Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 August 2023, 09:24   #1
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard Praten tegen doven, slechthorenden en blinden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francois
Met al die jaren dat ik gepraat heb, zo'n 25 jaar, ben ik ermee gestopt want ze maakten er toch hun eigen wereld van. Er zijn er maar weinigen die de taal kunnen verstaan. Jiddu Krishnamurti zei dat zelf. De laatste jaren van zijn leven, bijna als hij stervende was, had hij de indruk 40 jaar tegen doven en blinden gesproken te hebben.
Dan denk ik: Dat zal mij nooit meer gebeuren. Ik praat niet meer tegen doven. Want ik weet wanneer ze luisteren en ik weet wanneer ze niet luisteren…”.
Weer een misvatting.
Het is niet een 'ik' die praat en daar als een 'ik' zijnde een oordeel, in dit geval de nuttigheid over het wel of niet willen luisteren, velt. Er is praten, geen 'ik'.

Behalve natuurlijk voor iemand die geloof hecht aan z'n bestaan. Dat is dan iemand die denkt dat hij de doener van dit alles is en denkt degene te zijn die er mee stopt.
Kortom er is 'geloof' in je bestaan en het is geen geloof te 'weten' niet te bestaan.

Doe gedegen zelfonderzoek en ont'dek zelf.

Maakt een bloem zich druk over de geur die het verspreid, of het wel wordt opgevangen?

"Het enige dat je zou moeten aanspreken is de wens 'koste wat het kost te willen weten wat je bent' van al het andere hoop je alleen maar beter te worden."
  Met citaat reageren
Oud 8 August 2023, 12:51   #2
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
'Weten het 'weten te zijn is daarom ook nog een fantoom van de ervaring/belevingswereld.
Omdat ik het vaak over 'weten' heb verdient dit een explicatie.
Zoals gezegd 'Het is niet een 'ik' die praat, er is praten, geen 'ik'.' en om die reden is er ook geen 'ik die weet', vandaar 'weten' en niet 'ik weet'. Maar als het 'ik' uit je verdwenen is is er natuurlijk niks op tegen te zeggen 'ik weet' want er is geen subject dat zich het fenomeen heeft toe geëigend. Het onderscheiden of er een 'ik' in de mededeling schuilt is uitermate moeilijk vast te stellen. Je hoort zo iemand dan zeggen 'ik ben Bewustzijn' of ik ben 'Waarheid' of 'God'. Pure hoogmoedswaan voor de gelover in het bestaan van 'ik'. Want die denkt dat het 'ik' zich de goddelijke hoedanigheid heeft toegeëigend, terwijl de werkelijkheid is dat er geen 'ik' meer is te bekennen.

Denken het weten te zijn als fantoom van de ervaring/belevingswereld behoort zeker tot de mogelijkheden. Vandaar het advies 'onderzoek die gedachte op waarheid'.

Citaat:
Iemand die zegt: "Ik bén bewustzijn" is dus onwetend. Zo iemand zegt feitelijk: "Ik ben de wereld". Van alles wat zich in de wereld voordoet ben je je namelijk bewust. Je hebt 'weet' van wat de wereld te kennen geeft. Weet hebben van het 'weten' zelf is maar voor weinigen weggelegd.
Iemand die zegt 'ik ben bewustzijn' is iemand waaruit de 'ik' is verdwenen en die behoort vanaf dat moment niet langer tot de wereld maar tot het grote geheel, ook wel Bewustzijn genaamd.
Niettemin blijft deze abstractie zich bewust van de aanwezigheid van de wereld omdat die zich aan hem voordoet. Ont'dekt is dan wel dat de 'ik' en daarmee 'de wereld' niet bestaat, maar deze vreemde werkelijkheid doet zich niettemin aan hem voor en noemt deze derhalve 'vermeend'.

Denken weet te hebben van het weten behoort als fantoom van de ervaring/belevingswereld zeker tot de mogelijkheden. Vandaar het advies 'onderzoek die gedachte op waarheid'.

Citaat:
Waar 'de wereld' kan worden erkent daar kan 'de wereld' net zo goed worden ontkent, same same but.. different.
Ook deze dualistische mogelijkheid ontspringt aan de geest van een gelover in het doen. Geloof je in het bestaan dan is daar automatisch het er- en ontkennen, voortspruitende uit de dualiteit. Waar hier gesproken wordt over het niet bestaan van 'ik' of de 'wereld' is dat een uitvloeisel van het doen van gedegen zelfonderzoek, niet een doener die zich bedient van zijn geloof.
  Met citaat reageren
Oud 9 August 2023, 08:53   #3
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Wat brengt het jou? Wat brengt ervaringsgetuige nou al dat manisch gepost en geciteer? Wat brengt het I am a Looser nou dat ie al decennia jou en anderen wil duidelijk maken dat je nep gerealiseerd bent en hij waarachtig? Wat brengt Laurens nou al dat gekissebis. Aandacht? Toch een soort contact? Of leven jullie van negativiteit?
Decennia lang is dit al gaande.
De grote vraag doet zich natuurlijk ook hier voor.
Beweegt deze explicatie de lezer zich richting het doen van gedegen zelfonderzoek of maakt de lezer zich deze kennis eigen om er elders op fora mooi weer mee te spelen. Waar dat laatste doorgaans het geval is blijft de dringende aanbeveling staan om gedegen zelfonderzoek te gaan doen. Het redeneren ergens over brengt je namelijk niet verder maar bevordert mentale exercities.

Citaat:
Het is toch wel een leven in ongenade, vind ik, als je eigenlijk niet meer kunt loskomen en stoppen met elkaar troeven afvangen, onderuit halen, elkaar bevechten, elkaars realisatie betwisten, de les lezen etc. En dat al eindeloos lang, decennia. Nooit wat nieuws. Altijd dezelfde verhalen, dezelfde commentaren, dezelfde reactiepatronen.
Omdat het 'ik' onderzocht moet worden op het zijn van Waarheid gaat het 'ego' nou eenmaal heftig tekeer. Het wil niet aan zichzelf verliezen. Dat is een ongekende kracht die je bepaalt niet moet onderschatten. Alles wat er hier aan gekibbel te zien was is de opstand van ego. Om die 'gekende' moeilijke periode door te komen is dit forum opgericht om je daarbij behulpzaam te zijn.

Maar het bezig zijn met 'ik' en 'ego' trok ook verkeerde (be)zoekers. Er lopen legio ego's rond die zich in het afzeiken willen bekwamen om zich superieur te kunnen voelen. Die leden kregen hier een platvorm achter de schermen omdat het niks met gedegen zelfonderzoek te maken heeft. En zijn thans met de opgedane kennis, hoe dat te vervolmaken, elders op andere fora werkzaam.

Echter zo lang je geen onderzoek doet naar de werking van ego kom je er niet om heen. Alle zoektochten door de eeuwen heen naar het vinden van realisatie strandden op het hebben van een 'ik' of 'ego'. Het hebben van een 'ik' als uitgangspunt werd vrijwel nooit 'im frage gestelt'.

De laatste tijd hoor je dan weer vaker een tegengeluid, namelijk dat 'ego' je vijand niet is en dat er een hetze tegen wordt gevoerd. Niets is minder waar, we moeten alleen het 'ego' door krijgen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert Einstein

The only source of knowledge is experience.
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.