Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 July 2022, 14:17   #1
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard Het zwatelen heeft weer een vervolg gekregen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik ben in staat om braaf 'ja' te knikken. Maar dan ga ik niet jouw geschrijf lezen, doch dan zoek ik een wat meer onderlegde auteur op qua zelfkennis. (Hetgeen ik feitelijk al jaren doe.)

Mijn (vrijblijvend) advies. Sluit het forum en open een blog waar niemand kan reageren. Er zijn mensen genoeg die dat doen.

Wat kun je zoal suggereren aan leesvoer..
Guido is offline  
Oud 15 July 2022, 14:42   #2
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Nog véél beter is meteen aan de slag gaan met waarheid vinding.
Vertrouwen is een ego kwestie, is dus overgeven aan de grillen van ego en moet je niet eens willen. Dus als ego prominent aanwezig is en je vertrouwd niemand kun je starten met de aanbeveling om eens te kijken wiens belang er met de gedane inspanningen wordt gediend.

Ja.
Ondanks de regelmatige periodes van onenenigheid en bombastische ophef, babelonische verwikkelingen etc, heeft het forum bv de afgelopen 10 jaar, mij zeer zeker geholpen bepaalde puntjes op de i te kunnen zetten.. dat was en is enkel en alleen in 'mijn' belang.
Het forum (Jouw forum) is mij daarin tot dienst. (Geweest)
En in een zeker opzicht ben jij een degelijk klankbord m.b.t. dit soort intenties.
Daar kan ik je gewoon erkentelijk voor zijn.
Guido is offline  
Oud 15 July 2022, 17:29   #3
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Ja.
Ondanks de regelmatige periodes van onenenigheid en bombastische ophef, babelonische verwikkelingen etc, heeft het forum bv de afgelopen 10 jaar, mij zeer zeker geholpen bepaalde puntjes op de i te kunnen zetten.. dat was en is enkel en alleen in 'mijn' belang.
Het forum (Jouw forum) is mij daarin tot dienst. (Geweest)
En in een zeker opzicht ben jij een degelijk klankbord m.b.t. dit soort intenties.
Daar kan ik je gewoon erkentelijk voor zijn.
Ik ben daar niet blij mee, dan ben ik m'n doel voorbij geschoten.
 
Oud 15 July 2022, 20:36   #4
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik ben daar niet blij mee, dan ben ik m'n doel voorbij geschoten.
'Wat ik ben onttrekt zich aan alle doelstelling, en is toch onmiddellijk betrokken bij alle actualisatie.
Guido is offline  
Oud 16 July 2022, 19:59   #5
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Waarheid is losgezongen van het 'ik' of 'ego' en het 'gevoel' is meer daar oog voor krijgen.
Is het ik of ego, of ik en ego?
Wat kenmerkt het verschil in beiden?
Guido is offline  
Oud 17 July 2022, 08:41   #6
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Is het ik of ego, of ik en ego?
Wat kenmerkt het verschil in beiden?
Uitputtend behandelt hier.
 
Oud 15 July 2022, 15:52   #7
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Voor gevorderden kun je alleen maar aanbevelen om steeds meer gevoel te krijgen voor Waarheid (waarheidvinding).
Goed gezegd, GEVOEL...
Maar gevoel is gelinkt aan het hart en is dus geen onpersoonlijk begrip zoals het verstand...
Om verstandelijk te redeneren heb je geen zelf, geen 'ik' nodig... Je moet maar gewoon de regeltjes volgen...
Maar zoals je aangeeft... Bij Waarheid kun je niet komen buiten je zelf...
De Waarheid zit in ons zelf en dat geldt voor iedere mens...
Maar het manipulerend verstand hoort dat niet graag...
Vooral heersers houden daar niet van en blijven de mensen bestoken met het argument dat ze te dom en te dwaas zouden zijn en dat er een uitwendige God, ver boven het hoofd van de mensen, zou zijn die alles zou bepalen...
En oh wee zij die dat niet zouden willen geloven met hel en verdoemenis afmaken...
marie is offline  
Oud 15 July 2022, 17:22   #8
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Maar gevoel is gelinkt aan het hart en is dus geen onpersoonlijk begrip zoals het verstand...
Waar het vinden van waarheid nog aan het subjectief beleefde grenst is het op voorkeuren afgestemd. Ik ga niet meer uit de school klappen hoe dat in zijn werk gaat, maar Waarheid is losgezongen van het 'ik' of 'ego' en het 'gevoel' is meer daar oog voor krijgen.

