Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 June 2013, 12:16   #1
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard Jezus

@Lia

Hoe zie jij de figuur Jezus en zijn daden? Persoonlijk ben ik in de rest van de bijbel maar matig geinteresseerd. Maar de persoon Jezus boeit mij wel.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 12:26   #2
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
@Lia

Hoe zie jij de figuur Jezus en zijn daden? Persoonlijk ben ik in de rest van de bijbel maar matig geinteresseerd. Maar de persoon Jezus boeit mij wel.
Er bestaat geen enkel bewijs dat Hij op aarde heeft geleefd, noch dat Hij een beduidende rol zou hebben gespeeld (dus kan ook het tegendeel niet worden ontkend). In de bijbel zijn er aanwijzingen dat hij tot de sekte der Essenen kan hebben behoord en/of tot de sekte der Nazore?rs.
Het gaat mij niet zozeer om Jezus, maar om de boodschap die er middels Hem wordt gebracht.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 12:30   #3
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Apart h?, dat hij misschien niet eens geleefd heeft! Ik roep altijd dat ik dat dan weer wél geloof, omdat ze immers de jaartelling op zijn bestaan hebben gebaseerd. Maar goed, dat bewijst het misschien helemaal niet?

Iets anders dat ik altijd 'roep' (ik roep nogal wat, haha!), is dat ik Jezus zie als een filosoof (een van de vele), en wel een met een mooie, liefdevolle filosofie.

Onlangs kwam ik onderstaand interessant boek tegen bij de bieb. Een aanrader!

Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 11:13   #4
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Apart h?, dat hij misschien niet eens geleefd heeft! Ik roep altijd dat ik dat dan weer wél geloof, omdat ze immers de jaartelling op zijn bestaan hebben gebaseerd. Maar goed, dat bewijst het misschien helemaal niet?

Iets anders dat ik altijd 'roep' (ik roep nogal wat, haha!), is dat ik Jezus zie als een filosoof (een van de vele), en wel een met een mooie, liefdevolle filosofie.

Onlangs kwam ik onderstaand interessant boek tegen bij de bieb. Een aanrader!

Lijkt mij interessant. Ik zal ook eens snuffelen in bieb. Thanks voor tip.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 14:26   #5
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Er bestaat geen enkel bewijs dat Hij op aarde heeft geleefd, noch dat Hij een beduidende rol zou hebben gespeeld (dus kan ook het tegendeel niet worden ontkend). In de bijbel zijn er aanwijzingen dat hij tot de sekte der Essenen kan hebben behoord en/of tot de sekte der Nazore?rs.
Het gaat mij niet zozeer om Jezus, maar om de boodschap die er middels Hem wordt gebracht.
Daar gaat het mij een beetje om, Lia. Hoe zie jij die boodschap?

De kwestie of Jezus echt bestaan heeft doet er voor mij minder toe. Ik kan wel constateren dat sinds zijn al dan niet vermeende optreden er iets in gang is gezet. De eerste christenen waren erg stellig in hun overtuigingen.

En ook de rol van Judas in het verhaal is niet onbelangrijk.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 14:27   #6
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne
Apart h?, dat hij misschien niet eens geleefd heeft! Ik roep altijd dat ik dat dan weer wél geloof, omdat ze immers de jaartelling op zijn bestaan hebben gebaseerd. Maar goed, dat bewijst het misschien helemaal niet?
Dat is een vaststelling achteraf geweest. Waarvan men nu weet dat die per definitie niet kan kloppen. En het bewijst idd niks.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 09:24   #7
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Daar gaat het mij een beetje om, Lia. Hoe zie jij die boodschap?

De kwestie of Jezus echt bestaan heeft doet er voor mij minder toe. Ik kan wel constateren dat sinds zijn al dan niet vermeende optreden er iets in gang is gezet. De eerste christenen waren erg stellig in hun overtuigingen.

En ook de rol van Judas in het verhaal is niet onbelangrijk.
De rol van Jezus is een voorbeeld-leven.
Het geeft aan hoe persoonlijke ontwikkeling (in grote lijnen) verloopt.
De doop in Jordaan, verblijf in de woestijn, kruisiging, etc. zijn inwijdingen, due een nieuwe fase van die ontwikkeling inluiden. Je hoeft deze gebeurtenissen niet letterlijk te nemen. Eerder symbolisch, als iets wat zich in jezelf kan afspelen als een innerlijke ervaring.
Meest belangrijke boodschap is m.i. dat het voorbeeld-leven ons leert, dat het christusbewustzijn (ziel of bewuste ervaring "ik Ben") moet integreren in de stof, d.w.z. in de Persoon Jezus.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 09:28   #8
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
De rol van Jezus is een voorbeeld-leven.
Het geeft aan hoe persoonlijke ontwikkeling (in grote lijnen) verloopt.
De doop in Jordaan, verblijf in de woestijn, kruisiging, etc. zijn inwijdingen, due een nieuwe fase van die ontwikkeling inluiden. Je hoeft deze gebeurtenissen niet letterlijk te nemen. Eerder symbolisch, als iets wat zich in jezelf kan afspelen als een innerlijke ervaring.
Meest belangrijke boodschap is m.i. dat het voorbeeld-leven ons leert, dat het christusbewustzijn (ziel of bewuste ervaring "ik Ben") moet integreren in de stof, d.w.z. in de Persoon Jezus.
Je bedoelt dat Jezus eigenlijk het symbool is van de transformatie van mens tot 'dat wat we zijn'?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 09:51   #9
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Je bedoelt dat Jezus eigenlijk het symbool is van de transformatie van mens tot 'dat wat we zijn'?
Ja, dat bedoel ik.
En andersom ook. Wanneer iemand bewust kan zijn, moet dit in stof (in menselijke vorm, als dagelijks leven op aarde) nog uitdrukking krijgen.
Probleem met Bijbel is, dat er veel omslachtige taal voor wordt gebruikt en zoiets als Zijn vaak verborgen ligt achter veel symboliek.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 15:43   #10
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Er bestaat geen enkel bewijs dat Hij op aarde heeft geleefd, noch dat Hij een beduidende rol zou hebben gespeeld (dus kan ook het tegendeel niet worden ontkend). In de bijbel zijn er aanwijzingen dat hij tot de sekte der Essenen kan hebben behoord en/of tot de sekte der Nazore?rs.
Het gaat mij niet zozeer om Jezus, maar om de boodschap die er middels Hem wordt gebracht.
In mijn eigen aardse leven heeft Jezus alleszins wel een beduidende "rol" gespeeld, als een wijze, liefdevolle grote broer die mij geholpen heeft het contact met God (waarvan trouwens evenmin kan bewezen worden dat Hij/Zij bestaat) -als zijnde (onze) ?chte innerlijke Vader/Moeder- te herstellen. (Maar ja, Elvis Presley ervaar ik ook als een soort broer; ik ben dus waarschijnlijk gewoon een beetje gek )
Tine is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.