Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 May 2016, 15:04   #1
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard Gesprek over non dualiteit ...

https://www.youtube.com/watch?v=zjFH...&feature=share
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2016, 15:41   #2
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ja, het verschil tussen wat 'waar is' en hoe het beleefd wordt......
Daarom wordt het ook realisatie genoemd.
Wat waar is moet nu vervolgens als 'waar' worden beleefd.

De werkelijkheid moet gerealiseerd worden.

Ik ben werkelijk Dat en ik ervaar dat ook.

Dat is het doel.
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 2 May 2016, 09:10   #3
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ja, het verschil tussen wat 'waar is' en hoe het beleefd wordt......
Daarom wordt het ook realisatie genoemd.
Wat waar is moet nu vervolgens als 'waar' worden beleefd.

De werkelijkheid moet gerealiseerd worden.

Ik ben werkelijk Dat en ik ervaar dat ook.

Dat is het doel.
Oeilala mijn broeder, hier lopen we weer het risico dat de taal ons in de steek laat of ons op het verkeerde been wenst te zetten. Als je de woorden 'beleving' en 'ervaring' gebruikt dan zie ik al voor me dat dat geïnterpreteerd gaat worden als een 'gevoel' ?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 2 May 2016, 15:38   #4
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Oeilala mijn broeder, hier lopen we weer het risico dat de taal ons in de steek laat of ons op het verkeerde been wenst te zetten. Als je de woorden 'beleving' en 'ervaring' gebruikt dan zie ik al voor me dat dat geïnterpreteerd gaat worden als een 'gevoel' ?
Risico's, gevoelens, interpretaties........

" Van alle dingen des levens hebben wij sommige zaken in onze macht, ander niet..."

Epictetus, Encheiridion


......overigens heb je natuurlijk volkomen gelijk......

Ik stel dan ook voor dat wij hier in navolging van Plato een dialoog opzetten waarbij we gebruik zullen maken van een eenduidig en onmiskenbaar visserslatijn.
Een gesprek waarin het allengs duidelijk zal worden voor de toeschouwer waar het daadwerkelijk over gaat en wat het doel ervan is.
We zullen zaken benoemen in een strak definitiekader en er niet van afwijken.
Zo zal er gaandeweg begrip ontstaan bij alle lezers en volgers op deze site en daarna ver daarbuiten.

Jazeker, ambities zijn er voor om nagestreefd te worden!!

Het filmpje en het gesprek zijn mooie voorbeelden van inleidende overwegingen en gedachten mbt een bepaalde filosofie of gedachtegoed.
Beide heren zijn naar hun eigen zeggen een jaar of twaalf aan het worstelen met de materie en ventileren nu voorzichtig hun eerste serieuze overwegingen.

Nu breekt waarschijnlijk voor beiden binnenkort het moment aan dat ze een besluit zullen moeten nemen om daadwerkelijk iets te gaan doen.
Een nadeel in hun geval is dat ze op een tamelijk laat moment in hun leven in aanraking zijn gekomen met ideeën en inzichten waar ze tot aan dat moment nooit kennis van hadden genomen.

Advaita Vedanta laat zich niet als fastfood wegkauwen en de hongerende en onvervulde geest zal zich telkens opnieuw afvragen: "wat nu?"
Het antwoord daarop is niet makkelijk te geven.
Goed advies is daadwerkelijk dun gezaaid in Nederland.
Tot wie of wat zullen zij zich nu wenden?

In het zgn circuit waar beiden aan refereren zijn de antwoorden niet te vinden.

Goede raad is duur......

Hab
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 3 May 2016, 07:14   #5
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Nu breekt waarschijnlijk voor beiden binnenkort het moment aan dat ze een besluit zullen moeten nemen om daadwerkelijk iets te gaan doen.
Een nadeel in hun geval is dat ze op een tamelijk laat moment in hun leven in aanraking zijn gekomen met ideeën en inzichten waar ze tot aan dat moment nooit kennis van hadden genomen.

