Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 April 2015, 08:13   #1
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard Mediteren

Bewuste meditatie is geen meditatie. Je kunt niet gaan zitten of lopen om te gaan mediteren. Want je was er al nog voor dat je iets van plan was. Je neemt al waar, al is het je chaos of haat. Je irritatie of angst. Besluiten om er bewust naar te gaan kijken is tegenstrijdig, de ontkenning van het spontane moment. Je voelt immers al, je bent er immers al.
Je kunt trouwens enkel spontaan, hier en nu, het ego betrappen. Niet door er een weg naar te bedenken, want dat is zoiets als een dief een andere dief laten snappen, arresteren.
Als je in een bedrijf aankondigt de week erop overtreders van iets meteen te zullen ontslaan, dan past men toch op?
Met het ego kun je niet het ego betrappen. Iedere poging naar verlichting moet wel falen. Je kunt enkel alert zijn en je neemt al waar! Je kunt enkel hier en nu volledig tot de Waarheid doordringen. Een programma verdeelt (beperkt) juist de energie om volledig door te dringen in wat is, zoals het is.
Waar bewuste meditatie ook goed voor mogen zijn het heeft niets te maken met de Waarheid.

(...)

Meditatie betekent verlichting.
Maar als je er voor moet zitten of zoiets dan ben je niet vrij natuurlijk. Gekunsel is geen verlichting maar een poging ertoe, lijkt me!
Je kijkt naar jezelf of niet, naar jezelf gaan kijken schept juist verdeeldheid. Zeggen dat je aan jezelf werkt vertegenwoordigt dualiteit. Het moment is nu en daar ben je aanwezig en alert of niet. Maar je leven stallen, is krankzinnig, omdat jouw leven niet gescheiden is van de rest, alles om je heen, de ganse kosmos. Hoe kun je de kosmos even stallen?
Inzicht achteraf is geen inzicht. Inzicht is nu.
Meditatie is nu.
Je bent nu onvoorwaardelijk gevoelig voor wat is. Je kunt niet later doordringen tot het moment dat nu is: de vogels om je heen, geluiden, de auto's, et cetera. Omdat je leven niet gescheiden is. Omdat alles nu plaats heeft. Maar ja, sommige mensen gaan pas op vakantie als ze thuis zijn en hun foto's ervan gaan bekijken. wink-emoticon
Ben je bereid volledig los te gaan? Zonder vluchtgedrag of het najagen van je verlangens.
Ben je hier of wil je hier zijn?
Zie wat je ziet, voel wat je voelt, hoor wat je hoort of verzamel je liever en ga je er achteraf in een veilige omstandigheid ernaar kijken: en wat zie je dan werkelijk nog?
Meditatie is verlichting, omdat je letterlijk door je volledige aanwezigheid het heden verlicht.
Weet, dat je al aanwezig bent.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 15 April 2015, 19:20   #2
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard Mediteren (3)

Als je zegt dat je gaat mediteren, wat doe je nu dan? Als je zegt dat meditatie je spontaan moet overkomen, wat doe je nu dan?
Precies, waar is je aandacht nu en waarom vertrouw je niet volledig op die aandacht? Er is geen ander moment dan nu en ieder idee erover of de behoefte om het te beheersen is tegenstrijdig aan het moment zelf.
Meditatie is niets anders dan dat je innerlijk vrij bent, ongeacht wat er ook gebeurt. Zodat ieder moment, een moment is van keuzeloos gewaarzijn. Dat noem ik meditatie. Het moment ontgaat je niet.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 15 April 2015, 21:13   #3
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Kun je een half uur stil zitten? De meeste mensen niet.

Ik heb ooit intensief aan (zen) meditatie gedaan. Meditatie is iets wat je kunt oefenen en in die zin kan het een hulpmiddel zijn. In het begin was het me onmogelijk om langer dan 10 seconden in stilte te zijn zonder dat de denkgeest op de voorgrond kwam en met me aan de haal ging met gisteren, net geleden, straks en overmorgen. Door oefening is het te zien dat 'het gebeurt' en is er de mogelijkheid dat het uitdooft.

De laatste jaren doe ik niet meer aan meditatie. Maar de afgelopen weken heb ik een paar keer een studieavond meegemaakt op de School voor de Filosofie. Waar ik niet op had gerekend is dat ze beginnen met een half uur meditatie. Een prima voorbereiding om de aandacht naar het moment, de studie te brengen. Het ging moeiteloos.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 15 April 2015, 23:15   #4
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard Mediteren

De inspanning van ontspanning.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2015, 00:09   #5
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Kun je een half uur stil zitten? De meeste mensen niet.

