Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 June 2013, 16:06   #1
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard Wat doe ik hier (nog)?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik snap wel dat Renoir een bepaalde manier van zelfonderzoek doen propageert. Maar dat is de advaitamanier. Misschien zou hij zijn specifieke onderzoek tot die hoek kunnen beperken. Of het zelfkennisforum omdopen tot een advaitaforum. Zelfkennis is m.i. te breed en laat ook ruimte voor andere manieren van onderzoek. Als ik iemand de tango wil leren, dan schijt ik er ook peuken van dat een ander(en) steeds maar roept dat de Weense wals ook leuk is. Maar Maar als je een vrije dansschool hebt waarin iedereen kan komen om zijn dansje te doen, dan wordt het lastig. Nou ja zoiets. En daaruit onstaat m.i. voortdurend dit gehannes en gehannes dient m.i. geen doel. Althans geen doel dat een zelfkennis voorstaat. En daarin heeft Rennie dan wel weer een punt, vind ik.
Als je dat propageert, geef dan zelf het goede voorbeeld. Iemand die roept dat hij een onderzoek gedaan heeft en vervolgens daar niets van laat blijken is voor mij een trucje wat is aangeleerd.

In jou voorbeeld zou iemand vertellen over de tango te dansen en het zelf niet kan voordoen. Zou jij bij zo'n dansschool gaan?

Hiermee beantwoord ik weer een mooie vraag voor mijzelf: Wat doe ik hier nog?
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 16:17   #2
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Als je dat propageert, geef dan zelf het goede voorbeeld.
Daar ben ik het volledig mee eens. Ik zat zojuist nog te denken dat het mijn diepste overtuiging is dat het hele leven een zelfonderzoek(ingstocht) is. Een mens is nooit te oud om te leren. En leren is leven of vice versa. Ik hou me dagelijks bezig met wat ik ben en daardoor wordt ik steeds meer wie ik wil zijn. Door te zijn wat ik ben, wordt ik wie ik wil zijn. En dat kan dus alles zijn. Dat weet ik. Het lijkt alsof daar hier geen enkel ruimte voor bestaat. Ten diepste wordt ik hier door beheerder voortdurend afgewezen door te stellen dat ik niet aan zelfonderzoek doe, me voortdurend af te schilderen als een domme Bep die bij voorkeur van achteren benadert wordt.....tja...

En dat zou me dan onverschillig moeten laten want anders is er ego dat onderzocht moet worden, maar hoe kan de onbewustheid van een ander je niet raken? Is dat inderdaad de manier om je profileren als beheerder van een zelfkennisforum? Ik heb het al vaker gezegd, ik kan Rennie's humor daarin wel waarderen, maar het lijkt over te slaan in cynisme. Je hebt een punt. Wie niet?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 17:08   #3
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Daar ben ik het volledig mee eens. Ik zat zojuist nog te denken dat het mijn diepste overtuiging is dat het hele leven een zelfonderzoek(ingstocht) is. Een mens is nooit te oud om te leren. En leren is leven of vice versa. Ik hou me dagelijks bezig met wat ik ben en daardoor wordt ik steeds meer wie ik wil zijn. Door te zijn wat ik ben, wordt ik wie ik wil zijn. En dat kan dus alles zijn. Dat weet ik. Het lijkt alsof daar hier geen enkel ruimte voor bestaat. Ten diepste wordt ik hier door beheerder voortdurend afgewezen door te stellen dat ik niet aan zelfonderzoek doe, me voortdurend af te schilderen als een domme Bep die bij voorkeur van achteren benadert wordt.....tja...

