Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 June 2010, 18:16   #1
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard Wat is zelfkennis?

Ik denk dat iedereen wel zijn eigen definitie heeft, net zoals iedereen zijn eigen verhaal heeft over 'God'.

Het woord is opgebouwd uit twee woorden: zelf en kennis.
Ik heb kennis van de natuur: dat kan dan inhouden, dat je er veel over gelezen hebt maar ook dat je veel in de natuur bent en je waarnemingen hebt aangaande de natuur.
Kijken naar onszelf kan onmogelijk alleen de buitenkant betreffen, maar omvat natuurlijk alles, de hele binnen en buiten wereld, lichaam en geest.

Kennis verzamelen over jezelf moet wel dode kennis zijn, omdat je nu leeft. Je kunt volgens mij alleen maar hier en nu tot jezelf doordringen, afdalen.
Zelfkennis behoort geen conclusie te zijn.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 25 April 2021, 12:37   #2
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Ik denk dat iedereen wel zijn eigen definitie heeft, net zoals iedereen zijn eigen verhaal heeft over 'God'.

Het woord is opgebouwd uit twee woorden: zelf en kennis.
Ik heb kennis van de natuur: dat kan dan inhouden, dat je er veel over gelezen hebt maar ook dat je veel in de natuur bent en je waarnemingen hebt aangaande de natuur.
Kijken naar onszelf kan onmogelijk alleen de buitenkant betreffen, maar omvat natuurlijk alles, de hele binnen en buiten wereld, lichaam en geest.

Kennis verzamelen over jezelf moet wel dode kennis zijn, omdat je nu leeft. Je kunt volgens mij alleen maar hier en nu tot jezelf doordringen, afdalen.
Zelfkennis behoort geen conclusie te zijn.

Dit lijkt me onwetendheid van iemand die niet onderzoekt.
Zelfkennis betreft vooral weten. En dat is juist levende kennis. Het is een weten wat wordt verstrekt als mededeling. Mits je onderzoek doet en er voor open staat. Waarheid is een mededeling als je het bent. En dat brengt een 'weten' met zich mee.

Waar je mee in de war bent is gedachten. Gedachten zijn dood omdat zodra je ze denkt ze al weer verleden tijd zijn. Gedachten zijn als een song die op een geluidsdrager staat: bevroren, dode troep. Welke zichzelf afspelen in een zelf zonder dat de desbetreffende zelf in de gaten heeft dat hij dooie troep aan het afspelen is.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jiddu Krishnamurti over zelfkennis Nathan Jiddu Krishnamurti 9 10 October 2023 08:12
Wat is zelfkennis? Naadje Waar gaat het hier verder ook nog over? 1 20 January 2012 11:55


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 06:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.