Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 May 2010, 12:21   #1
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard Alles over Advaita

Diverse zienswijzes hier aangehaald.
En natuurlijk ruimte voor hoe jij er zelf over denkt.

WikiPedia:
De Advaita ç (Sanskriet) is een filosofisch-religieuze onderschool binnen de Vedanta en vertegenwoordigt een puur monistische of nondualistische manier van denken. A-dvaita (niet-tweeheid) duidt op non-dualisme. De belangrijkste filosoof van deze stroming is Sri Shankara.

In de advaita vedanta of advaitavada ligt de nadruk op jnana yoga. Jnana yoga betekent letterlijk "kennisyoga" of "eenwording door kennis". Het is de tak van de yoga waarbij men tracht via kennisverwerving over de aard van het bewustzijn tot zelfverwerkelijking of realisatie van de ware aard van atman (het "zelf" ontdaan van alle illusies omtrent de eigen aard) te komen.

(Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Advaita_Vedanta)

Douwe Tiersma:
Het Sanskrietwoord advaita betekent 'de afwezigheid van tweeheid', 'non-dualiteit' (a-dvaita). Mensen kunnen zich gaan realiseren dat de hoogste werkelijkheid van het eigen zelf-zijn en die van wereld en kosmos identiek zijn.

Daarin zijn zelf, anderen en de wereld aanwezig in een sfeer zonder scheidingen. Om deze onuitsprekelijke sfeer aan te duiden heeft het woord advaita de voorkeur boven het woord eenheid, dat op iets zou kunnen duiden dat aan te wijzen valt en tegenover 'veelheid' staat. Verscheidenheid betekent geen gescheidenheid: ze gaat samen met non-dualiteit.

In de ervaring is dat wat je ervaart niet verschillend van jezelf die ervaart. Ervaring is ook zelfervaring. In de non-dualiteit ervan ben je zuiver zijn-bewust-zijn-geluk dat samenvalt met alles in het Onuitsprekelijke.

(Bron: http://www.advaitacentrum.nl/nl/acht...wat-is-advaita)

Jan Koehoorn:
A-dvaita Vedanta betekent, vrij vertaald: non-dualiteit en het einde van boekenwijsheden. Zelfonderzoek kun je alleen zelf doen. Natuurlijk kun je wel pointers volgen als je degene die ze geeft vertrouwt. Daarvoor zijn satsangs bedoeld. Een satsang is een bijeenkomst waarop je vragen kunt stellen over je zelfonderzoek.
(Bron: http://www.jankoehoorn.nl/advaita/)
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2010, 21:51   #2
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Diverse zienswijzes hier aangehaald.
En natuurlijk ruimte voor hoe jij er zelf over denkt.

WikiPedia:
De Advaita ç (Sanskriet) is een filosofisch-religieuze onderschool binnen de Vedanta en vertegenwoordigt een puur monistische of nondualistische manier van denken. A-dvaita (niet-tweeheid) duidt op non-dualisme. De belangrijkste filosoof van deze stroming is Sri Shankara.
Voor mij betekent advaita niet-twee, maar drie. Geen eenheid, maar een drie-eenheid. Me, myself and I. Ik kan me niet vinden in de uitspraak van Douwe, dat het de afwezigheid is van twee-heid. Ik heb altijd moeite met mensen die dat beweren. Niet omdat ik die ervaring niet heb, maar dat is, als alles in het leven, een momentopname. Zo lang we leven is er het brein, het denken en dus dualiteit (tijd). Ik vind het nogal stupide om dat te ontkennen. Daarom opteer ik voor drie-eenheid, de tweespalt van het denken en dat waarbinnen het zich manifesteert. Wat Koehoorn zegt over het einde der boekenwijsheden, daar kan ik me goed in vinden. Daarom vind ik het ook kul om verplicht te worden op een forum om de naam van de auteur te melden, alsof iemand dat zou kunnen opeisen als zijnde authentiek. Maar darover verschillen jij en ik van mening, zoals bekend. Of ben je inmiddels van mening veranderd? Nou ja, dit zo even in het kort, wat er bij mij naar boven komt drijven.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2010, 14:22   #3
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Voor mij betekent advaita niet-twee, maar drie. Geen eenheid, maar een drie-eenheid. Me, myself and I. Ik kan me niet vinden in de uitspraak van Douwe, dat het de afwezigheid is van twee-heid. Ik heb altijd moeite met mensen die dat beweren. Niet omdat ik die ervaring niet heb, maar dat is, als alles in het leven, een momentopname. Zo lang we leven is er het brein, het denken en dus dualiteit (tijd). Ik vind het nogal stupide om dat te ontkennen. Daarom opteer ik voor drie-eenheid, de tweespalt van het denken en dat waarbinnen het zich manifesteert.
Okee.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Wat Koehoorn zegt over het einde der boekenwijsheden, daar kan ik me goed in vinden. Daarom vind ik het ook kul om verplicht te worden op een forum om de naam van de auteur te melden, alsof iemand dat zou kunnen opeisen als zijnde authentiek. Maar darover verschillen jij en ik van mening, zoals bekend. Of ben je inmiddels van mening veranderd? Nou ja, dit zo even in het kort, wat er bij mij naar boven komt drijven.
Kijk, de zon is ook oneindig keer getekend en geschilderd. Maar als ik een tekening of schildering plaats, van een ander met mijn naam eronder, klopt er natuurlijk iets niet.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2010, 22:34   #4
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Okee.

Kijk, de zon is ook oneindig keer getekend en geschilderd. Maar als ik een tekening of schildering plaats, van een ander met mijn naam eronder, klopt er natuurlijk iets niet.
What's in a name?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2010, 07:59   #5
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
What's in a name?
Er is een ander bekend gezegde: Een goede naam is beter dan goede olie.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2010, 22:33   #6
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Er is een ander bekend gezegde: Een goede naam is beter dan goede olie.
Die uitdrukking ken ik niet. Ik heb mijn zogenaamde goede naam al jaren geleden te grabbel gegooid, dus ik ben niet meer te redden.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.