En dat zou me dan onverschillig moeten laten want anders is er ego dat onderzocht moet worden, maar hoe kan de onbewustheid van een ander je niet raken? Is dat inderdaad de manier om je profileren als beheerder van een zelfkennisforum? Ik heb het al vaker gezegd, ik kan Rennie's humor daarin wel waarderen, maar het lijkt over te slaan in cynisme. Je hebt een punt. Wie niet?
Ik heb dezelfde ideeen hierover als jij. Het leven is leren. Niet meer leren kun je net zo goed dood zijn. Ik kwam hier bij het forum om ervaringen uit te wisselen. Kennelijk lukt dit niet op dit forum, want elke gesprek gaat steeds over hetzelfde (wat er ook als titel bovenstaat). Ik blijf toch steeds nieuwsgierig terugkomen omdat ik dit op andere fora (nog) niet heb gevonden. Ook het opzetten van een eigen forum, gaf na korte tijd geen reacties meer. Dat is dus de reden dat ik hier nog lees en soms schrijf.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 15 June 2013, 10:07   #4
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Ik heb dezelfde ideeen hierover als jij. Het leven is leren. Niet meer leren kun je net zo goed dood zijn. Ik kwam hier bij het forum om ervaringen uit te wisselen. Kennelijk lukt dit niet op dit forum, want elke gesprek gaat steeds over hetzelfde (wat er ook als titel bovenstaat). Ik blijf toch steeds nieuwsgierig terugkomen omdat ik dit op andere fora (nog) niet heb gevonden. Ook het opzetten van een eigen forum, gaf na korte tijd geen reacties meer. Dat is dus de reden dat ik hier nog lees en soms schrijf.
Wat let je om een topic te starten "het leven is leren".
Misschien moet je niet toekijken hoe dingen mis lopen, maar heft in eigen hand nemen?
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 15 June 2013, 10:03   #5
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Daar ben ik het volledig mee eens. Ik zat zojuist nog te denken dat het mijn diepste overtuiging is dat het hele leven een zelfonderzoek(ingstocht) is. Een mens is nooit te oud om te leren. En leren is leven of vice versa. Ik hou me dagelijks bezig met wat ik ben en daardoor wordt ik steeds meer wie ik wil zijn. Door te zijn wat ik ben, wordt ik wie ik wil zijn. En dat kan dus alles zijn. Dat weet ik. Het lijkt alsof daar hier geen enkel ruimte voor bestaat. Ten diepste wordt ik hier door beheerder voortdurend afgewezen door te stellen dat ik niet aan zelfonderzoek doe, me voortdurend af te schilderen als een domme Bep die bij voorkeur van achteren benadert wordt.....tja...

En dat zou me dan onverschillig moeten laten want anders is er ego dat onderzocht moet worden, maar hoe kan de onbewustheid van een ander je niet raken? Is dat inderdaad de manier om je profileren als beheerder van een zelfkennisforum? Ik heb het al vaker gezegd, ik kan Rennie's humor daarin wel waarderen, maar het lijkt over te slaan in cynisme. Je hebt een punt. Wie niet?
Ik kan mij jouw reactie helemaal voorstellen. Behalve ego en bewustzijn is er geen enkele ruimte voor alles wat er tussen zit. M.i dus het zielsaspect (als totale psyche van denken, voelen en willen) dat op één hoop wordt gegooid met ego. Je kunt wel onverschillig staan i.v.m. ego, maar je kunt nooit onverschillig staan tegenover je ziel. Het is dit laatste waartegen mensen dan ook in opstand komen, omdat ze voelen/merken dat er iets niet klopt.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 15 June 2013, 11:22   #6
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Ik kan mij jouw reactie helemaal voorstellen. Behalve ego en bewustzijn is er geen enkele ruimte voor alles wat er tussen zit. M.i dus het zielsaspect (als totale psyche van denken, voelen en willen) dat op één hoop wordt gegooid met ego. Je kunt wel onverschillig staan i.v.m. ego, maar je kunt nooit onverschillig staan tegenover je ziel. Het is dit laatste waartegen mensen dan ook in opstand komen, omdat ze voelen/merken dat er iets niet klopt.
Tja ik hoop dat je het vorige verhaal gelezen hebt en nu een indruk hoe faliekant de getrokken conclusie de plank mis slaat. En met de hare ook de jouwe.

Het is jammer dat je de gelegenheid om geen zelfonderzoek te willen doen misbruikt om anderen het alternatief van de (begrijpende) ziel aan te bieden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 June 2013, 11:59   #7
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Het lijkt mij dat de Ziel slechts kan 'schitteren' als het ontdaan is van zijn 'sluiers'..
Als je niet zeker weet dat het ontdaan is van de 'sluiers', schuilt daarin het gevaar dat je de sluiers 'af gaat doen' met 'de Ziel', terwijl dat juist niet het geval is. Dan denk je dat het om de Ziel gaat, terwijl het toch nog om sluiers gaat..