Advaita Vedanta laat zich niet als fastfood wegkauwen en de hongerende en onvervulde geest zal zich telkens opnieuw afvragen: "wat nu?"
Het antwoord daarop is niet makkelijk te geven.
Goed advies is daadwerkelijk dun gezaaid in Nederland.
Tot wie of wat zullen zij zich nu wenden?

In het zgn circuit waar beiden aan refereren zijn de antwoorden niet te vinden.

Goede raad is duur......

Hab
Interessante vraag. Als ik ergens naar toe wil gaan, dan raadpleeg ik wel eens de ANWB routeplanner. En dan is de eerste vraag die ik eerst moet beantwoorden altijd, op welk punt ik mij nu bevind. Wat is mijn uitgangssituatie? Iedere reis begint op het punt van vertrek. Volgens mij is het van belang om dat eerst duidelijk te hebben, voordat er aan welke reis dan ook wordt begonnen. Dat is tevens van belang om helder te krijgen waarom ik niet wil blijven waar ik ben, wat mijn motieven zijn om op reis te gaan. Daarvan hangen veel vervolgstappen af.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 3 May 2016, 11:17   #6
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Interessante vraag. Als ik ergens naar toe wil gaan, dan raadpleeg ik wel eens de ANWB routeplanner. En dan is de eerste vraag die ik eerst moet beantwoorden altijd, op welk punt ik mij nu bevind. Wat is mijn uitgangssituatie? Iedere reis begint op het punt van vertrek. Volgens mij is het van belang om dat eerst duidelijk te hebben, voordat er aan welke reis dan ook wordt begonnen. Dat is tevens van belang om helder te krijgen waarom ik niet wil blijven waar ik ben, wat mijn motieven zijn om op reis te gaan. Daarvan hangen veel vervolgstappen af.
Jazeker, terechte overwegingen en vragen.
Je kunt het vergelijken met kinderen die voor het eerst naar de basisschool gaan. Ze komen met z'n allen in een klas en er is nog geen duidelijk onderscheid tussen de een en de ander. Gaande weg wordt duidelijk waar de verschillen liggen en wat de talenten of tekortkomingen van ieder individueel kind zijn.

Dit is een algemeen punt van vertrek en het doel is om basisvaardigheden bij te brengen en na een aantal jaren met een duidelijk en doelgericht advies te komen over hoe het nu verder moet met de opleiding.

De heren in het filmpje moeten nu naar de basisschool en dan zal stap voor stap duidelijk worden in welke richting zij zich het beste kunnen bewegen.

De ANWB analogie is in dit verband heel toepasselijk; waar gaan we heen, wanneer gaan we, nemen we het vliegtuig of toch maar de auto..?!

De wijze waarop de heren in de film over de materie spreken doet me vermoeden dat er tot op heden weinig of geen doelgerichte actie heeft plaatsgevonden. Dat zal dus als eerste aan de orde komen.

Wat gaan we nu doen?!

........in Advaita-land is er echter geen ANWB.....je zult een voorbijganger moeten aanklampen om de weg te vragen......

Hab
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 5 May 2016, 04:23   #7
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Oeilala mijn broeder, hier lopen we weer het risico dat de taal ons in de steek laat of ons op het verkeerde been wenst te zetten. Als je de woorden 'beleving' en 'ervaring' gebruikt dan zie ik al voor me dat dat geïnterpreteerd gaat worden als een 'gevoel' ?
Ik wil jouw opmerking gebruiken om iets over het woord en het begrip 'bewustzijn' te zeggen. Op deze site en op vrijwel alle youtjoepjes wordt er over bewustzijn gesproken alsof het iets vast omlijnd is.
Er is bewustzijn, punt uit. Er zit geen beweging in en het kan niet voor of achteruit.....
Bewustzijn is.......uhuu......