Ik heb ooit intensief aan (zen) meditatie gedaan. Meditatie is iets wat je kunt oefenen en in die zin kan het een hulpmiddel zijn. In het begin was het me onmogelijk om langer dan 10 seconden in stilte te zijn zonder dat de denkgeest op de voorgrond kwam en met me aan de haal ging met gisteren, net geleden, straks en overmorgen. Door oefening is het te zien dat 'het gebeurt' en is er de mogelijkheid dat het uitdooft.

De laatste jaren doe ik niet meer aan meditatie. Maar de afgelopen weken heb ik een paar keer een studieavond meegemaakt op de School voor de Filosofie. Waar ik niet op had gerekend is dat ze beginnen met een half uur meditatie. Een prima voorbereiding om de aandacht naar het moment, de studie te brengen. Het ging moeiteloos.
Padam padam, aviyayam Tat

De Geest is enkelvoudig.
Door in gezelschap te mediteren kan de illusie van afgescheidenheid voor een moment worden opgelost.
Meditatie brengt de aandacht met zachte hand, stap voor stap, terug naar de subtielere delen van de Geest waar deze eenheid gemakkelijker kan worden ervaren.
Gewoonlijk leven we vanuit de grovere delen waar opinies en de paren van tegenstellingen heersen.
Hier regeert de dualiteit, het voor en tegen, het goed en het kwaad.
Als de aandacht dmv japa mantra langzaam wordt teruggeleid naar de stillere delen, verdwijnen daarmee ook de paren van tegenstellingen en worden opinies verlost van hun identiteit.

Het is van het grootste belang om, zoals Rob zegt, stil te gaan zitten en de Geest tot bedaren te laten komen, al is het maar voor vijf minuten.
Gaandeweg zullen vijf minuten tien minuten worden en uiteindelijk zal tijd geen element meer zijn in meditatie.

Dat is waar de Geest samenvalt met Het Zelf.

Gij zijt waarlijk Dat.

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2015, 10:25   #6
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Mooi gezegd, Hab.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2015, 10:32   #7
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Kun je een half uur stil zitten? De meeste mensen niet.

Als ik het moet , dan kan ik het ook niet. Maar vroeger viel ik in een spontane meditatie die veel langer aan hield. Meestal kwam ik er uit omdat iemand zich met mij ging bemoeien. In je zijnstoestand vergt stil zitten geen enkele inspanning.

Maar ik ben uitgemediteert. Kwam ik laatst achter.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2015, 21:24   #8
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard Mediteren (4)

Iedereen heeft zo'n beetje zijn eigen opvatting betreffende het begrip meditatie of God of liefde of... Het gaat er dan bij mij ook niet om meditatie in Een hokje te stoppen. Iemand die mindfulness beoefent voor zijn of haar stress heeft beslist een eigen verhaal.
Misschien is het zo als met het afpellen van een ui, uiteindelijk kom je op niets uit. Of als je echt water zoekt, moet je diep graven. WiNk
Meditatie wordt gelinkt met alert zijn, bewust zijn. Nu kun je dat proberen te organiseren, zoals de natuur in een kooi, achter glas of tralies. Maar waar ben je dan werkelijk mee bezig, met angst en verlangen of bewust-zijn?
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2015, 12:33   #9
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

In ieder geval niet met een half uur stilzitten en je kwetterhoofd tot bedaren laten komen.......
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2015, 14:32   #10
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Meditatie betekent verlichting.
Maar als je er voor moet zitten of zoiets dan ben je niet vrij natuurlijk. Gekunsel is geen verlichting maar een poging ertoe, lijkt me!

Mensen leven toch al niet (meer) natuurlijk en zoeken de weg min of meer daarheen terug. Om te ontdekken wat ze werkelijk zin onder allerlei soorten vermommingen en omwegen. Kan dat er ook nog bij. En ergens moet je beginnen. Soms moet je toch wat doen om het weer te "leren" beseffen dat dat "doen" niet eens nodig is. Zelfonderzoek "moeten" doen is in die zin ook niet natuurlijk en gekunsteld als je zo wilt. Ik denk dat alles wat je op natuurlijkheid wilt beoordelen in een soort van doodlopende straat eindigt en daarmee ben je ook niet natuurlijk bezig.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.