Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 April 2013, 19:31   #1
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard De kracht van intentie.

Even een tussenbalans op maken op dit forum. Ik heb van meet af aan aangegeven dat mijn intenties zuiver zijn. Jullie kunnen niet weten of dat de waarheid is, dat weet alleen ik. Er zijn een aantal zaken voorgevallen.

-iemand voelde zich gekwetst door mij.
-iemand meende dat ik hem uitdaagde tot een "duel".
-iemand gaf ik een rotgevoel.

Wat is de lering hieruit? Aangezien mijn intenties zuiver en oprecht waren heb ik onbedoeld iets los gemaakt bij sommige mensen. Iets wat al in hun zat.
Moet of kan ik daar iets mee? Nee. Het valt alleen te constateren en ik hoef er geen oordeel aan te geven. Het IS.

Alles draait om de kracht van de intentie. En die bepalen wij allemaal voor ons zelf. Je kan iedereen voor het lapje houden, maar er is 1 persoon waarbij dat niet mogelijk is?.dat ben je zelf.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 19:48   #2
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Even een tussenbalans op maken op dit forum. Ik heb van meet af aan aangegeven dat mijn intenties zuiver zijn. Jullie kunnen niet weten of dat de waarheid is, dat weet alleen ik. Er zijn een aantal zaken voorgevallen.

-iemand voelde zich gekwetst door mij.
-iemand meende dat ik hem uitdaagde tot een "duel".
-iemand gaf ik een rotgevoel.

Wat is de lering hieruit? Aangezien mijn intenties zuiver en oprecht waren heb ik onbedoeld iets los gemaakt bij sommige mensen. Iets wat al in hun zat.
Moet of kan ik daar iets mee? Nee. Het valt alleen te constateren en ik hoef er geen oordeel aan te geven. Het IS.

Alles draait om de kracht van de intentie. En die bepalen wij allemaal voor ons zelf. Je kan iedereen voor het lapje houden, maar er is 1 persoon waarbij dat niet mogelijk is?.dat ben je zelf.
Niets, als jij mij bedoelt met
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
-iemand voelde zich gekwetst door mij.
geef je de verkeerder uitleg.
Ik zei toen dat ik jou te gehaast vond met je invulling en met je beeldvormen over mijn tekst, en vervolgens gaf jij dat ook toe. Je zei toen zelf dat jij al een beeld over mij had, en vervolgens mijn tekst niet meer met aandacht had gelezen.
Gehaast zijn, snelle beeldvorming zonder de ander de tijd te geven om volledig te uiten - wat is de verborgen intentie daar achter?

In een ander tekst van jou zag ik je weer zeggen dat ik me door jou gekwetst had gevoeld, en vond een beetje vreemd hoe jij aan de hal gaat met zulke conclusies.
Wegens het feit dat ik de nadruk had gelegd over de gekwetstheid wat ik ondervonden had in het contact met Guy, komt op mij over alsof jij gebruik maakt van de imago dat ik hier heb, 'de snel gekwetste Mihaela', om voor jezelf een punt te maken, en jezelf vrij te maken van iets wat je degelijk hebt laten zien.
Het komt op mij over alsof je de gelegenheid gebruikt, want men zal toch denken: Ach, Mihaela die zich altijd gekwetst voelt, het zal aan haar liggen, geen blaam aan Niets.
Alsnog, was er geen sprake van gekwetst voelen in het contact met jou, er was iets anders aan de hand, maar geen gekwetstheid...
Ook ervaar ik dat jij jezelf van alles vrij maakt nu in deze samenvatting, alsof je een nieuw beeld over jezelf neer wilt zetten op het forum, en je kleine misvattingen, een beetje weg wilt poetsen.
Een nieuw begin?

Je hebt vaak gezegd dat je niet vrij van je ego bent, en je dolgraag van vrij wilt maken. In welke contacten op het forum was dan je ego geraakt? Noem iets waarin jij jezelf tegen kwam gedurende je bezoek hier, onder de nick Niets.
Als je geraakt bent, of getriggerd, dan is je intentie niet zuiver, en hier in dit tekst omschrijf jij jezelf alsof je vrij van bent.


Je tikt hier jezelf gelukkig op de vingers, en hopelijk heb je ook de moed om jezelf onder ogen te zien.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Je kan iedereen voor het lapje houden, maar er is 1 persoon waarbij dat niet mogelijk is?.dat ben je zelf.

Wijziging aangebracht door Mihaela op 11 April 2013 om 20:20.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 19:53   #3
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Even een tussenbalans op maken op dit forum. Ik heb van meet af aan aangegeven dat mijn intenties zuiver zijn. Jullie kunnen niet weten of dat de waarheid is, dat weet alleen ik. Er zijn een aantal zaken voorgevallen.

-iemand voelde zich gekwetst door mij.
-iemand meende dat ik hem uitdaagde tot een "duel".
-iemand gaf ik een rotgevoel.

Wat is de lering hieruit? Aangezien mijn intenties zuiver en oprecht waren heb ik onbedoeld iets los gemaakt bij sommige mensen. Iets wat al in hun zat.
Moet of kan ik daar iets mee? Nee. Het valt alleen te constateren en ik hoef er geen oordeel aan te geven. Het IS.

