Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Inzichten
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Inzichten Elk inzicht is een smoesje.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 August 2021, 10:49   #1
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard De supervisor naar de kroon te steken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht

Dorje.

Laat Laurens en Bassie lekker in hun 'realisatie' zijn. (Het subjectief vacuüm)
Er is hier door mij wel eens sprake geweest van het gerealiseerd zijn. Normaliter hamer ik mij niet op de borst mede te delen gerealiseerd te zijn dus zal het in een bepaalde context gebruikt zijn iets duidelijk te maken. Er is namelijk geen 'hun' realisatie, een persoon is niet te realiseren, het is juist de afwezigheid daarvan wat realisatie is.

Citaat:
Zij zijn eenvoudig niet in staat er op dóór te pakken, en in de veronderstelling dat daar een ik', ego', zelf' entiteit' of wat dan ook voor nodig is, en die subjectieve rariteiten ontberen ze naar eigen zeggen, er is tenslotte niets' om op dóór te pakken, er is geen wil' meer om noch iets' aan te vangen.. laat staan dat achterlijke dóórpakken van mij, waar ik zo op hamer. (Alsof dat allemaal 'gedaan' kan zijn. )
Het kan onmogelijk zo verwoord zijn geweest dat je in staat bent het zo op te pakken, je fantasie is hier met je op de loop gegaan. De vraag is waarom je überhaupt uitspraken doet over anderen waar het zaak is de eigen gedachten op waarheid te onderzoeken. Over doorpakken is te uit en te na al gesproken. Na gedegen zelfonderzoek is er geen verdergaan of, wat je noemt 'doorpakken', meer mogelijk omdat alles tot in detail al is onderzocht.

Citaat:
Zij zijn beide vast gelopen in wat ik noem 'de tussenstop' (Zoals zovelen.)
Er wordt veel moois en interessants ont'dekt in zelfonderzoek in welke fragmenten sommigen vanwege de euforie van de ontdekking blijven hangen. Een kleine valkuil ook in gedegen zelfonderzoek waar je op dit forum in begeleid kunt worden door degenen die je zijn voorgegaan.

Citaat:
Al wat overblijft is dan het zogenaamd gerealiseerd betekenis en duiding geven tot diegenen die in hun perceptie nog 'zoekende' zijn. Het gerealiseerd vocabulair is feitelijk het zelfde riedeltje als wat de 'zoekenden' zingen, maar dat ontgaat de meeste zelf' verklaarde gerealiseerden compleet.
Er wordt hier geen als gerealiseerd zijnde betekenis gegeven maar getracht in 'zorgvuldige bewoordingen' uitleg te geven hoe zelfonderzoek in zijn werk gaat en wat de rol is dat ego hierin speelt. Heel wat anders dan de lezers in een soort van koeterwaals de gelegenheid te geven er iets van eigen gading uit te destilleren wat in de eigen perceptie gangbaar is of kraam te pas komt.
  Met citaat reageren
Oud 3 August 2021, 23:02   #2
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Er is hier door mij wel eens sprake geweest van het gerealiseerd zijn. Normaliter hamer ik mij niet op de borst mede te delen gerealiseerd te zijn dus zal het in een bepaalde context gebruikt zijn iets duidelijk te maken. Er is namelijk geen 'hun' realisatie, een persoon is niet te realiseren, het is juist de afwezigheid daarvan wat realisatie is.

Het kan onmogelijk zo verwoord zijn geweest dat je in staat bent het zo op te pakken, je fantasie is hier met je op de loop gegaan. De vraag is waarom je überhaupt uitspraken doet over anderen waar het zaak is de eigen gedachten op waarheid te onderzoeken. Over doorpakken is te uit en te na al gesproken. Na gedegen zelfonderzoek is er geen verdergaan of, wat je noemt 'doorpakken', meer mogelijk omdat alles tot in detail al is onderzocht.

Er wordt veel moois en interessants ont'dekt in zelfonderzoek in welke fragmenten sommigen vanwege de euforie van de ontdekking blijven hangen. Een kleine valkuil ook in gedegen zelfonderzoek waar je op dit forum in begeleid kunt worden door degenen die je zijn voorgegaan.

