Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 October 2017, 00:58   #1
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard Wel of niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
inzicht dat er 'daarbuiten' niemand is.

Je hebt inzicht, besef, en er zijn er nog zo veel nuances..
Iemand kan verstandelijk inzicht hebben, maar nog steeds vanuit 'vernauwing' reageren.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2017, 01:12   #2
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Als het doorzien is is het geen probleem het kind met het badwater weg te gooien.
Samen met het slechte, het goede weggooien.
Als de lading van goed en slecht weg gelaten wordt, is er geen spraken meer van weggooien, maar een continue stroming..

Volgens mij is er geen enkel woord op zichzelf 'verkeerd', maar de lading waarmee een woord gebruikt wordt, is zelfs op een forum zichtbaar. Daarom dat wij steeds op elkaars formulering ageren.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2017, 10:02   #3
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Samen met het slechte, het goede weggooien.
Als de lading van goed en slecht weg gelaten wordt, is er geen spraken meer van weggooien, maar een continue stroming..
Precies.

Citaat:
Volgens mij is er geen enkel woord op zichzelf 'verkeerd', maar de lading waarmee een woord gebruikt wordt, is zelfs op een forum zichtbaar.
...

Citaat:
Daarom dat wij steeds op elkaars formulering ageren.
Dat ageren zijn meestal aannames.

Zeker voor een ieder voor onderzoek beschikbaar.

Blijft een vraag over, over wie zijn lading heb je het dan?

Wijziging aangebracht door Iona op 9 October 2017 om 10:43.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2017, 10:41   #4
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Precies.



....
Ik herhaal, als iets doorzien is wordt er niets meer weggegooid, want er staat dan niets meer in de weg...
Waarom zou men het dan nog moeten weggooien??? Als het om niemendallen gaat dan vergeet men het toch gewoon...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2017, 11:14   #5
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Dat ageren zijn meestal aannames.

Zeker voor een ieder voor onderzoek beschikbaar.

Blijft een vraag over, over wie zijn lading heb je het dan?
Ik kan uiteraard alleen maar over mijn eigen lading beschikken, en dat hopelijk steeds sneller herkennen, aanschouwen, zien, aanvaarden, zien .. Ja, dan is er niets meer..

Het neemt niet weg dat men met gemak bij een ander de misvattingen herkent. Wij mensen zien scherper bij een ander, terwijl wij in onze misvattingen heilig geloven.
Hoe harder iemand waarheden verkondigt, hoe duidelijker het wordt dat men (onbewust) voor zichzelf een soort mantra herhaalt. Dit is ook een aanname...
Desalniettemin, gebruik ik de gelegenheid om door de ogen van een ander te kijken, want een ander ziet me vanuit een ander hoek. Ik doe dat tegenstribbelend uiteraard, vloekend, en dollend.




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het hele forum is doorspekt met opmerkingen, raadgevingen, wijsheden die zouden gelden als men is aangekomen... maar niemand is aangekomen...
Dus zou ik de, door derden gepredikte, waarheden niet al te nauw nemen en voor jezelf uitzoeken waar je nu staat en wat voor jou wel of niet als waarheid aannemelijk is...
Een waarheid, hoe echt of onecht ook, is pas een voor jou werkende waarheid als jij het met heel je wezen als waarheid herkend hebt... Daarna zul je op dat item niet meer verdwalen, want je zult weten en zelfs onmiddellijk weten als er iets tegen die waarheid in gezegd wordt... Op die manier zul je ook vlug het kaf van het koren weten te scheiden en je niet meer laten misleiden door de blablabla van derden...
...
Het klopt dat er niemand hier op dit forum vrij is van denkbeeldigheid, anders zou men niet zoveel jaren achtereen in conflict zijn.
Wat wel interessant is, is om in te zien dat een ieder vanuit zijn blik iets op het spoor is. Helaas maakt men daarvan "De Ware, de juiste weg", en vervolgens onstaat er weer de oorlog die nooit beëindigd is.
Wie zijn religie is juist, wie zijn onderzoek klopt?
Het bestaat niet zoiets als kloppend, het is zoals het is..
Men blijft op het forum herhalen:Ik weet beter dan jij!!!
Kan dat?

Ik kan me er wat bij voorstellen dat jij Looro geweldig vindt, hij schrijft mooi, hij heeft zijn best gedaan, en inzichten vergaard. Zie jij dan wel ook zijn drang, en zijn tiranische aanpak? Is er niet je patroon om iemand te volgen, iemand die wel goed onder woorden kan brengen?
Jij bent de enige die door je ogen kan zien! Jij bent de enige die het kan verwoorden!
Je kan zeggen dat het mij niets aangaat, maar dat is niet waar. Looro stoort net zo goed mijn onderzoek, zoals ik ook voor een ander doet. Ik geef hem wat hij mij gegeven heeft, en een ander doet dat weer bij mij.
Het kan niet eerlijker zijn dat dat.
Wij blijven steeds elkaar geven wat gevraagd wordt.
Een weerspiegeling. .
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2017, 16:02   #6
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik kan uiteraard alleen maar over mijn eigen lading beschikken, en dat hopelijk steeds sneller herkennen, aanschouwen, zien, aanvaarden, zien .. Ja, dan is er niets meer..

Het neemt niet weg dat men met gemak bij een ander de misvattingen herkent. Wij mensen zien scherper bij een ander, terwijl wij in onze misvattingen heilig geloven.
Hoe harder iemand waarheden verkondigt, hoe duidelijker het wordt dat men (onbewust) voor zichzelf een soort mantra herhaalt. Dit is ook een aanname...
Desalniettemin, gebruik ik de gelegenheid om door de ogen van een ander te kijken, want een ander ziet me vanuit een ander hoek. Ik doe dat tegenstribbelend uiteraard, vloekend, en dollend.





