Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 March 2011, 12:42   #1
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard Het feest van de herkenning.

De vraag die opdoemt is of het werkelijk waar is dat alles 'eigen interpretatie' is.

Interpretatie is de kleuring die er aan het zien wordt gegeven door een eigen opvatting die is ontleend aan een perceptie. Je weet wel dat vat vol tegenstrijdigheden dat er met je opvoeding is ingegoten. Hieraan ligt het duale principe van goed en kwaad ten grondslag waarmee tussen volle overgave en totale onbewustheid empirisch wordt vastgesteld wat waar is. Het basismechanisme en de ware essentie van het bestaan van de wereld. Vergis je niet in zijn ware aard want het is een wereld die gevangen zit tussen twee polen en verdwijnt wanneer de krachten zijn opgeheven.

Een interpretatie behoeft niet het voorzetsel 'eigen', de gevarieerde kleuring van iedere perceptie waarborgd dat zogenaamde eigene. Zogenaamd omdat er niets van eigenheid inzit, het is een samenraapsel van allerhand invloeden van buitenaf, waarvan we maar aannemen dat die van ons is. Zelf onderzoek wijst alleen maar uit dat we ideeën hanteren die bewijzen dat alles echt is, zonder het geloof daarin stort het hele kaartenhuis in. Je bent dus niet wat je denkt te zijn.

De vraag of je iets anders kunt hebben dan een eigen interpretatie is te vinden in het antwoord op de vraag of het je mogelijk is te redeneren vanuit een andere perceptie dan die van jezelf. Enig invoelingsvermogen vervangt de kleuring van de eigen perceptie en dientengevolge ziet ook de interpretatie er anders uit. Je kunt iets anders hebben dan een eigen interpretatie en de vraag is of dat van belang is. Het antwoord is ja omdat het invoelingsvermogen van wezenlijk belang is gebleken voor de instandhouding van de soort. Maar dat inmiddels door overpopulatie niet meer is.

Ook hier, de instandhouding van de soort, toont aan dat dat 'jij' er helemaal nooit toe deed. Dat je je als belangrijker hebt voorgehouden dan je bent. Invoelingsvermogen een funtie en ook als interpretatie functioneel is voor het behoud. Er is niks eigens aan. Het eigene is dus maar toegeeigend om je te onderscheiden. Wanneer je dus die vermeende eigenheid ook vanuit dit gegeven gaat onderzoeken blijkt dat er helemaal niks eigens inzit. Het is een veronderstelling.

Kun jij nou wel of niet een interpretatie hebben waarin niet het belang van je bestaan meespeelt ? Interpreteren is hetgeen je doet en wanneer het niet de kleuring meekrijgt van dat 'eigen' wordt het gereduceerd tot wat het van oorsprong al was, namelijk gewoon Zien. Zonder kleuring, zonder aanwezigheid van dat 'eigen', zonder dat idee van een vermeend zelf dat steeds op de achtergrond meedraaid is het niet langer een eigen belang dat gewantrouwd behoeft te worden.

Soms, heel soms is er wel degelijk een spiegeling te zien die het in zich heeft een loepzuivere weerkaatsing te betreffen van hetgeen er in gespiegeld is geworden. En dat heeft in zich tot een tweezijdig happening te worden, het feest van de herkenning.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2011, 00:36   #2
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
De vraag of je iets anders kunt hebben dan een eigen interpretatie is te vinden in het antwoord op de vraag of het je mogelijk is te redeneren vanuit een andere perceptie dan die van jezelf. Enig invoelingsvermogen vervangt de kleuring van de eigen perceptie en dientengevolge ziet ook de interpretatie er anders uit. Je kunt iets anders hebben dan een eigen interpretatie en de vraag is of dat van belang is. .
M.i is het in het geheel niet mogelijk te redeneren vanuit iets anders dan de eigen perceptie. De eigen perceptie is al wat je (tot je beschikking) hebt. Invoelingsvermogen kan niet anders dan gestoeld zijn op de eigen perceptie. Dat je je in de ander kunt verplaatsen, zegt niet dat je uit je eigen perceptie bent gestapt. De bewering dat er iets anders is dan de eigen perceptie/interpretatie, lijkt me dan ook volledig uit de lucht gegrepen.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2011, 05:09   #3
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Voor mijn gevoel kan dat wel als je niet aan je eigen waarneming vasthoud en weet dat het alleen maar je eigen dingetjes zjin. Bv. je eigen emoties aanschouwen en je opeens realiseren, dat deze niets met jou zelf te maken hebben maar met aangeleerde dingen, waarom je bv. boos zou moeten zijn. Op dezelfde manier kun je de reacties van anderen aanschouwen.
In hoever dat van belang is, het werkte voor mij bevrijdend, de emotie kan je niet meer "claimen" als zijnde waar en onoverkomelijk. Wat mij persoonlijk heel erg geholpen heeft om los te komen van overmatige emoties, waarvan ik het gevoel had dat die niets met mijn wezen te maken hebben.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2011, 09:10   #4
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

uuuuh...nou, als ik boos ben dan ben ik met mijn hele wezen boos.
als ik geduldig ben, ben ik met alles geduldig
als ik verdrietig ben dan is dit van mijn tenen tot in het puntje van mijn haren
als ik lach, dan lacht alles
als ik bang ben, dan ben ik helemaal echt bang
als ik in paniek schiet dan is het totale paniek.

en tussendoor ben ik soms ook gewoon lief(de) KiSs
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2011, 09:11   #5
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

en als ik off-topic reageer...dan doe ik dit ook meestal totaal
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2011, 10:32   #6
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Ja, denk dat dat ook de enige manier is om ze te doorleven om ze weer los te kunnen laten. Ik had vroeger nogal last van boosheid, wist niet waarheen ermee (het hield nooit op) en dat voelde dus niet meer goed.
Kan mij nog wel eens verwonderen hoe goed dat nu werkt, dat ik kan zien hoe emotioneel ik kan zijn en het gewoon geuit, zo weer over kan zijn. En de rust/stilte is weer terug, alsof het er nooit was. En ook lachen is iets heerlijks................van top tot teen.........zoals je zegt.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2011, 11:19   #7
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
en als ik off-topic reageer...dan doe ik dit ook meestal totaal (jouw lachen weggehaald, anders mocht ik niet lachen van het programma, grin)


KiSs (en een bloemetje en nog een kus) (stom programma, hihi)
Danique is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.