Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 July 2012, 15:17   #1
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard Advaita - mijn visie

Ik vind het een inspirerende stroming, met tevens geen onaardig clubblad Inzicht.
Terwijl zen zich vooral richt op het leven zelf, de natuur. Bewust leven, bewust handelen. Richt advaita zich vooral op bewustzijn zelf.
Zen houdt je volgens mij nuchterder, is minder gevaarlijk voor de geestelijke gezondheid dan advaita. Toch heeft advaita wel degelijk een goede boodschap, dat je bewustzijn zelf bent maar dat is gauw alleen maar een farce van menig advaita volgeling.
Eerlijk gezegd is iedere stroming beperkt en kan het heel makkelijk een nieuwe valkuil vormen binnen onze weg naar zelfkennis. Omdat het horen tot een bepaalde club beperkingen met zich meebrengt, of je wil of niet.
Sommige mensen beweren Jezus toe te horen, ondanks al het goeds zal ook deze relatie beperkingen met zich meebrengen.
Leven in vrijheid doe je dus alleen, zonder enige relatie met een bepaalde filosofie of godsdienst.
Je kunt altijd interesse hebben ergens in, dat maakt je nog geen volgeling van iets of iemand.


Nisargadatta, een van de betere leraren binnen de advaita scene.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 3 August 2012, 21:01   #2
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Ik vind het een inspirerende stroming, met tevens geen onaardig clubblad Inzicht.
Terwijl zen zich vooral richt op het leven zelf, de natuur. Bewust leven, bewust handelen. Richt advaita zich vooral op bewustzijn zelf.
Zen houdt je volgens mij nuchterder, is minder gevaarlijk voor de geestelijke gezondheid dan advaita. Toch heeft advaita wel degelijk een goede boodschap, dat je bewustzijn zelf bent maar dat is gauw alleen maar een farce van menig advaita volgeling.
Eerlijk gezegd is iedere stroming beperkt en kan het heel makkelijk een nieuwe valkuil vormen binnen onze weg naar zelfkennis. Omdat het horen tot een bepaalde club beperkingen met zich meebrengt, of je wil of niet.
Sommige mensen beweren Jezus toe te horen, ondanks al het goeds zal ook deze relatie beperkingen met zich meebrengen.
Leven in vrijheid doe je dus alleen, zonder enige relatie met een bepaalde filosofie of godsdienst.
Je kunt altijd interesse hebben ergens in, dat maakt je nog geen volgeling van iets of iemand.
Het ligt niet in de aard van de Advaita om er aanhanger van te zijn, het kent geen aanhang en geen stromingen. Het heeft absoluut helemaal niks met zelfkennis te maken of het zou kennis omtrent het ZELF moeten zijn. Je kunt daarom de weg van advaita geen weg naar zelfkennis noemen.

Advaita als gedachtengoed, daarentegen, kent vele aanhangers en zo ondertussen diverse stromingen. De meest bekende, de zogenaamde neo-advaita heeft nauwelijks nog iets uitstaande met advaita, men kraait daar alleen maar de onbegrepen eigen interpretaties van de tekst na.

Pas wanneer je gezien hebt kun je op deze misinterpretaties de vinger leggen, tot zolang blijft men onverdroten voort gaan met dat misinterpreteren en daarmee zet men anderen aan dezelfde onzin uit te kramen.

Gelukkig is het geen kwestie van iemand geloven, je moet juist allesbehalve geloof hechten aan wat iemand zegt. De enige, en ook door mij aanbevolen, weg is onderzoek naar het waarheidsgehalte van je bevindingen, je snijdt als het ware al het overtollige hout van je geloof in de boom weg en je houd uiteindelijk een lucifer over, die nu Waarheid genoemd mag worden, omdat het niet anders kan dan ontdaan zijn van je zelf bespiegelingen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 August 2012, 21:10   #3
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het ligt niet in de aard van de Advaita om er aanhanger van te zijn, het kent geen aanhang en geen stromingen. Het heeft absoluut helemaal niks met zelfkennis te maken of het zou kennis omtrent het ZELF moeten zijn. Je kunt daarom de weg van advaita geen weg naar zelfkennis noemen.

