Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 October 2015, 12:31   #1
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard Wie is de gepaste leraar voor mij?

Wie is de gepaste leraar voor mij?
Het antwoord is simpel natuurlijk. Zie onder:

IN regard to the question of how to decide upon a proper Guru, the Maharshi?s answer was that he is the proper Guru to whom your mind gets attuned. The one in whom you have faith is your Guru. And yet, being critical of every person you come across as a Guru will not enable you to keep an open mind. (In other words, you will go to that person who is destined to be your Guru at that time.)

bron: Ramesh S. Balsekar, from Advaita Fellowship Newsletter - December 2014

ps: Sorry voor de forumleden die geen Engels begrijpen.
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 13 October 2015, 12:48   #2
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht

ps: Sorry voor de forumleden die geen Engels begrijpen.

Geeft niet hoor. Google translate doet het zo:

Citaat:
Met betrekking tot de vraag hoe om te beslissen over een goede Guru, de Maharshi's antwoord was dat hij de juiste Guru om je geest wie wordt afgestemd. Degene in wie je gelooft is uw Guru. En toch, kritiek van iedere persoon die je tegenkomt als een goeroe zal u niet in staat om een open geest te houden. (Met andere woorden, gaat u naar die persoon die is bestemd om uw Guru op dat moment zijn.)
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 13 October 2015, 13:29   #3
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Geeft niet hoor. Google translate doet het zo:
Deze google translate is wel heel slecht:
"En toch, kritiek van iedere persoon die je tegenkomt als een goeroe zal u niet in staat om een open geest te houden".

Moet zijn: 'En toch, kritisch zijn over elke persoon die je pad kruist als een goeroe zal het je niet mogelijk maken om een open geest te houden.'

En daar er voor het Engelse woordje 'mind' eenvoudig geen Nederlands woord (verstand, brein, geest, het denken) bestaat wat zo goed de lading dekt als mind verwijs ik naar de mentale flipperkast in ons hoofd. Het onophoudelijke mentale geraas van het denken dat onmiskenbaar zijn oorzaak vind in de vereenzelviging met het Ik.'
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 13 October 2015, 15:49   #4
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Wie is de gepaste leraar voor mij?
Het antwoord is simpel natuurlijk. Zie onder:

IN regard to the question of how to decide upon a proper Guru, the Maharshi?s answer was that he is the proper Guru to whom your mind gets attuned. The one in whom you have faith is your Guru. And yet, being critical of every person you come across as a Guru will not enable you to keep an open mind. (In other words, you will go to that person who is destined to be your Guru at that time.)

bron: Ramesh S. Balsekar, from Advaita Fellowship Newsletter - December 2014

ps: Sorry voor de forumleden die geen Engels begrijpen.
De juiste leraar voor jou is niet degene waar je een associatie qua gedachten (een klik) mee hebt. Ook is iemand niet je juiste Guru waar je geloof in hebt. Vervolgens is het niet waar dat een open mind verbonden is aan niet kritisch zijn. Kortom alle aangevoerde argumenten zijn bullshit.

Met het uitgangspunt dat je een klik met je guru moet hebben zijn er egokenmerken in het geding. Wanneer een guru aangeeft dat hij/zij je iets kan geven appelleert dat aan je ego en is de klik gelegd dat jij iets wil ontvangen en de guru je iets kan geven. Het is niet iets wat iemand je kan geven. Een guru behoort je steeds weer terug te verwijzen naar 'wat' je bent wanneer je weer eens met je 'wie' aankomt. Wat een goede guru, boek, voorganger behoort te doen is je alsmaar meer ontvankelijk maken voor datgene wat Waarheid is en geloven betekend juist dat je waarde leert hechten aan zijn subjectief beleefde waarheid. Een open mind hebben betekend niet dat je niet kritisch zou mogen zijn vooral bij een guru moet je kritisch zijn en kijken wiens belang de man/vrouw voornemens is te dienen. Hier hoef je geen guru te kiezen maar kun je gewoon je eigen zelfonderzoek doen.
  Met citaat reageren
Oud 13 October 2015, 16:03   #5
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Kortom alle aangevoerde argumenten zijn bullshit.
Dat kan ook niet anders in jouw waarheidsbeleving hé Laurens.
Voor jou is alles bullshit als het niet uit je eigen koker komt.
Verder als bovenstaande zin van je heb ik al niet meer gelezen. Daar steek ik mijn tijd niet meer in. Ik lees slechts nog wat andere forumleden schrijven.

En zie, die andere respectabele forumleden denken helemaal anders dan jij, die delen jouw waarheid niet:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
"De strijd met de feiten is voorbij, dat is alles. Tis geen halleluja de hele tijd maar het lijden aan de wereld of een zelfbeeld is voorgoed voorbij."

