Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 March 2021, 19:26   #1
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard Buffers

In de boeken van Ouspensky kom ik de term 'buffers' tegen.
Vorige week was ik me erg bewust van. Ik zag hoe de buffers optreden.
Mihaela is offline  
Oud 29 March 2021, 19:33   #2
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

"De Vierde Weg kent de mens vier bewustzijnsstaten toe volgens Gurdjieff : slaap, wakende slaap, Zelfbewustzijn en Objectief bewustzijn. Naast de nachtelijk slaap verkeren we doorgaans in de wakende slaap en dat noemen we normaliter wakker zijn. In de staat van wakende slaap leven en handelen we vanuit de vele ikken die door identificaties ontstaan. Deze ikken wisselen elkaar af (overigens onopgemerkt, want van elkaar gescheiden door 'buffers') en vormen gezamenlijk ons ego. (Ouspensky gebruikte de term ego niet, want nog niet in de mode).
Door gedurende de dag onze ikken en hun wisseling van de wacht waar te nemen, kunnen we de mechaniciteit van ons denken, voelen en handelen gaan zien én overstijgen. Dit kan op den duur leiden tot de staat van Zelfbewustzijn, waarin we een duurzaam 'ik en wil' realiseren. Vanuit die staat is het mogelijk om naar onze essentie te leven, dus naar hoe we 'bedoeld' zijn, innerlijk verankerd en met onze persoonlijkheid als 'werkgereedschap'. Wat normaal als zelfbewustzijn wordt gezien, is iets anders dan wat er in De Vierde Weg mee wordt bedoeld. Dat kunnen we beter ego-bewustzijn noemen.
Vanuit Zelfbewustzijn ' wat door langdurig praktiseren van kennis te realiseren is ' opent zich de mogelijkheid van groei naar Objectief bewustzijn. Ouspensky beschrijft dit slechts minimaal, maar we kunnen ons voorstellen dat het hier gaat om een staat van bewustzijn waarin 'ik en de ander/het andere' in de ruimste zin van het woord niet langer als afgescheiden van elkaar wordt ervaren, maar als één, omdat de menselijke ervaring van dualiteit in hoogste essentie een illusie is."
Mihaela is offline  
Oud 29 March 2021, 19:36   #3
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Ik vind dit heel interessant. Ik volg de uitingen nu met belangstelling.
Het moment 'wanneer' zo een buffer plaats vindt, lijkt het alsof er een verschuiving plaats vindt. Een shifting.
Mihaela is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.