In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw werd er gesproken over bewustzijnsverruiming en de middelen die je daartoe zou kunnen aanwenden.
Tegenwoordig wordt er alleen nog maar gesproken over soft drugs en harddrugs en welke schadelijke gevolgen je kunt oplopen bij het gebruik ervan. Daarnaast heeft er een ware chemische revolutie plaatsgevonden die chemicali?n beschikbaar heeft gemaakt die ons systeem volkomen op hol doen slaan en de meest bizarre effecten teweeg brengen in ons zenuwstelsel en in onze hersenen.
Wat deze middelen teweeg brengen is een anomalie in onze interne physieke huishouding en schept de illusie van de kennismaking met bewustzijnsverruiming.
Niets is echter minder waar. Aan hand van deze middelen beleven we een chemische chaos die niets met een verkenning van de werkelijkheid te maken heeft.

In de traditionele Guru-leerling verhouding in India werd op bepaalde momenten door een Meester gebruik gemaakt van de kalmerende werking van natuurlijke planten of kruiden die gegeten of gedronken dienden te worden. Gedroogde bladeren van enkele zeldzame planten werden bij wijze van uitzondering gerookt met als doel de leerling in een betere positie te brengen alvorens hij ingeleid zou worden in een specifieke kennis of om hem in de juiste mentale toestand te brengen voor een nieuwe fase in zijn onderricht.

Advaita Vedanta is een systeem dat bewustzijnsverruiming ten doel heeft.
Alle kennis en alle instructies zijn erop gericht de bestaanservaring van de kandidaat te veranderen. In ons alledaagse leven ervaren we het bestaan aan de hand van een afgebakende of beperkte bewustzijnstoestand. Deze algemene toestand kan echter worden aangescherpt door het doen van lichamelijke oefeningen, mentale oefeningen, disciplines zoals onthouding en het nemen van het juiste voedsel, methodische handelingen, onbaatzuchtig werk en toewijding aan de leer of de belichaming van de leer (Guru).
Als de leerling zich onderwerpt aan deze disciplines en volhardt in de beoefening ervan, dan zal hij een geleidelijke verandering in zijn percepties beginnen waar te nemen.

Deze veranderingen hebben een gemeenschappelijk kenmerk en dat is dat de ervaringen steeds verder worden uitgebreid of uitgediept.
De menselijke ervaring verloopt in alle gevallen uitsluitend aan de hand van de vijf zintuigen. Andere ervaringsmiddelen hebben we niet ter beschikking.
De kandidaat zal dus merken dat de zintuiglijke ervaringen dieper en rijker worden en zich uitbreiden naar zaken waar voorheen de deur gesloten was.

Dit is bewustzijnsverruiming. Verruiming is een goed woord in dit verband omdat er daadwerkelijk sprake is van een ruimer speelveld waarbinnen de ervaringen kunnen plaatsvinden. Als de kandidaat deze inspanning volhoudt zal het veld zich blijven uitbreiden en zelfs transcenderen boven alle gekende werelden uit.
De traditie spreekt zelfs over de mogelijkheid tot een kosmisch bewustzijn waarin alle geschapen werelden gekend worden.

De rites waaraan de leerling in de Vedische cultuur werd onderworpen staan nauwkeurig beschreven in de Veda en hadden slechts dit tot doel: hem bewust te laten worden van de onbegrensde mogelijkheden van het menselijk bewustzijn dat uiteindelijk zal leiden tot zichzelf.

Als ik in een eerdere post schreef over de noodzaak dat we naar de lagere school moeten om basisvaardigheden te verkrijgen, dan heeft dat hier betrekking op. Je kunt tot Sint Juttemis blijven praten over Advaita en het feit dat je je gedachten niet bent en over de ik-verkramping (*what the fuck is that?!) maar als het bewustzijn op hetzelfde aloude en vertrouwde niveau blijft hangen, dan gebeurt er nooit iets wezenlijks.

Instructies (de lagere school!) en dagelijkse beoefening van hetgeen aangereikt wordt is de enige manier om te ontsnappen aan de benauwde versie van ons leven.

We moeten beginnen!

Nu nog een goede basisschool vinden.......

Hab
__________________
Ik?! Basta!