Ma ja.. zie maar eens wat er werkelijk 'gebeurt'
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 15 June 2013, 12:24   #8
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Eigenlijk ontspint zich hier uit niets een discussie die nergens op slaat om dat de verkeerde uitgangspunten gehanteerd worden.
Dus even terug naar het begin. De vraag is om zelfonderzoek te doen, waarbij gezegd is dat ik, omdat ik dat gedaan heb, behulpzaam kan zijn. In dat zelfonderzoek mag het ego niet worden ontzien omdat de uitkomst anders onvolledig is en ego tegen ego gaat knallen. So far so good.

Dan start het gebeuren en ego knal tegen ego (voorbeeld Lamaar) conclusie Renoir heeft gelijk ego kan niet buiten het onderzoek blijven want het bied overduidelijk weerstand. Dan verzand het gebeuren in egospelletjes en daar zit het nog steeds in. Zelfonderzoek wordt niet gedaan en het egospelletje heeft inmiddels de volledige aandacht en daarover wordt gefilosofeerd.

Lees nu de quote van Bigbear (bovenstaand). Het ego is hier uitgangspunt geworden, het ego krijgt de status quo het hoeft niet onderzocht, het moet het goede voorbeeld geven. Als je weet 'wat' je bent heet het een slecht voorbeeld te zijn als je je inlaat met de egostrijd, althans zo wordt dat gezien, ego ziet namelijk ego. Dat het totaal anders ligt kun je vanwege dat ego niet zien. Conclusie onderzoek dat ego en zie het anders.
Het is heel simpel. Als je weet ?wat je bent? verdwijnt eenvoudigweg de behoefte om je daar nog mee bezig te houden. Mijn ervaring.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nee dat gaan we niet doen, ego is heilig en we moeten blijven uitgaan van ego. Wat Renoir ook zegt we blijven gewoon z'n ego zien die in gevecht is met andere ego's en dat gaan we maar bekritiseren. Zijn ego geeft niet het goede voorbeeld, we hebben niks aan Renoir als hij niet het goede voorbeeld geeft. We gaan dat zelfonderzoek ook niet doen het haalt kennelijk niks uit.
Ego is helemaal niet heilig. Waarom zou ik steeds van ego moeten uitgaan? Ik heb geen enkele behoefte om voeding aan ego te geven. Aandacht geven is voeding geven aan. Dat is voor mij een gepasseerd station.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Tante Bep is het daar natuurlijk volledig mee eens, ze heeft voorbeelden zat waarin ego het goede voorbeeld gaf, en goed voorbeeld doet goed volgen. Ze weet 'wie' ze is maar dat is not done, ze geeft dus aan te weten 'wat' ze is, want dan heb je hier kennelijk pas recht van spreken.
Ze spreekt (wetende 'wat' te zijn) wartaal uit met het gezegde 'Door te zijn wat ik ben, wordt ik wie ik wil zijn.' Als je weet wat je bent zeg je eigenlijk te weten dat je Bewustzijn bent en het ego hebt ontstegen. Het moet duidelijk zijn dat 'worden 'wie' ik wil' een egokwestie is, willen is ego.
Willen is inderdaad ego. Noem het verlangen. Als je niet begrijpt hoe e.e.a. bedoelt is, vraag er dan naar. Maar nee, je vult liever gelijk in en wijst af.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dan huilt ze mee met de wolven hier in het bos met de verklaring dat ze (zelfs ten diepste) door de beheerder voortdurend wordt afgewezen (het is alleen ego dat zich afgewezen voelt) dat ze geen zelfonderzoek doet en wordt weggezet als een domme Bep (het is ego dat heftig ontdaan raakt als het wordt weggezet). In plaats van meekijken waar het ego is dat zich geraakt voelt, zoals ook hier blijk gevende géén zelfonderzoek te doen, schaart ze zich onder alle ego's die zich hier afgewezen voelen, en blijft maar beppen om het gekwetste ego genoegdoening te geven. .
Weer mis. Ik vraag me af waar de behoefte om dat te doen vandaan komt. Ik kan in mijn diepste overtuiging niet geraakt worden. Die heeft namelijk helemaal niks met ego te maken. Dat gaat veel verder. En of jij mij nou een domme Bep noemt of een geile drabs, het zal me een zorg zijn. Wat me raakt is jouw oppervlakkigheid om niet verder dan dat te kunnen kijken. en jouw behoefte aan afwijzing en je voorkeur de aandacht steeds bij negativiteit en fouten en dommigheid te leggen ipv het tegenovergestelde.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is jammer dat ook dit weer niet gelezen gaat worden met een open mind maar in een beperkte bekrompen egosetting. Want als er iets hier nooit door mij gezegd is dan is het wel het volgende.