Citaat:
Om verstandelijk te redeneren heb je geen zelf, geen 'ik' nodig... Je moet maar gewoon de regeltjes volgen...
Maar zoals je aangeeft... Bij Waarheid kun je niet komen buiten je zelf...
De Waarheid zit in ons zelf en dat geldt voor iedere mens...
Maar het manipulerend verstand hoort dat niet graag...
Vooral heersers houden daar niet van en blijven de mensen bestoken met het argument dat ze te dom en te dwaas zouden zijn en dat er een uitwendige God, ver boven het hoofd van de mensen, zou zijn die alles zou bepalen...
En oh wee zij die dat niet zouden willen geloven met hel en verdoemenis afmaken...
Allemaal weer zelf verzonnen verhaaltjes waar je in bent gaan geloven, geklets uit je nek.
 
Oud 16 July 2022, 12:30   #9
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Waar het vinden van waarheid nog aan het subjectief beleefde grenst is het op voorkeuren afgestemd. Ik ga niet meer uit de school klappen hoe dat in zijn werk gaat, maar Waarheid is losgezongen van het 'ik' of 'ego' en het 'gevoel' is meer daar oog voor krijgen.


Allemaal weer zelf verzonnen verhaaltjes waar je in bent gaan geloven, geklets uit je nek.
Wat is, is, Laurens...
En wat zeggen de wijzen dat aan het begin van alle bestaan is???
Hewel een enorme, alle grenzen overschrijdende liefde...; inderdaad niets van doen met het afkooksel wat wij van liefde gemaakt hebben...
Liefde, Laurens, liefde is puur gevoel..., is puur ZIJN...
En alles komt daaruit voort...
Hoe kun jij dan menen er enkel met je verstand, ontdaan van elk gevoel, ontdaan van elke vermenging met het zelf, voortkomend uit de bron van het ZIJN; hoe kun jij, dit wetend, nog denken dat je er enkel met je verstand kunt geraken...
Wie maakt wie wat wijs???
marie is offline  
Oud 16 July 2022, 17:45   #10
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wat is, is, Laurens...
En wat zeggen de wijzen dat aan het begin van alle bestaan is???
Hewel een enorme, alle grenzen overschrijdende liefde...; inderdaad niets van doen met het afkooksel wat wij van liefde gemaakt hebben...
Liefde, Laurens, liefde is puur gevoel..., is puur ZIJN...
En alles komt daaruit voort...
Hoe kun jij dan menen er enkel met je verstand, ontdaan van elk gevoel, ontdaan van elke vermenging met het zelf, voortkomend uit de bron van het ZIJN; hoe kun jij, dit wetend, nog denken dat je er enkel met je verstand kunt geraken...
Wie maakt wie wat wijs???
Ik stel in de aanloop naar het doen van gedegen zelfonderzoek liefst zo weinig mogelijk interferentie voor. Geen gekoesterde gedachten over liefde, geen krampachtig vasthouden aan al hetgeen je lief is (waaronder het 'ik)'. Je van gedachten losmaken die uiteindelijk allemaal weer onderzoek behoeven dus hoe meer je kunt schrappen hoe beter. Zoals gezegd je moet leeg zijn aan jezelf of zoals eerder anders uitgedrukt 'naakt voor God verschijnen'. Zelf heb ik dat gedegen zelfonderzoek afgerond en weet waar de knelpunten zitten en daar wijs ik alleen maar op. Ga er niet beladen met allerhande ballast aan beginnen is en blijft het advies.

Ik zie er het nut niet van in vóór gedegen zelfonderzoek al in detail ergens over te treden. We spreken elkaar wel weer wanneer je dat gedegen zelfonderzoek hebt afgerond. Maar dat ga je niet doen, je blijft liever zoeken naar hetgeen beter in je straatje te pas komt en mij lastig vallen met je onzin.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.