Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 October 2014, 11:47   #1
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard Klik ik ben verlicht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juul Bekijk bericht
Allemaal leuk en wel, killing the ego. Zouden we dat mechanisme ook kunnen gebruiken om iets nuttigs te doen? Of is 'nuttigheid' geen optie? Ik voel de bui al hangen. WiNk
Er is, althans wat betreft gedegen zelfonderzoek en waarheidvinding, geen sprake van killing the ego. Je komt het daar alleen niet als bestaande entiteit tegen.

Alleen als er niets met bovenstaande mogelijkheden wordt gedaan moeten we hypothetisch worden want als we iets niet onderzocht hebben weten we immers niet waar we het over hebben. Onderzoeken we waarom we geen gedegen zelfonderzoek doen dan blijkt datzelfde ego, onwelwillend aan zijn eigen ondergang te werken, onderzoek in de weg te zitten.

Gevraagd is dus deze weigerachtigheid onder ogen te durven komen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2014, 12:03   #2
agorist
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 3 October 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Er is, althans wat betreft gedegen zelfonderzoek en waarheidvinding, geen sprake van killing the ego. Je komt het daar alleen niet als bestaande entiteit tegen. Alleen als er niets met bovenstaande mogelijkheden wordt gedaan moeten we hypothetisch worden want als we iets niet onderzocht hebben weten we immers niet waar we het over hebben. Onderzoeken we waarom we geen gedegen zelfonderzoek doen dan blijkt datzelfde ego, onwelwillend aan zijn eigen ondergang te werken, onderzoek in de weg te zitten. Gevraagd is dus deze weigerachtigheid onder ogen te durven komen.
Zo is dat, sterven en herboren worden gaan hand in hand, er is niets om te onderzoeken tenzij de gedachte bestaat dat het wel zou zijn.
agorist is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2014, 12:23   #3
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juul Bekijk bericht
Zo is dat, sterven en herboren worden gaan hand in hand, er is niets om te onderzoeken tenzij de gedachte bestaat dat het wel zou zijn.
Je beaamt met 'zo is dat' dat er onderzoek moet plaatsvinden en stelt vervolgens vast dat er niets te onderzoeken is met de gedachte als ontbindende voorwaarde.

Dat is op z'n minst vreemd te noemen.

Als de gedachte er is dat je sterft en geboren wordt waar is dan het tussenliggende gedeelte qua gedachten van de vorm dat je bestaat?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2014, 12:27   #4
agorist
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 3 October 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je beaamt met 'zo is dat' dat er onderzoek moet plaatsvinden en stelt vervolgens vast dat er niets te onderzoeken is. Dat is op z'n minst vreemd te noemen.
Is niet vreemd, het resultaat van dat onderzoek is dat er niets te onderzoeken valt, dan stopt ook het (onder)zoeken. Ik weet het, een mens stoot zich dan voor de kop om dit heel de tijd niet gezien te hebben, zo eenvoudig dat het niet eens opvalt.
agorist is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2014, 12:29   #5
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juul Bekijk bericht
Is niet vreemd, het resultaat van dat onderzoek is dat er niets te onderzoeken valt, dan stopt ook het zoeken. Ik weet het, een mens stoot zich dan voor de kop om dit heel de tijd niet gezien te hebben, zo eenvoudig dat het niet eens opvalt.
Als je een mop vertelt begin je dan ook bij de clou?

Dat wil toch allemaal eerst onderzocht zijn pas achteraf kun je zo'n constatering doen. Wie help je hiermee door de wind uit de zeilen te nemen dat onderzoek niet nodig zou zijn?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2014, 12:30   #6
agorist
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 3 October 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als je een mop vertelt begin je dan ook bij de clou?
Wie laatst lacht, heeft het ook niet begrepen.
agorist is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2014, 12:33   #7
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juul Bekijk bericht
Wie laatst lacht, heeft het ook niet begrepen.
Op welk moment van jouw onderzoeken begon je jezelf voor de kop te slaan?

Het gezochte ben je ook al voordat je begint te zoeken, maar zoeken is kennelijk nodig om je zelf voor de kop te kunnen slaan wanneer dat uiteindelijk is ont'dekt.

Als je werkelijk 'weet' wie ben jij dan om anderen die mogelijkheid te ontnemen? Tenzij natuurlijk ego opspeelt en je de betweter wilt uithangen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2014, 14:39   #8
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als je een mop vertelt begin je dan ook bij de clou?

Dat wil toch allemaal eerst onderzocht zijn pas achteraf kun je zo'n constatering doen. Wie help je hiermee door de wind uit de zeilen te nemen dat onderzoek niet nodig zou zijn?
Het gaat er misschien niet zozeer om wie er mee geholpen zou zijn, als wel de intentie te zien tot het bieden van hulp, door een ander de moeite van het gaan van een lange weg te willen besparen. Meer net zoals ouders hun kinderen willen behoeden voor de fouten die zij ooit zelf gemaakt hebben. Dat dat uiteindelijk niet werkt en iedereen zijn eigen weg moet gaan doet daar niks aan af. Het gaat , althans wat mij betreft, om het doorzien van de achterliggende intentie. Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs voort te komen uit de behoefte de eigen haan victorie te laten kraaien.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2014, 14:50   #9
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Het gaat er misschien niet zozeer om wie er mee geholpen zou zijn, als wel de intentie te zien tot het bieden van hulp, door een ander de moeite van het gaan van een lange weg te willen besparen. Meer net zoals ouders hun kinderen willen behoeden voor de fouten die zij ooit zelf gemaakt hebben. Dat dat uiteindelijk niet werkt en iedereen zijn eigen weg moet gaan doet daar niks aan af. Het gaat , althans wat mij betreft, om het doorzien van de achterliggende intentie. Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs voort te komen uit de behoefte de eigen haan victorie te laten kraaien.
Ik vind deze zienswijze best te pruimen maar dan wil ik naar aanleiding daarvan nog graag de vraag beantwoord zien hoe deze hulp dan wel wordt geboden door 'de manier waarop die hulp nu juist wordt geboden en waartoe dit forum is opgericht' hier te komen ontmoedigen.

Wanneer iemand hier uiterst neo advaitistisch de clou komt verkondigen dat onderzoek (zonder dat dat uiteraard zoals dat gaat in de neo advaita onderzocht te hebben maar uit de tweede hand aangenomen) niet nodig is omdat dat de uiteindelijke bevindingen zullen zijn beschouw ik niet als hulpverlenend ook al is de intentie nog zo goed.
Ik heb van de neo advaita al te veelvuldig de zeer vervelende hardnekkige misvormende niet langer meer te behandelen en tot wankelen te brengen gedachten gezien.

Ik doorzie zo'n intentie eigenlijk meer als de eigen haan victorie te laten kraaien.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 October 2014, 00:10   #10
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als je een mop vertelt begin je dan ook bij de clou?
Jij in elk geval wel zo blijkt al gelijk uit je eerste bericht in dit topic.

Het mag een mop genoemd worden dat jij je eigen schrijven niet herkent via de kort en bondige samenvatting van Juul.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De frustratie van verlicht zijn Natan Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 69 29 January 2017 18:15
Voor mensen die verlicht willen worden. Rennie Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 50 1 March 2013 22:28


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.