Driewerf NEEN dat zou je niet onverschillig moeten laten, je moet juist de werking van ego ervaren als door een wesp gestoken te zijn, en het ding wat kennelijk lijdende is onderzoeken op dat wat het nou precies met je doet. Het is echt toch al ***tig keer gezegd hoor, maar hebt nog niet één keer blijk gegeven te hebben gelezen wat er staat. Het enige wat ik terug gekoppeld krijg is 'Ja Renoir dat weet ik zo onderhand wel, je hebt altijd weer hetzelfde verhaal en dat begint zo onderhand knap vervelend te worden.'.

Maar van dat weten geef je geen blijk, nooit, ook hier wéér niet.
Is het verwonderlijk dat de aanvankelijke lol samen op pad te zijn om deze klus te klaren is omgeslagen in cynisme over zoveel onbenul ? En dan ben je nog maar één van de velen.
Zoals gezegd ik focus me niet langer op (de werking van) ego. Ik weet hoe het werkt. En ik zie in jouw reacties alle kenmerken van de werking van ego. Omdat je aandacht daar voortdurend op gericht is. Kijk eens een andere kant op, zou ik zeggen. Daar is het (uit)zicht veel mooier. En als je weet 'wat' je bent, weet je dat je kunt kiezen welke kant je opkijkt. Maak er eens gebruik van. Mijn hart gaat naar je uit, naar iemand die zo vast zit en verstrikt en verstard is geraakt in zijn overtuigingen.

Daar nog aan toevoegend, als de resultaten van jouw onderzoek leiden tot het verworden van een cynische, chagrijnige, teleurgestelde ouwe zak, dan kan ik me voorstellen dat weinig mensen behoefte voelen om jouw onvolprezen onderzoek te gaan doen. Mensen willen nog wel eens enthousiast raken als ze een geinspireerd en betrokken en meelevend mens zien, die het leven neemt zoals het komt, die licht en luchtig en onbekommerd door het leven wandelt. Dan ben je het levende voorbeeld van dat wat je predikt. Goed voorbeeld doet nog altijd goed volgen. En praatjes vullen nog steeds geen gaatjes.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 16:32   #9
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Hiermee beantwoord ik weer een mooie vraag voor mijzelf: Wat doe ik hier nog?
En?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 18:01   #10
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Hiermee beantwoord ik weer een mooie vraag voor mijzelf: Wat doe ik hier nog?
Ik heb mezelf die vraag al meerdere keren gesteld... Ik zie mezelf hier immers al meer dan een jaar "komen en gaan".
Ik vermoed dat het te maken heeft met mezelf willen confronteren met een omgeving die ergens heel vertrouwd aanvoelt (herkenning van het "strijdtoneel" waarin ik me als kind bevond en waaraan ik machteloos overgeleverd was) met de bedoeling het (als volwassene) ?nders aan te pakken en op z'n minst te proberen om blinden "ziend" te maken. Blijkbaar gelooft iets in mij dat de optie die ik als kind niet had (namelijk het liefdeloze strijdperk dat voor mij slechts getuigde van een erge mate van onbewustheid) laten voor wat het is en alleen verder gaan) NU nog steeds geen optie is, terwijl het dat natuurlijk wél is. Ik ho?f immers geen "betrokken" partij te zijn, nergens en nooit...
Tine is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe doe ik dat ? Rennie Forum; regels, vragen, idee 2 29 September 2011 19:38
Doe je het allemaal voor jezelf ? Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 2 10 August 2011 12:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.