Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 August 2022, 00:24   #1
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard Er is een groot verschil in de weg kennen en de weg gaan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Matrix
Nu op Canvas 'er is een groot verschil in de weg kennen en de weg gaan'.
...
 
Oud 21 August 2022, 23:33   #2
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

The Matrix wordt door veel complotgelovigen gezien als 'Bijbel.

Geloven dat de illusie gestuurd wordt door illusionisten is al illusionair op zich
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 22 August 2022, 09:12   #3
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
The Matrix wordt door veel complotgelovigen gezien als 'Bijbel.
Een niet als waar vaststelbare gedachte.
Dit kun je niet zeker weten alleen vermoeden dat het waar is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Tja. Wie 'the Matrix' geloofd, schept z'n/haar eigen wereld..
Met je gedachten schep je een eigen werkelijkheid.

Dus ben je waarheidlievend, onderzoek dan je gedachten op het bevatten van waarheid. Kun je het bovenstaande zeker weten? Zo niet dan valt die opvatting dus feitelijk meteen al af als zijnde waar.

Overigens viel ik halverwege in de film The Matrix op Canvas. Ik had er van gehoord maar nooit gezien. Sommige in de film gemaakte opmerkingen bezitten een diepe waarheid en dit was er een waarvan ik maar meteen een aantekening maakte.

Waar geconstateerd kan worden dat er op een forum als dit praktisch alleen wordt geleuterd was dit een toepasselijke zin 'er is een groot verschil in de weg kennen en de weg gaan'.
 
Oud 22 August 2022, 10:21   #4
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Een niet als waar vaststelbare gedachte.
Dit kun je niet zeker weten alleen vermoeden dat het waar is.

Met je gedachten schep je een eigen werkelijkheid.

Dus ben je waarheidlievend, onderzoek dan je gedachten op het bevatten van waarheid. Kun je het bovenstaande zeker weten? Zo niet dan valt die opvatting dus feitelijk meteen al af als zijnde waar.

Overigens viel ik halverwege in de film The Matrix op Canvas. Ik had er van gehoord maar nooit gezien. Sommige in de film gemaakte opmerkingen bezitten een diepe waarheid en dit was er een waarvan ik maar meteen een aantekening maakte.

Waar geconstateerd kan worden dat er op een forum als dit praktisch alleen wordt geleuterd was dit een toepasselijke zin 'er is een groot verschil in de weg kennen en de weg gaan'.
Van de wieg tot het graf is de mens op weg.. maar nooit volgens het boekje.
Guido is offline  
Oud 22 August 2022, 20:03   #5
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

De weg gaan is de weg kennen. Maar dat valt alleen te weten voor wie de weg is gegaan natuurlijk. Uit die wijsheid weet ik ook dat over sommige zaken gezwegen moet worden.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 22 August 2022, 20:06   #6
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Met je gedachten schep je een eigen werkelijkheid.
Onjuist. Zo'n uitspraak getuigt van onwetendheid. Met het reflecteren schep je een eigen werkelijkheid. Waarheid kan zich alleen mededelen als alle reflectie verdwenen is. Want Waarheid is niet iets wat gekend kan worden, maar wat zich te kennen geeft.

Dieper doorpakken, Laurens.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 22 August 2022, 20:26   #7
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Want Waarheid is niet iets wat gekend kan worden, maar wat zich te kennen geeft.
..
Guido is offline  
Oud 23 August 2022, 09:24   #8
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Onjuist. Zo'n uitspraak getuigt van onwetendheid. Met het reflecteren schep je een eigen werkelijkheid. Waarheid kan zich alleen mededelen als alle reflectie verdwenen is. Want Waarheid is niet iets wat gekend kan worden, maar wat zich te kennen geeft.

Dieper doorpakken, Laurens.
Alles is gedachten, dus met je gedachten schep je je eigen werkelijkheid.
Ik heb het niet over Waarheid. Waarheid en werkelijkheid hebben niets met elkaar uit te staan.

Back to topic. Gedachteonderzoek doen.
Het gaat hier over doen (de weg gaan) en niet over lullen ergens over (de weg kennen).
 
Oud 23 August 2022, 12:16   #9
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Alles is gedachten, dus met je gedachten schep je je eigen werkelijkheid.
Ik heb het niet over Waarheid. Waarheid en werkelijkheid hebben niets met elkaar uit te staan.

Back to topic. Gedachteonderzoek doen.
Het gaat hier over doen (de weg gaan) en niet over lullen ergens over (de weg kennen).
Gedachtenonderzoek is voor beginnelingen. Je begint hier met een stelling en daar reageerde ik op.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 3 September 2022, 10:56   #10
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dorje als ik je antwoord heb gelezen...
Dit klinkt allemaal heel redelijk, de stoom is er uit en je lijkt het nu echt gelezen te hebben.
Ik zal je dan ook van een redelijk antwoord bedienen.

Eerst dat issue met autoriteit.

Fijn dat je het mij voorzet en mij de mogelijkheid geeft te zien of het waarheid voor mij bevat, met een kleine letter, want Waarheid kan iets wat je voorzet inderdaad nooit bevatten. Het is al een hele opluchting dat dit ook voor jou helder is.

Nu, ik zie er geen waarheid in, in het door jou geziene, en daarom geef ik het jou toch wel terug als niet horende bij mij, maar bij jou, bij wat 'jij' ziet.