Wijziging aangebracht door habbuthabnot op 5 May 2016 om 11:49.
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 5 May 2016, 10:49   #8
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Advaita Vedanta is een systeem dat bewustzijnsverruiming ten doel heeft.
Ik weet niet of ik je hier in kan volgen. In de tweeledige betekenis: (1) of ik begrijp wat je bedoelt en (2) of ik het met je eens ben.

Volgens mij wordt in AV gebruik gemaakt van het onderscheid tussen subject en object. Subject staat dan voor 'dat wat waarneemt / het waarnemen' en object voor dat wat waargenomen wordt. Kan bewustzijn, zoals je dat gebruikt in bewustzijnsverruiming, tot een object gemaakt worden? Dan is het niet Dat wat we in essentie zijn ?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 5 May 2016, 11:37   #9
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Kan bewustzijn, zoals je dat gebruikt in bewustzijnsverruiming, tot een object gemaakt worden?

Het antwoord is JA!
De vraag is zeer to-the-point en biedt een opening tot het verder verkennen van het fenomeen.

Bewustzijn in z'n meest absolute betekenis kan zelfs geobjectiveerd worden maar dat is een andere discussie.

In de engere betekenis is 'bewustzijn' een ervaring in en van het bestaan en is daarmee geobjectiveerd.
In die engere betekenis moeten we dan ook onze duiding en speelruimte vinden.

Dit hele werk heeft tot doel onze bestaanservaring te verdiepen of uit te breiden. De aard van die ervaring hangt direct samen met de mate van bewustzijn die we eraan verlenen. Gewoonlijk is dat een zeer beperkte hoeveelheid. Als we in staat zijn om via discipline de mate van bewustzijn in ons leven op te krikken dan zal aan de hand daarvan onze ervaring veranderen.

Dit is in het geheel geen abracadabra. Vele mensen maken in deze tijd kennis met Yoga en beoefenen diverse lichaamshoudingen of ademhalingstechnieken. Ik denk dat meeste beoefenaars kunnen onderschrijven dat zelfs het doen van deze basale oefeningen iets in het systeem verandert en dat ze na de Yogales in een andere toestand naar huis gaan dan waarin ze kwamen.

Nu geldt dat natuurlijk voor veel activiteiten in ons leven.
Als ik heb gevoetbald, en zeker op mijn leeftijd, dan voel ik me daarna heel anders dan daarvoor....!
Maw. handelingen veranderen op een direct manier onze bestaanservaring.
Als nu deze handelingen worden verbijzonderd en toegespitst op een intensere of ruimere zintuiglijke ervaring dan is het gevolg navenant.

Dit is wat bedoeld wordt met bewustzijnsverruiming.
Maar het gaat natuurlijk veel verder dan dat. De aanwijzingen die in dat verband door de eeuwen heen ons hebben bereikt zijn zeer specifiek te noemen maar hebben zeker ook een mystiek aspect.

Er wordt bijvoorbeeld gesuggereerd om in gedachten een klank uit te spreken en dat eindeloos te herhalen. De klanken hebben meestal geen voor-de-hand-liggende betekenis en de werking ervan is niet eenvoudig te verklaren.
Toch zullen mensen die deze oefeningen ter hand nemen merken dat er iets in hun beleving verandert.
Wat dat precies is hangt van persoon tot persoon af maar de ervaringen spreken altijd in termen van verdieping of verruiming van de bestaanservaring.
Wat er werkelijk gebeurt is dat het bewustzijn wordt uitgebreid naar delen van onszelf waar we daarvoor geen weet van hadden.

Dit geldt zelfs voor het voetballen.....!! Erna ben je je ineens bewust van spieren waar je tot dan toe niet wist dat ze bestonden!
Degelijke mentale spieren zijn er ook en kunnen wakker geschud worden.
Hoe harder we schudden des te sneller zal onze ervaring zich verdiepen.

Hab
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2016, 13:33   #10
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
'dat wat waarneemt / het waarnemen'
Zeg, is het een beetje uit te houden onder die parasol....?!

Komen ze wel telkens drankjes brengen...?!
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advaita en non-dualiteit in de praktijk Rob Hans Laurentius 40 21 August 2014 20:50


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.