Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 August 2011, 19:19   #1
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard De laatste illusie

Her en der wordt er geschreven binnen spirituele fora over het ego.
Ja, wat is het ego?
Men verschuilt zijn of haar eigen gedrag achter het zogenaamde feit dat er nog sprake zou zijn van een ego in zijn of haar leven.
Er is helemaal geen ego. Je gedraagt je blijkbaar gewoon nog lullig, vreemd of verschrikkelijk en dat is blijkbaar gewoon een bewuste of zogenaamde onbewuste keuze.
Er valt beslist geen ego te overwinnen omdat er helemaal geen ego bestaat. Hoogstens zit je nog ergens in, maar dat ben je gewoon zelf.
Je verandert ergens in of niet, niemand die je daarin werkelijk tegen kan houden.
Met andere woorden: Je bent altijd gewoon jezelf geweest. Het 'ego' is onze beste excuus, net zoiets als de duivel.
Voel je woede, dan voel je woede. Geef je daar uiting aan, dan geef je daar uiting aan. Het kan ook zijn dat je op een dag daar min of meer klaar mee bent.
Je bent altijd gewoon jezelf.

Zo kun je vlees eten of niet.
Zo kun je roken of niet.
Zo kun je stelen en liegen of niet.
Wat we ook doen of laten, we gaan altijd de weg die we gaan. We zijn niets anders dan het product van onze eigen gedachten en handelingen.

Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2011, 06:37   #2
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard Geen groter of kleiner ego...

... maar in het geheel geen ego.

Je bent altijd al gewoon jezelf, hoe ongelukkig dat soms gaat.
Je volgt bepaalde gedachten of niet. Je hebt bepaalde verlangens of niet. Je handelt zus of zo of niet.
Je leert van je leven in mindere of meerdere maten.

Er is geen tweede ik, dat ego heet.
Mensen denken een ego in zichzelf te moeten overwinnen. Dat noem ik roeren in je eigen stront.
Richt je op wat je wel wil en niet op wat je niet wil.

Verlichting, realisatie, moksha, nirvana,... zijn niet anders dan heelheid. Het geloof in een ego schept een innerlijke verdeeltheid.
Het ego heeft nooit in werkelijkheid bestaan, net zoiets als Sinterklaas. Je hoeft niet alle Sinterklazen in de wereld af te schieten om je ervan te bevrijden, je hoeft enkel in te zien, dat Sinterklaas in werkelijkheid niet bestaat.

Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2011, 07:49   #3
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
... maar in het geheel geen ego.

Je bent altijd al gewoon jezelf, hoe ongelukkig dat soms gaat.
Je volgt bepaalde gedachten of niet. Je hebt bepaalde verlangens of niet. Je handelt zus of zo of niet.
Je leert van je leven in mindere of meerdere maten.

Er is geen tweede ik, dat ego heet.
Mensen denken een ego in zichzelf te moeten overwinnen. Dat noem ik roeren in je eigen stront.
Richt je op wat je wel wil en niet op wat je niet wil.

Verlichting, realisatie, moksha, nirvana,... zijn niet anders dan heelheid. Het geloof in een ego schept een innerlijke verdeeltheid.
Het ego heeft nooit in werkelijkheid bestaan, net zoiets als Sinterklaas. Je hoeft niet alle Sinterklazen in de wereld af te schieten om je ervan te bevrijden, je hoeft enkel in te zien, dat Sinterklaas in werkelijkheid niet bestaat.

dat heb je mooi gezegt....nathan.
dus de kerstman, de paashaas, het zandmannetje, en politieke leiders bestaan ook niet.....?
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2011, 08:17   #4
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gazelle Bekijk bericht
dat heb je mooi gezegt....nathan.
dus de kerstman, de paashaas, het zandmannetje, en politieke leiders bestaan ook niet.....?
Sinterklaas blijkt bijvoorbeeld gewoon je buurman te zijn.
Een politieke leider heeft geen valse baard maar wel vaak verkeerde ideeen. Hahaha.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2011, 08:21   #5
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

He ego is onze laatste hoop om niet te hoeven veranderen. Want je kunt je verschuilen achter je ego, dat je daar last van hebt. Hahaha.

Ik ben gewoon wie ik ben.
Als ik me vergis, is dat mijn onwetendheid.

Je kunt niet van iets afkomen wat nooit heeft bestaan. Je kunt wel je verkeerde ideeen loslaten over het ego.

We leven overeenkomstig onze eigen gedachten en verlangens.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2011, 09:17   #6
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Waarom we geloven in een ego (betekent ik)?
Ik ontken niet mijn eigen bestaan maar wel het bestaan van een ego in mij.
We gebruiken het 'ego' om een excuus te hebben voor alle gedachten en daden, voor alle verlangens en activiteiten, die we zullen afkeuren.
Geef het ego maar de schuld.
Van de Boeddha en de Christus hebben we mythologische wezens gemaakt, mensen zonder ego maar wijzelf gaan natuurlijk nog wel gebukt onder het ego.
Je bent zo wijs als je bent en je bent zo dom als je bent. Volmaaktheid bestaat niet. Onze kennis is nimmer volledig. Wat vroeger beweerd werd hoeft nu niet langer beweerd te worden. Bepaalde zaken worden eenvoudig achterhaald.
We zijn en blijven het product van ons eigen denken en handelen.
Ik kan onmogelijk alles weten van de Boeddha, want ik leefde toen niet in zijn tijd naast hem en zelfs had ik dat gedaan, dan kunnen toch nog zaken niet door mij goed zijn waargenomen.
Het gebruiken van een zogenaamd ego binnen ons denken is handig. Een soort van stop: nu hoef ik niet verder te onderzoeken want het ego zit er achter. Het geloof in een ego blokkeert onze waarneming op een bepaalde manier. We zijn minder open. Ja, scherp naar het zogenaamde ego.
Bepaalde gedachten en verlangens in onszelf kunnen we bestempelen als het ego maar het zijn gewoon gedachten en verlangens. Net zo goed vuil water nog altijd water is.
Ook kan het zijn dat we niet die kwalijke gedachten zijn maar de waarnemer ervan. Dat we dat geloven. Ik zeg dan: de denker en het denken zijn een. En het is ook daarom dat er geen ruimte is voor een zogenaamd (tweede) ik/ego.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2011, 11:49   #7
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
We leven overeenkomstig onze eigen gedachten en verlangens.
En dat noemen we dan ego.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.