Normaal ga ik zoiets niet toelichten, maar het lijkt hier wel eens oportuun, dus vooruit dan maar. Voor wat het persoonlijke betreft dan wel, voor wat zich in de droom voordoet (voor alle Guido's die zouden meelezen).

Ik heb geen moeite met autoriteit, in mijn werk heb ik een baas. Hij bepaalt wat ik moet doen, welke uren ik presteer en waar de prioriteiten moeten komen op te liggen, en dat gaat allemaal heel natuurlijk. Er is daar geen sprake van weerstand, opstand, verwerpen van autoriteit.

Nu komt het wel eens voor dat mijn baas met een visie komt die heel ver van de realiteit staat. Baas of niet, autoriteit of niet, daar ga ik dan nooit in mee. Ik durf daar dan juist hard tegen aan te gaan, in het belang van het geheel, de doelstellingen die we met het werk trachten te behalen. Op dat moment leg ik de gegevenheid dat hij mijn baas is naast mij neer, waar hij klaarbljkelijk aanvankelijk moeite mee heeft, maar ik doe dat maar als zijn visie helemaal mis is en schadelijk is voor het geheel. Op zo'n momenten ben ik niet een gedwee medewerkertje die knikt, ik ga er stevig tegen in, zo steek ik in elkaar. Ik heb al het dreigement van ontslag gekregen, maar dat weerhoudt mij niet om voort te zetten, als het nodig is. Als mijn baas mij ontslaat omdat hij niet kan verdragen dat ik hem corrigeer waar hij de mist in gaat, dan liever ontslag, dan verder te moeten gaan in een iets wat verkeerd gaat aflopen. Zo verschijnt Dorje in de droom, en zo is het goed. Geen enkele issue hier mee.

En zo gaat het hier ook. Wanneer je aan komt draven met je eigen invullingen (bvb. dat ik een issue heb met autoriteit), dan laat ik dit zeker wel binnen komen, bezie of het waarheid voor me bevat, en indien niet, geef ik het vriendelijk terug omdat het geen waarheid voor me bevat, omdat het niet mij toebehoort. Dan is wat je van mij ziet wel degelijk van jou, ik noem dat jouw invulling, en als je er toch aan vast blijft hangen, jouw waarheid.

Als er iets binnen komt en wel waarheid bevat, wat ook gebeurd, dan geef ik dat niet terug, dan doet het gewoon zijn ding, maar hoeft daarvan niets terug te stromen naar dit forum hier.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
zelfreflectie
Zelfreflectie is wat men in psychologie doet, het is contraproductief aan waarheidvinden. Wat er dient te gebeuren is zien van wat zich voordoet, en zien dat het geen zelf bevat, geen reflecteren op een illusie. Als het zich voordoet wordt het best wel gezien, dat wel, dit zien haalt de angel er uit, niet het reflecteren er over.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat is wat ik zie en waarmee je vervolgens door mij uitgesproken niks doet.
Wat je ziet is als het geen waarheid voor mij bevat, dat ik het dan vriendelijk teruggeef. Wat zou ik er mee moeten doen als het enkel jouw eigen invulling blijkt te zijn? Dat je zou verwachten dat ik daar iets mee zou doen, dat lijkt mij eerder een issue.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Om die reden begon ik in mijn laatste quote over Waarheid herkennen, je hebt geen interventie van mij nodig wanneer je je op het pad begeeft van Waarheid herkennen.
Helder!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is me namelijk duidelijk dat je geen Waarheid herkent (ook al ontken je dat en zeg je dat het geen issue voor je is).
Jouw invulling.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dus Waarheid niet kunnen herkennen is een issue voor je, dat wel doen helpt je verder.
Dat mensen jouw invulling gewoon teruggeven als het geen waarheid voor hen bevat lijkt voor jou nogal een issue. Voor mij is zoiets geen issue. Ik wijs op de scheerschuim, als het genegeert of genihiliseerd wordt, dan is de kous af. Het enige dat ik kan doen is het aanwijzen, er verwachtingen rond gaan hebben is een ego-dingetje.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Zoals ik het zie is Waarheid herkennen nog de enige optie nu de andere mogelijkheid tot zelfreflectie niet bij je werkt. Als voordeel van Waarheid herkennen schreef ik dat daarvoor geen autoriteit of vertrouwen in een persoon nodig is, je kunt het 'zien' van mij gewoon negeren als je Waarheid leert herkennen. Ik zie dat als een mogelijke weg voor je.
Nou, daarom negeer ik het juist. Nu ja, ik geef het je tegelijkertijd ook wel even terug, wie weet kan je met je eigen ding zelf nog iets? Zoniet, kan je het ook gewoon negeren, hoor. Prima voor mij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Hou gewoon eens een keer op met het meedoen aan het gefilosofeer en geredeneer hier en ga aan het werk. Het gelul sterkt je alleen maar in je overtuiging en je wordt alsmaar eigenwijzer.
Daar zit iets in.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
P.s. ik wil het niet terug ik heb al gereflecteerd of dit bij mij het geval is.
Insgelijk, dan is de kous dus af.
__________________
Wat is is.

Wijziging aangebracht door Dorje op 3 September 2022 om 11:33.
Dorje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.