Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 October 2023, 11:27   #1
Laurens
Vicaris
 
Laurens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 August 2023
Berichten: 113
Standaard Karlkraus



Ik krijg niet zelden het advies een cursus begrijpend lezen te volgen. Begrijpelijk dat er het idee ontstaat dat me is ontgaan waar het over gaat want mijn gedachten focussen zich niet op datgene waar schrijver mee zit of naar toe wil maar wat er gezegd wil zijn als reactie daarop. Ik hou nou eenmaal niet van discussiëren, ga in ieder geval voorbij aan prietpraat en beperk me tot de essentie. Reacties zijn altijd een verwijzing naar het advies 'doe gedegen zelfonderzoek en ontdek zelf'.

Waar Metzinger en Schopenhauer ter sprake wordt gebracht (opmerken is nou eenmaal een sterk werkwoord) mork ik het volgende op:
Ook Metzinger komt door observatie en logisch gedachten vervolgen tot de ontdekking dat het 'ik' niet bestaat. Volgens Metzinger zit het probleem hem in het begrip van bewustzijn: hij stelt dat ‘een ik’ niet bestaat maar dat het slechts een bewuste ervaring is van een continue proces in ons brein.

Maar indien iets niet door eigen ervaren wordt gedragen zwijgen we liever over zulke visies van schrijvers. Het is geen onderwerp voor discussie.
Opvallend veel onderzoek komt tegenwoordig uit op bevindingen dat het 'ik' niet bestaat.

Hierin ligt de uitnodiging tot zelf ont'dekken, hetgeen valt onder 'weten' en niet onder het opdoen van 'kennis' (dus.. let op, niet volstaan kan worden met het kennis nemen van).

Met Schopenhauer deel ik alleen zijn pessimistische wereldbeschouwing.

Een van Gustav Mahlers liederen uit Des Knaben Wunderhorn, Des Antonius von Padua Fischpredigt, is een komische verhandeling over Antonius, die tot de vissen preekt als de kerk leeg is. De dieren luisteren aandachtig, maar na afloop doen ze nog steeds wat ze altijd deden.

Laurens is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.