Advaita als gedachtengoed, daarentegen, kent vele aanhangers en zo ondertussen diverse stromingen. De meest bekende, de zogenaamde neo-advaita heeft nauwelijks nog iets uitstaande met advaita, men kraait daar alleen maar de onbegrepen eigen interpretaties van de tekst na.

Pas wanneer je gezien hebt kun je op deze misinterpretaties de vinger leggen, tot zolang blijft men onverdroten voort gaan met dat misinterpreteren en daarmee zet men anderen aan dezelfde onzin uit te kramen.

Gelukkig is het geen kwestie van iemand geloven, je moet juist allesbehalve geloof hechten aan wat iemand zegt. De enige, en ook door mij aanbevolen, weg is onderzoek naar het waarheidsgehalte van je bevindingen, je snijdt als het ware al het overtollige hout van je geloof in de boom weg en je houd uiteindelijk een lucifer over, die nu Waarheid genoemd mag worden, omdat het niet anders kan dan ontdaan zijn van je zelf bespiegelingen.
Nietzsche zei over Jezus dat ie de enige echte christen was.
De kerk is nooit zo vrij geweest als op het moment dat hij -Jezus - predikte en mensen om zich heen verzamelde.
Trouwens het hele woord christen bestond nog niet eens tijdens het leven van deze grote leraar...
Ik hou ook van de natuur, zoals ie is. Jij, ook, he Renoir?...
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 3 August 2012, 21:17   #4
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Nietzsche zei over Jezus dat ie de enige echte christen was.
De kerk is nooit zo vrij geweest als op het moment dat hij -Jezus - predikte en mensen om zich heen verzamelde.
Trouwens het hele woord christen bestond nog niet eens tijdens het leven van deze grote leraar...
Ik hou ook van de natuur, zoals ie is. Jij, ook, he Renoir?...
Precies. Omdat je alleen maar een Jezus kunt ZIJN en hij alleen maar volgers zag.

Ik ontkom, zo lief als je het vraagt, niet eens meer aan een nee, ik ben, zoals Byron Katie het verwoordde een liefhebber van wat is, en van de natuur valt niks anders te maken dan hetgeen de natuur is.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2012, 07:52   #5
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Precies. Omdat je alleen maar een Jezus kunt ZIJN en hij alleen maar volgers zag.

Ik ontkom, zo lief als je het vraagt, niet eens meer aan een nee, ik ben, zoals Byron Katie het verwoordde een liefhebber van wat is, en van de natuur valt niks anders te maken dan hetgeen de natuur is.
Ja...
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2012, 09:47   #6
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Je kunt altijd interesse hebben ergens in, dat maakt je nog geen volgeling van iets of iemand.
Ben je bang om een volgeling genoemd te worden dan?

Dat is toch enkel maar manipulatie?
Manipulatie om je te krijgen waar men je hebben wil?
Dan krijg je 'n label.

Rustig laten noemen zou ik zeggen, toch?
Kan 't jou wat schelen?

I PUT A SPELL ON YOU! (Biekoooooos joer maainnn!!)

http://www.youtube.com/watch?v=0exXG...&feature=share
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2012, 15:22   #7
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Ben je bang om een volgeling genoemd te worden dan?
Hoe kom je daar nou bij? Trouwens dat hoofdstuk heb ik reeds achter me!

__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 8 August 2012, 23:57   #8
Liliane
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 25 May 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Hoe kom je daar nou bij? Trouwens dat hoofdstuk heb ik reeds achter me!

Hoofdstuk.
Jij leeft een boek dat al geschreven is, arme jij.
Liliane is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2012, 02:46   #9
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liliane Bekijk bericht
Hoofdstuk.
Jij leeft een boek dat al geschreven is, arme jij.
We leven allemaal een boek dat al geschreven is. De vraag, die althans bij mij, wordt opgeroepen, is: van waar de behoefte een (be)oordeel(ing) te laten volgen op een simpele constatering?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2012, 18:58   #10
Liliane
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 25 May 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
We leven allemaal een boek dat al geschreven is. De vraag, die althans bij mij, wordt opgeroepen, is: van waar de behoefte een (be)oordeel(ing) te laten volgen op een simpele constatering?
Van waar de behoefte om die vraag te stellen?
Liliane is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De verlichte visie van Sagnaar sagnaar Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 548 24 June 2017 11:05
Mijn visie op het Evangelie Nathan Overige religie 148 6 September 2011 11:27


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.