Het klopt dat er niemand hier op dit forum vrij is van denkbeeldigheid, anders zou men niet zoveel jaren achtereen in conflict zijn.
Wat wel interessant is, is om in te zien dat een ieder vanuit zijn blik iets op het spoor is. Helaas maakt men daarvan "De Ware, de juiste weg", en vervolgens onstaat er weer de oorlog die nooit beëindigd is.
Wie zijn religie is juist, wie zijn onderzoek klopt?
Het bestaat niet zoiets als kloppend, het is zoals het is..
Men blijft op het forum herhalen:Ik weet beter dan jij!!!
Kan dat?

Ik kan me er wat bij voorstellen dat jij Looro geweldig vindt, hij schrijft mooi, hij heeft zijn best gedaan, en inzichten vergaard. Zie jij dan wel ook zijn drang, en zijn tiranische aanpak? Is er niet je patroon om iemand te volgen, iemand die wel goed onder woorden kan brengen?
Jij bent de enige die door je ogen kan zien! Jij bent de enige die het kan verwoorden!
Je kan zeggen dat het mij niets aangaat, maar dat is niet waar. Looro stoort net zo goed mijn onderzoek, zoals ik ook voor een ander doet. Ik geef hem wat hij mij gegeven heeft, en een ander doet dat weer bij mij.
Het kan niet eerlijker zijn dat dat.
Wij blijven steeds elkaar geven wat gevraagd wordt.
Een weerspiegeling. .
Oké, ik neem aan dat ik aangesproken wordt... Indien niet, sorry.
Zie ik het juist dat jij hier vooral mijn gedachte over Looro vraagt en dat je misschien niet direct antwoord op wat ik gezegd heb???

Wat ik van Looro denkt... Ik heb hier nu gelezen dat hij een jaar priesteropleiding erop had zitten... Dus ik wist dat niet ervoor... Maar ik had mij wel herhaaldelijk afgevraagd of hij misschien niet priester was en dan vroeg ik mij af hoe hij zijn toch wel openheid over andere inzichten associeerden met zijn priesterschap, waarin niet alleen het priester zijn maar ook de gehoorzaamheid aan het kerkelijk oppergezag meespeelde...

Oké, hij is of hij was dan geen priester...

Looro had een enorme boekenkennis en ik geloof wel dat hij verder ging dan alleen maar het vergaren van kennis van anderen... Hij overdacht alles ook...

Hij bleef, voor mij, altijd correct ten opzichte van andere inzichten en ten opzichte van andere personen... Ik heb hem er één maal opgewezen dat hij mij neerbuigend behandelde en hij heeft zich onmiddelijk verontschuldigd...

Als ik over Looro spreek dan spreek ik over de Looro van vroeger... Is hij onder een ander synoniem hier aan het werk gegaan... Het is voor mij Looro niet meer...

Wat mij wel niet zou verwonderen is dat Looro, gezien zijn enorme boekenkennis en zijn gepieker daarover, een black out heeft gehad die hem heeft doen inzien dat het niet draait om die wijsheid... dat in feiten alleen maar 'het oersimpele' recht van spreken heeft... Vandaar als het ware zijn 'bekering'...

Maar, waar ik bij Looro, zoals bij vele anderen, om vrees, is dat hij dat inzicht, dat hem misschien wel als een donderslag aan de heldere hemel overvallen heeft, dat hij dat inzicht als het eindpunt van zijn zoeken ziet. Terwijl het enkel een nieuw begin van een, als het ware, nieuwe ervaringswereld is...
Het is daarom dat ik altijd zeg dat ik met mijn twee voeten op de grond wil blijven staan en dat ik mijzelf niet wil verliezen in het zweven tussen hemel en aarde...
Bij wijze van spreken wil ik naar de hemel opklimmen, maar dan alleen als ik de hele aarde, lees mijn aardse zijn, kan meenemen... Hemel en aarde zijn één en hetzelfde... Dit laatste natuurlijk alleen symbolisch gezien.

Indien ik niet op het juiste geantwoord heb, mag je mij er gerust op wijzen...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 00:53   #7
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wie zijn religie is juist, wie zijn onderzoek klopt?
Het bestaat niet zoiets als kloppend, het is zoals het is..
Men blijft op het forum herhalen:Ik weet beter dan jij!!!
Kan dat?

Als je het echt "beter" weet..speelt het geen (ego) rol meer en transformeert het in praktische zin in hooguit een aanreiking maar dring je niets meer op. De weerstand op zich tegen beter weten is uiteindelijk ook weer een uitnodiging tot doorzien. Ongeacht of het al dan niet de moeite waard is, dat is dan ondergeschikt.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2017, 17:19   #8
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
@Katerie: Je hebt inzicht, besef, en er zijn er nog zo veel nuances...
Zo is dat.
Nog een nuance is dat er niet alleen niemand 'daarbuiten' is, maar dat er ook niemand 'hierbinnen' is.

Zie twee gelijknamige boekjes van Tony Parsons > Niemand daar en niemand hier.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Valt er nou wel iets, of niets te doen ? Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 46 1 August 2011 09:53
Wel of geen vlees? Nathan Boeddhisme 3 16 June 2011 17:50
Wel of geen therapie? Rozenhart Tony Parsons 39 19 August 2010 11:51


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.