Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 February 2012, 09:31   #1
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard Bestrijden

Op dit forum blijken verschillende sporen van zelfkennis gevolgd te worden.
Wellicht het spoor waardoor men het meest aangesproken wordt. (resoneert)

Zo is er:

- Het spoor van de kindmechanismen.
- Het spoor van Byron Katie.
- Het spoor van ik ben niet dit en niet dat.
- Het spoor van de psychologische benaderingen (afschillen)
- Het spoor van zoeken naar de Oorzaak Der Verschijnselen (waarvan IK er een ben)
- Het spoor van Heel 't Leven (inclusief realisatie) overkomt je

De vraag is NU: wat is de Oorzaak van het eeuwige onderlinge bestrijden van de verschillende te volgen sporen???
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2012, 09:36   #2
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Op dit forum blijken verschillende sporen van zelfkennis gevolgd te worden.
Wellicht het spoor waardoor men het meest aangesproken wordt. (resoneert)

Zo is er:

- Het spoor van de kindmechanismen.
- Het spoor van Byron Katie.
- Het spoor van ik ben niet dit en niet dat.
- Het spoor van de psychologische benaderingen (afschillen)
- Het spoor van zoeken naar de Oorzaak Der Verschijnselen (waarvan IK er een ben)
- Het spoor van Heel 't Leven (inclusief realisatie) overkomt je

De vraag is NU: wat is de Oorzaak van het eeuwige onderlinge bestrijden van de verschillende te volgen sporen???
Daar gaan we weer, voor de honderdduizendste keer.

Omdat eenieder zijn eigen waarheid moet 'ont'dekken, oftewel zich van zijn eigen onwaarheid moet ontdoen.

Je gefascineerdheid met het bestrijden is zo onderhand wel bekend, het gaat je niets brengen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2012, 09:52   #3
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Dat heb ik zeker begrepen.
Mijn verbazing blijft.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2012, 10:08   #4
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Dat heb ik zeker begrepen.
Mijn verbazing blijft.
Het antwoord is toch duidelijk, eenieder zweert bij zijn eigen 'ont'dekte waarheid als de ware weg waar het langs gaat.

Mijn waarheid is dat je alles moet gaan lezen wat voor jou waarheid bevat, althans dat is mijn insteek vanwege mijn eigen weg. Ik ben geen kindmechanismen gaan opruimen die iemand anders eerst gedaan heeft en dientengevolge van mening dat het alleen daar langs kan gaan.

Mijn aversie tegen al die opgesomde wegen is dat het omslachtige wegen zijn die niet gevolgd hoeven te worden wanneer je je met de kerntaak 'wat ben ik' bezig houdt.

Nu ik zie dat eenieder graag zit te grasduinen in zijn persoonlijke wederwaardigheden is iedere weg goed want het heeft allemaal niets te maken met 'wat' ik ben.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2012, 18:53   #5
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het antwoord is toch duidelijk, eenieder zweert bij zijn eigen 'ont'dekte waarheid als de ware weg waar het langs gaat.

Mijn waarheid is dat je alles moet gaan lezen wat voor jou waarheid bevat, althans dat is mijn insteek vanwege mijn eigen weg. Ik ben geen kindmechanismen gaan opruimen die iemand anders eerst gedaan heeft en dientengevolge van mening dat het alleen daar langs kan gaan.

Mijn aversie tegen al die opgesomde wegen is dat het omslachtige wegen zijn die niet gevolgd hoeven te worden wanneer je je met de kerntaak 'wat ben ik' bezig houdt.

Nu ik zie dat eenieder graag zit te grasduinen in zijn persoonlijke wederwaardigheden is iedere weg goed want het heeft allemaal niets te maken met 'wat' ik ben.
Duidelijk Renoir.
Daar kan ik 't wel mee eens zijn.
Want dat is precies zoals 't ook mij toeschijnt.

Ik ben regelmatig pardoes in het persoonlijke grasduinen getuimeld.

Je bezighouden met 'wat ben ik' kan ook langs verschillende wegen.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2012, 10:05   #6
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Op dit forum blijken verschillende sporen van zelfkennis gevolgd te worden.
Wellicht het spoor waardoor men het meest aangesproken wordt. (resoneert)

Zo is er:

- Het spoor van de kindmechanismen.
- Het spoor van Byron Katie.
- Het spoor van ik ben niet dit en niet dat.
- Het spoor van de psychologische benaderingen (afschillen)
- Het spoor van zoeken naar de Oorzaak Der Verschijnselen (waarvan IK er een ben)
- Het spoor van Heel 't Leven (inclusief realisatie) overkomt je

De vraag is NU: wat is de Oorzaak van het eeuwige onderlinge bestrijden van de verschillende te volgen sporen???
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
In die zin zijn alle sporen prima.

Waar ik op reageer (en dat kun je bestrijden noemen) is de inconsequentie.
Meestal de inconsequentie tussen (verkondigde) theorie en (getoonde) praktijk.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2012, 10:23   #7
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
In die zin zijn alle sporen prima.