Er wordt hier geen als gerealiseerd zijnde betekenis gegeven maar getracht in 'zorgvuldige bewoordingen' uitleg te geven hoe zelfonderzoek in zijn werk gaat en wat de rol is dat ego hierin speelt. Heel wat anders dan de lezers in een soort van koeterwaals de gelegenheid te geven er iets van eigen gading uit te destilleren wat in de eigen perceptie gangbaar is of kraam te pas komt.
Er valt niets op de borst te hameren
Er valt te onderzoeken én te ont-dekken. Neti Neti..
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2021, 09:28   #3
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Er valt niets op de borst te hameren
Er valt te onderzoeken én te ont-dekken. Neti Neti..
...
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2021, 10:10   #4
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Er valt niets op de borst te hameren
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
...
Helaas ben ik nu genoodzaakt hier op in te gaan. Het gaat een eigen leven leiden.
Uiteraard niet maar het komt hier voor, recentelijk nog door Darsho.
Voor de duidelijkheid ik heb die behoefte niet. Dat is wat ik uitleg dat het in een of andere context ter sprake zal zijn gekomen zonder de intentie me daarmee op de borst te hameren.
  Met citaat reageren
Oud 4 August 2021, 10:48   #5
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Helaas ben ik nu genoodzaakt hier op in te gaan. Het gaat een eigen leven leiden.
Uiteraard niet maar het komt hier voor, recentelijk nog door Darsho.
Voor de duidelijkheid ik heb die behoefte niet. Dat is wat ik uitleg dat het in een of andere context ter sprake zal zijn gekomen zonder de intentie me daarmee op de borst te hameren.
Het gaat niet om jou, Laurens, en dus ook niet om het verdedigen, verduidelijken van het zelf dat zich blijft voordoen. Het gaat om wat zich gewoon nog voordoet niet zo serieus te nemen. Dan verliest het zijn angel en blijft er gewoon verwijzen naar Waarheid over in plaats van naar in Waarheid zijn.

Neti... neti... Niet zelf, niet niet-zelf.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2021, 11:01   #6
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Het gaat niet om jou, Laurens, en dus ook niet om het verdedigen, verduidelijken van het zelf dat zich blijft voordoen. Het gaat om wat zich gewoon nog voordoet niet zo serieus te nemen. Dan verliest het zijn angel en blijft er gewoon verwijzen naar Waarheid over in plaats van naar in Waarheid zijn.

Neti... neti... Niet zelf, niet niet-zelf.
Ik vind het een eigenaardige houding, de dingen (die op je pad komen) niet serieus te nemen. Zo'n laconieke houding heeft ook niets uitstaande met Waarheid of in Waarheid zijn. Ook je uitspraken als 'spreekt het je niet aan gooi het dan maar in de prullenbak' doet ieder goedbedoelde poging teniet.

Overigens is neti neti (niet dit, niet dat) het grondbeginsel van gedegen zelfonderzoek, maar je moet het principe niet verwarren met de gegeven uitleg in de vorm van een 'zelf' en een 'niet-zelf'.
  Met citaat reageren
Oud 4 August 2021, 11:35   #7
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik vind het een eigenaardige houding, de dingen (die op je pad komen) niet serieus te nemen. Zo'n laconieke houding heeft ook niets uitstaande met Waarheid of in Waarheid zijn. Ook je uitspraken als 'spreekt het je niet aan gooi het dan maar in de prullenbak' doet ieder goedbedoelde poging teniet.

Overigens is neti neti (niet dit, niet dat) het grondbeginsel van gedegen zelfonderzoek, maar je moet het principe niet verwarren met de gegeven uitleg in de vorm van een 'zelf' en een 'niet-zelf'.

Het gaat niet over de dingen die op 'je' pad komen. Het gaat over de 'je', het subject.

Als dit subject serieus blijft genomen worden dan blijft er identificatie, is het niet met zelf, dan met niet-zelf. Dat is de angel.

Eens die angel er uit wordt er ook niet meer gereflecteerd op eigenaardigheden en laconieke uitspraken ergens gedaan.

Maar het was maar even opmerken. Als het je niet bevalt, mag deze goedbedoelde poging gewoon de prullemand in, anders geeft het juist meer van wat niet bedoeld was.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Evangelie naar Maria Magdalena Rennie Overige religie 43 2 September 2011 17:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.