(bron: Ramesh Balsekar, beminnelijke bankier uit Bombay. Geplaatst op 10 juli 2014)
Dank voor deze citaten en verwijzing, Puppetji ...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Hier hoef je geen guru te kiezen maar kun je gewoon je eigen zelfonderzoek doen.
All?, de onderkant van je eeuwige gezwam heb ik nog even gelezen.
jaja, begin jij maar snel aan het zelfonderzoek.
Maar de realiteit is dat jij er zonder een goeroe niet aan toe komt.
Ik raad je de lectuur van Balsekar en Liquorman aan!
Wordt tijd dat je is te weten gaan komen wat je bent en welke niet onderzochte overtuigingen zijn vastgeroest in je denken.

wayne liquorman leeft nog, ga maar is dringend satsang volgen bij hem.


Op de foto: Links Balsekar, rechts Liquorman:

__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 13 October 2015, 16:16   #6
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht

En zie, die andere respectabele forumleden denken helemaal anders dan jij, die delen jouw waarheid niet:
Alles wat jou naar de mond praat is respectabel en wat jou tegenspreekt verguist, hoe ego wil je het hebben? Je haalt overigens maar een forumlid aan maar hebt het over leden, het aantal moet nog gewicht bij je in de schaal leggen, terwijl Waarheid dat helemaal niet nodig heeft.

Hetgeen Ramesh in de bovenstaande quote van jou zegt past ook weer helemaal in het beeld van de persoonlijke realisatie. Het lijden aan een zelfbeeld is voorbij maar dat het lijden aan de wereld voorbij is bestaat niet in de 'eenheid' die we zijn en datgene wat bedoeld is met 'voor realisatie water dragen, na realisatie water dragen'. Het strookt ook niet met dat wat andere leraren ons hebben voorgehouden, noch met wat Jezus betekend heeft in hetgeen hij ons is voorgegaan.

Je weerstand tegen wat ik zeg met betrekking tot het doen van gedegen zelfonderzoek wordt ondertussen overschaduwd door je gedweep met Balsekar en de likeurman. Ik begrijp niet wat je in jouw staat van het alsmaar blijven zoeken naar betekenis aan deze lieden hebt gehad.
  Met citaat reageren
Oud 13 October 2015, 16:27   #7
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Pup: Alles wat jou naar de mond praat is respectabel en wat jou tegenspreekt verguist,
Nee hoor, zijn kwesties als grondige kennis van de menselijke schaduw en tijd en energie sparen door slechts vluchtige aandacht te geven aan gekende zaken die me dus niet meer interesseren.
Ik heb Adolf Hitler's schaduw helemaal belicht. Wat ik daar in tegenkwam zie ik in enkele regels van jou meteen. Gewoon het begin en het einde van je posts even bekijken en ik weet genoeg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
...hoe ego wil je het hebben?
Niet groter dan het jouwe, dat is totaal onhaalbaar.
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2015, 07:51   #8
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

'Mijn' beste leraar ooit, is 'mijn' hond.
__________________
Panta Rhei
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2015, 18:14   #9
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Pup:
Je weerstand tegen wat ik zeg met betrekking tot het doen van gedegen zelfonderzoek wordt ondertussen overschaduwd door je gedweep met Balsekar en de likeurman. Ik begrijp niet wat je in jouw staat van het alsmaar blijven zoeken naar betekenis aan deze lieden hebt gehad.
Ik vind dat deze lieden, Balsekar en Likeurman, een plaats in de Hall of fame op je forum verdienen, meer niet.
Ik ben tegen discriminatie.

Van Bob Adamson die wel er in staat heb ik trouwens een boek besteld.
Mijn ziener vind die naast Balsekar ook heel goed. Als ik Adamson gelezen heb bezorg ik mijn ziener dit boek. Die van Balsekar heeft hij zich al met grote ver- en bewondering laten voorlezen.
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2015, 23:24   #10
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Van Bob Adamson die wel er in staat heb ik trouwens een boek besteld.
Mijn ziener vind die naast Balsekar ook heel goed. Als ik Adamson gelezen heb bezorg ik mijn ziener dit boek. Die van Balsekar heeft hij zich al met grote ver- en bewondering laten voorlezen.
Pupske, wanneer begin je nu eens je eigen boek te lezen?
Maria is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Robert Adams mijn favoriete leraar. Rennie Robert Adams 16 11 August 2024 08:36
Een leraar die geen guru was Nathan Jiddu Krishnamurti 9 1 March 2015 19:29


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 06:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.