Alles draait om de kracht van de intentie. En die bepalen wij allemaal voor ons zelf. Je kan iedereen voor het lapje houden, maar er is 1 persoon waarbij dat niet mogelijk is?.dat ben je zelf.
De kracht van intentie is een scheppende kracht. Volgens mij kan idd alleen ieder voor zichzelf nagaan wat zijn/haar intentie is.
Daarvoor is introspectie nodig m.i.

Mijn intentie is om te kijken naar mijzelf en wat ik kan bijdragen aan de wereld, m?t compassie en Liefde. Mijn eigen gedachten en gedrag onderzoeken en veranderen waar het kan om de wereld liefdevoller te maken en te leren aanvaarden wat ik niet kan veranderen.

Ik wil mijn best doen om naar mezelf en naar anderen te kijken met begrip en liefde en zonder strijd of verwijt. Anderen vragen of zij aub willen veranderen, omdat dan mijn wereld mooier wordt is natuurlijk erg makkelijk voor mij, maar gaat niet lukken vermoed ik ;).

Mijn intentie is dus "Verbeter de wereld en ik begin bij mezelf"... Das iets meer werk voor mij, maar heeft denk ik de grootste kans van slagen.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 20:16   #4
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo
De kracht van intentie is een scheppende kracht. Volgens mij kan idd alleen ieder voor zichzelf nagaan wat zijn/haar intentie is.
Daarvoor is introspectie nodig m.i.
Mooier kan het niet gezegd worden denk ik, Virgo. Je schept met je intenties je eigen realiteit.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 20:19   #5
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

@Mihaela

Het gaat me niet om de gevallen op zich. Of ze er nu wel of niet zijn doet niet af aan de kracht van de intentie. Het is nimmer en nergens mijn bedoeling geweest om iemand te kwetsen of uit te dagen en dat geeft mij ook de kracht om me niet aangevallen of uitgedaagd te voelen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 20:23   #6
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
@Mihaela

Het gaat me niet om de gevallen op zich. Of ze er nu wel of niet zijn doet niet af aan de kracht van de intentie. Het is nimmer en nergens mijn bedoeling geweest om iemand te kwetsen of uit te dagen en dat geeft mij ook de kracht om me niet aangevallen of uitgedaagd te voelen.

Teleurstellend hoe jij nu schuilt voor jezelf.
De gevallen op zich zijn jouw kans om iets onder ogen te zien.
Veel mensen leven met de intentie om bv een 'goed mens' te zijn, en dat sluit niet uit dat men onbewust-gedrag vertoont.
Het onbewuste gedrag is belangrijker dan de intentie, als je met Zelfkennis bezig bent.
Zeker heeft iedereen op het forum een goeie intentie, maar daar kom je niet mee...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 20:29   #7
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

De kleine gevallen die je noemt, daar achter schuilt iets onbewust. Wij hebben op bewust niveau goeie intentie's maar onbewust speelt iets anders, als je die intenties onder de loep neemt zul je zien dat uit geraaktheid soms iets minder goed bedoeld naar boven komt.
Je hoort vaak mensen zeggen, nadat ze iemand met woorden hebben gekwetst: ''Sorry, ik bedoelde het niet zo!''
Maar ongeacht hoe je iets bedoelt, als je met Zelfkennis bezig bent, kijk je eerder naar het gedrag dat je laat zien. Zo zie ik het..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 20:30   #8
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Teleurstellend hoe jij nu schuilt voor jezelf.
De gevallen op zich zijn jouw kans om iets onder ogen te zien.
Veel mensen leven met de intentie om bv een 'goed mens' te zijn, en dat sluit niet uit dat men onbewust-gedrag vertoont.
Het onbewuste gedrag is belangrijker dan de intentie, als je met Zelfkennis bezig bent.
Zeker heeft iedereen op het forum een goeie intentie, maar daar kom je niet mee...

Ik heb dit topic niet gestart over "de gevallen op zich", maar over de kracht van de intentie. Als je het over "de gevallen op zich" wilt hebben moet je een andere thread starten.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 20:43   #9
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Zeker heeft iedereen op het forum een goeie intentie, maar daar kom je niet mee...
Zeg je daarmee niet ook, ook al heb je een emmer om al het water huis te dragen toch kom je er nog niet mee want m.i. is de emmer te klein? Het is wel een emmer, het belangrijkste gereedschap om het water naar huis te krijgen.

Of gaat het daarom voor jou niet goed of snel genoeg omdat de emmer je niet bevalt?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 20:33   #10
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Het gaat me niet om de gevallen op zich. Of ze er nu wel of niet zijn doet niet af aan de kracht van de intentie. Het is nimmer en nergens mijn bedoeling geweest om iemand te kwetsen of uit te dagen en dat geeft mij ook de kracht om me niet aangevallen of uitgedaagd te voelen.
Dat komt bij mij over als een zuivere intentie. Ik ben me gisteravond ook opnieuw bewust geworden bv dat als ik me niet aangevallen voel, ik ook geen enkele noodzaak zie, of behoefte heb om mij te verdedigen.

Daarmee voorkom ik m.i. onnodig conflict. Conflict maakt de wereld volgens mijn beleving nl. niet mooier. Dat kun je beter voorkomen.

Als ik mij wel aangevallen voel, heb ik mij ook voorgenomen, eerst bij mijzelf te onderzoeken: welk intern conflict heb ik op te lossen?
Dit doe ikzelf bij voorkeur in stilte, omdat ik me dan realiseer dat dat mijn conflict is. Dat wil ik dan niet terug gaan leggen bij een ander.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.