Waar ik op reageer (en dat kun je bestrijden noemen) is de inconsequentie.
Meestal de inconsequentie tussen (verkondigde) theorie en (getoonde) praktijk.
Moi schreef hier ergens dat Alexander Smit aangaande reïncarnatie serieus inging op een bezoeker en mee ging denken in zijn opvatting om even later tegen een andere bezoeker te zeggen dat reïncarnatie onzin was.

Het meegaan in iemands waarheid, hetgeen uiteraard vanwege een persoonlijke opvatting uitermate wisselvallig is, zou jou dus verder kunnen weerhouden van het zoeken waarlangs zo'n waarheid gaat. Maar waarheden zijn nou eenmaal subjectief zolang ze van jou en dus veranderlijk zijn.

Je fascinatie gaat dus langs consequent gedrag in overeenstemming met het woord en jij zou aldus geen wegwijzer als Alexander Smit uitzoeken.

Dat kan daarom zijn er zoveel wegen, maar het is een beperking om een deel van de waarheid die langs inconsequent gedrag gaat onder ogen te komen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2012, 10:57   #8
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Moi schreef hier ergens dat Alexander Smit aangaande reïncarnatie serieus inging op een bezoeker en mee ging denken in zijn opvatting om even later tegen een andere bezoeker te zeggen dat reïncarnatie onzin was.

Het meegaan in iemands waarheid, hetgeen uiteraard vanwege een persoonlijke opvatting uitermate wisselvallig is, zou jou dus verder kunnen weerhouden van het zoeken waarlangs zo'n waarheid gaat. Maar waarheden zijn nou eenmaal subjectief zolang ze van jou en dus veranderlijk zijn.

Je fascinatie gaat dus langs consequent gedrag in overeenstemming met het woord en jij zou aldus geen wegwijzer als Alexander Smit uitzoeken.

Dat kan daarom zijn er zoveel wegen, maar het is een beperking om een deel van de waarheid die langs inconsequent gedrag gaat onder ogen te komen.
Alle wegen lopen dood. Dat is vergelijkbaar met alle wegen leiden naar Rome. Er kan voordat je in Rome bent en er nooit geweest bent alleen maar een voorsteling zijn van wat Rome is. Alleen het consequent volgen van een weg die naar Rome leidt (en dus doodloopt) kan leiden tot het doel, wat dan altijd anders is dan het doel wat in de voorstelling gemaakt is. Daarom maakt het niet uit welk spoor je volgt. Ik zou er het advies bij kunnen geven om 'het directe pad' (advaita vedanta) te volgen, omdat het naar mijn menig de kortste weg van A naar B is. Maar als een omweg de voorkeur heeft, neem dan vooral de omweg van de keuze, maar wel consequent.

Ik ben zeer gecharmeerd van Alexander (zoals ik al vaker hebt verteld) of anders zou ik Wolter Keers aanbevelen of als je een levende zoekt: Jan Koehoorn. Ze staan allemaal in de zelfde traditie (spoor).
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2012, 11:15   #9
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Alle wegen lopen dood. Dat is vergelijkbaar met alle wegen leiden naar Rome. Er kan voordat je in Rome bent en er nooit geweest bent alleen maar een voorsteling zijn van wat Rome is. Alleen het consequent volgen van een weg die naar Rome leidt (en dus doodloopt) kan leiden tot het doel, wat dan altijd anders is dan het doel wat in de voorstelling gemaakt is. Daarom maakt het niet uit welk spoor je volgt. Ik zou er het advies bij kunnen geven om 'het directe pad' (advaita vedanta) te volgen, omdat het naar mijn menig de kortste weg van A naar B is. Maar als een omweg de voorkeur heeft, neem dan vooral de omweg van de keuze, maar wel consequent.

Ik ben zeer gecharmeerd van Alexander (zoals ik al vaker hebt verteld) of anders zou ik Wolter Keers aanbevelen of als je een levende zoekt: Jan Koehoorn. Ze staan allemaal in de zelfde traditie (spoor).
Ik ben ook gecharmeerd van Alexander en Keers, ik geef alleen maar aan dat Alexander inconsequent was en dat je aan dat inconsequent zijn niets hoeft te zijn gelegen.

Dat 'alle wegen lopen dood' is juist wat ik er op tegen heb. Ik heb andere, dan dat wat genoemd wordt 'het directe pad', wegen vaak bestreden vanwege zinloos dwalen, dat doodlopen. Als het kennelijk daarlangs moet nou ja dan moet dat maar, maar het is zo zinloos het hele huis af te zoeken naar een bril die op je neus staat.

En als iemand zegt 'kijk nou even hij staat op je neus' te zeggen ja dat zal wel maar ik loop eerst liever het hele huis na of ie daar niet ligt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2012, 18:59   #10
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht

Ik ben zeer gecharmeerd van Alexander (zoals ik al vaker hebt verteld) of anders zou ik Wolter Keers aanbevelen of als je een levende zoekt: Jan Koehoorn. Ze staan allemaal in de zelfde traditie (spoor).
Dan heb je nog: Ramana Maharshi --> Nissargadatta --> Ramesh Balsekar --> Wayne Liquorman --> Tony Parsons --> Richard Silvester.
Allen in hetzelfde spoor.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 11:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.