Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 April 2012, 10:21   #1
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard Zelfkennis

In ieder contact, of gesprek die ik aanga kom ik mezelf tegen. Dat kan fijn zijn, of gepaard gaan met een conflictueus gevoel.

Ik voel me bewogen door mijn drijf om mezelf zo goed mogelijk te kennen, en zo een forum op zoeken kwam bij mij uit die beweging voort.
Het problematiek van de ander valt me duidelijk op, en meen ik helder en scherp waar te kunnen nemen wat de ander zichzelf in de weg staat om vrij te zijn. Een ander ziet dat ook bij mij in een oog opslag.

Het leeft nog steeds bij mij de wens om in gesprek met mensen te gaan die bereid zijn om gelijkwaardig door elkaars ogen te kijken.

Is er de bereidheid om jezelf aan te gaan in een gesprek met mij, zoals ik ook bereid ben om het gesprek aan te gaan, zie ik je letters verschijnen.
Wil je alleen blijk geven van hoe 'verlicht' jij bent, of gevat, of wat dan ook, als je niet bereid bent om je onbewustheid onder ogen te zien, valt niets te bespreken.
Ik lees alsnog je letters uiteraard, maar voor mij is voornamelijk bewustwording en zelfkennis wat me hier naar toe brengt. Is jouw doel wederzijds, en kunnen wij voor elkaar iets betekenen, is het mee genomen.

Paşte bun şi luminat!
Mihaela
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 10:33   #2
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Paşte bun şi luminat!

Een goed en lichtend Pasen?!... euh... ook zoveel!


Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 10:35   #3
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Mooi om je openheid te lezen, Mihaela. Ik vind het ook opvallend hoeveel mensen hier vertoeven die een indruk geven van niets meer te leren te hebben, die 'vrij' zijn.

Ik heb een vraagje, hoe weet je of dat wat jij bij de ander ziet helder en juist is en geen afspiegeling van dingen waar je zelf nog mee worstelt?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 10:42   #4
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik vind het ook opvallend hoeveel mensen hier vertoeven die een indruk geven van niets meer te leren te hebben, die 'vrij' zijn.

Ik heb een vraagje, hoe weet je of dat wat jij bij de ander ziet helder en juist is en geen afspiegeling van dingen waar je zelf nog mee worstelt?
Dat vraagje heb ik nu aan jullie beiden m.b.t. tot bovenstaand citaat.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 10:58   #5
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Je ziet nu eenmaal bij een ander eerst die dingen waaraan je bij jezelf een hekel hebt!
Of je dat nu door hebt of niet. Hoe vlugger je het door hebt, hoe beter.
Wij zijn elkaars spiegel.
Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 11:16   #6
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Je ziet nu eenmaal bij een ander eerst die dingen waaraan je bij jezelf een hekel hebt!
Of je dat nu door hebt of niet. Hoe vlugger je het door hebt, hoe beter.
Wij zijn elkaars spiegel.
Ik heb het niet alleen over zien, maar ook over waarnemen.
En ja, dat wat ik zie en waarneem is het altijd een spiegel voor mij.
Dit draadje is het voor mij bedoelt als vraag: Zullen wij elkaars spiegel zijn, bewust en bereidwillig?

Mijn vraag komt voort uit de wens om mezelf te besparen om aan ''gesloten deuren'' te (blijven) bonken.
Als ik mijn mening opdring bij mensen, of als ik het gevoel heb dat de ander zijn mening opdringt bij me, voelt het voor mij als geweld.
Zie het als voorzichtig toetsen met wie ik in gesprek kan gaan wat zelfkennis betreft, en met wie niet. Bewust met mijn felheid om gaan, en daardoor me vredig(er) opstellen.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 11:25   #7
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Is de openheid van de ander niet iets wat je vooral in gesprekken zal ontdekken? Je eigen gevoel is volgens mij veel meer de toets dan de woorden van de ander over diens openheid. Jij hebt zo je mensen waar jij je goed genoeg bij voelt om het proces mee aan te gaan.

Voor mijn gevoel heb ik de openheid en toch hoeven we elkaar in gesprekken niet altijd te kunnen vinden.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 11:08   #8
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dat vraagje heb ik nu aan jullie beiden m.b.t. tot bovenstaand citaat.
Behoeft die indruk echt uitleg? Het is slechts mijn indruk gebaseerd op waarneembaar gedrag, ik beweer niet te weten wat er in mensen om gaat en hoe vrij ze wel of niet zijn. Wat doet die indruk met jou, Ogenblik-sem?

We hebben allemaal een indruk van hoe dingen om ons heen in elkaar zitten. Als iemand een bepaald beeld van mij heeft, kan ik kijken in hoeverre ik dat beeld herken. Het beeld zal ook iets zeggen over de beeldvormer. Mihaela meldt dat ze helder en scherp ziet waar de problemen bij een ander zitten, die verhinderen om vrij te zijn. Dat een ander dat ook in een oogopslag bij haar kan zien. Daarop vraag ik me af, hoe helder zien we de ander werkelijk als we onszelf nog niet helemaal helder zien?

Edit: geschreven voor de reactie van Mihaela, ik ga die nu even lezen.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 17:25   #9
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Behoeft die indruk echt uitleg? Het is slechts mijn indruk gebaseerd op waarneembaar gedrag, ik beweer niet te weten wat er in mensen om gaat en hoe vrij ze wel of niet zijn. Wat doet die indruk met jou, Ogenblik-sem?
Eerlijk?
Ik vind 't irritant wanneer iemand mij aan de hand van zijn indruk gaat aanspreken.

Citaat:
We hebben allemaal een indruk van hoe dingen om ons heen in elkaar zitten. Als iemand een bepaald beeld van mij heeft, kan ik kijken in hoeverre ik dat beeld herken. Het beeld zal ook iets zeggen over de beeldvormer. Mihaela meldt dat ze helder en scherp ziet waar de problemen bij een ander zitten, die verhinderen om vrij te zijn. Dat een ander dat ook in een oogopslag bij haar kan zien. Daarop vraag ik me af, hoe helder zien we de ander werkelijk als we onszelf nog niet helemaal helder zien?
O.K. ik begrijp je en herken dat ook van vroeger jaren.
Die manier van leven is mij v??l te ingewikkeld gebleken en die heb ik dan ook gewoon verlaten.
Ik ga nu rechtdoor (en zoveel als mogelijk) vrij-uit.
Wegens oneindige ingewikkeldheid dus.

Maar iedereen moet/mag vooral doen wat voor hem/haar het meest voor de hand ligt natuurlijk. -> bloempje voor jou.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 17:31   #10
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Eerlijk?
Ik vind 't irritant wanneer iemand mij aan de hand van zijn indruk gaat aanspreken.
Wie zegt dat ik jou aansprak?
En waarom zou het enig verschil maken wat iemands indruk vertelt?
Wat maakt dat het irritant is?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jiddu Krishnamurti over zelfkennis Nathan Jiddu Krishnamurti 9 10 October 2023 08:12
Wat is zelfkennis? Naadje Waar gaat het hier verder ook nog over? 1 20 January 2012 11:55


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 09:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.