aan het lezen. Ik zal er ook nog eens een boek op naslaan. Dus ik werk aan de hiaten in mijn kennis! Ik las al erg mooie artikelen en uitspraken van leraren op het advaita-vlak waaruit bleek dat ik het niet eens zo heel anders zie dan zij! Dus een beetje begrip voor de materie lijk ik al wel te hebben. )

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Maar er zijn nogal wat eigenwijze mensen die desondanks liever naar hun ego luisteren. Onbegrijpelijk, maar waar.
Ik vind dat juist zo heel begrijpelijk! De gevoelens die je vanuit je ego voelt zijn z? sterk! Het is juist hartstikke moeilijk, het voelt letterlijk onnatuurlijk, om daar afstand van te nemen, er niet naar te luisteren en te handelen! Meen je het echt, Niets, dat je dit niet begrijpt? Ben je al z? ver af van 'het gewone mens-zijn'? Je bent toch ook kind geweest? Hoelang ben je al op dit pad bezig? Ben je al verlicht ofzo?!

Jeffrey, ik hoop dat je voor jou bevredigende reacties krijgt. Of de mijn er een is, is de vraag. Voor mij was jouw vraag echter wel weer een aanzetje tot nadenken en mij uiten hier!
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 14:10   #5
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Het ego best??t, dat erkennen zelfs advaita-leraren.

Tja,...als die het zelfs zeggen,....
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 15:22   #6
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Tja,...als die het zelfs zeggen,....
Mijn ego wordt in ieder geval onzeker van dit soort opmerkingen? (Serieus, in dat stadium zit ik nog, beste oudgedienden hier.)

<edit> O ja, advaita was niet voor watjes?
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 15:44   #7
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Mijn ego wordt in ieder geval onzeker van dit soort opmerkingen? (Serieus, in dat stadium zit ik nog, beste oudgedienden hier.)
Lekker daar zitten zolang je daar zit.
Dát is HET!
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 15:49   #8
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Mijn ego wordt in ieder geval onzeker van dit soort opmerkingen? (Serieus, in dat stadium zit ik nog, beste oudgedienden hier.)
Ik weet niet of het stadium waarin je ego er niet meer onzeker van word zo aan te bevelen is,....maar voor je het weet zit je daar al weer in!
Dus koester je onzekerheid zou ik zeggen, het zijn mooie onderzoekspunten, als je wilt.

Maar dat heb ik ook maar van horen zeggen hoorWiNk
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 15:59   #9
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Ik vind dat juist zo heel begrijpelijk! De gevoelens die je vanuit je ego voelt zijn z? sterk! Het is juist hartstikke moeilijk, het voelt letterlijk onnatuurlijk, om daar afstand van te nemen, er niet naar te luisteren en te handelen! Meen je het echt, Niets, dat je dit niet begrijpt? Ben je al z? ver af van 'het gewone mens-zijn'? Je bent toch ook kind geweest? Hoelang ben je al op dit pad bezig? Ben je al verlicht ofzo?!
Gebeurt nogal eens hoor,...heb je een klein lampje even zien branden is het ineens allemaal onbegrijpelijk dat anderen mensen dingen niet "zien"
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2013, 08:24   #10
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Het ego best??t, dat erkennen zelfs advaita-leraren. De keuzes die het ego maakt, of die je vanuit je ego maakt, en de gevolgen ervan, die bestaan dan toch ook gewoon? waarom zouden die dan illusie zijn? Misschien zijn deze zaken niet van belang, afhankelijk van hoe je kijkt, maar ze zijn er wél. Omdat het ego er ook wél is. Misschien is het net als een droom? Het is maar hoe je het ziet. De droom is er, hij wordt gevoeld en beleefd, maar tegelijkertijd is-ie een illusie. Zoiets? Moeilijk hoor!
Ego bestaat, maar als illusie. Met illusie wordt hier de tijdelijkheid van dat bestaan aangegeven. Het is onderdeel van wat men binnen advaita de verschijnselen noemt. En het kenmerk van verschijnselen is dat ze verschijnen en weer verdwijnen. Het is dus tijdelijk, veranderlijk. Het bestaat dus, maar als veranderlijk, tijdelijk fenomeen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.