Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 June 2014, 07:16   #1
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard Ik slaap, maar ik wil ontwaken!

Ik begin dit onderwerp nav (naar aanleiding van) een opmerking van mijnentwege op een uitspraak van twee alleraardigste, schattige dames - die praten als Brugman en denken als Einst... euh... als vrouwen - in een ander draadje.
"Ik slaap," zeggen ze, "maar ik wil wakker worden".
Waarop ik zei: "Hoe weet je dat je slaapt als je aan het slapen bent?"
Het gaat hier natuurlijk om een bekende en veel gebruikte metafoor.
'Slapen' betekent hier: geen inzicht hebben in hoe je als psycho-fysieke entiteit functioneert en 'ontwaken' of 'wakker worden' betekent dan: daar wel meer en meer inzicht in krijgen door jezelf oplettend gade te slaan in alles wat je doet, denkt en voelt.
Maar dat is iets dat je ook echt moet praktiseren.
Anders trap je in de bekende val:
Je voelt je niet lekker in je vel, bent misschien verward en ongelukkig. Je komt in contact met de 'spirituele' wereld (of business) en je hoort dat het mogelijk is om te 'ontwaken', 'verlicht te worden', 'bevrijding te vinden', 'jezelf te realiseren' en wat al meer. En dat zal je dan bevrijden van je problemen en je zult altijd gelukkig zijn en weten dat je eigenlijk altijd al onsterfelijk was.
Maar als je het serieuze werk van 'jezelf gadeslaan' - zoals hier boven beschreven - niet ernstig aanpakt, raak je gevangen in het eeuwige 'morgen': "Ik slaap nu wel, maar morgen, of ooit, op een goeie dag, zal ik ontwaken!".
Dat geeft hoop, dat houdt je aan de gang. Maar er verandert niets en dat kun je tot het einde der tijden vol houden.


__________________
AdMajoremDeiGloriam

Wijziging aangebracht door Mara op 29 June 2014 om 09:57.
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 11:17   #2
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Ik begin dit onderwerp nav (naar aanleiding van) een opmerking van mijnentwege op een uitspraak van twee alleraardigste, schattige dames - die praten als Brugman en denken als Einst... euh... als vrouwen - in een ander draadje.
"Ik slaap," zeggen ze, "maar ik wil wakker worden".
Waarop ik zei: "Hoe weet je dat je slaapt als je aan het slapen bent?"
Het gaat hier natuurlijk om een bekende en veel gebruikte metafoor.
'Slapen' betekent hier: geen inzicht hebben in hoe je als psycho-fysieke entiteit functioneert en 'ontwaken' of 'wakker worden' betekent dan: daar wel meer en meer inzicht in krijgen door jezelf oplettend gade te slaan in alles wat je doet, denkt en voelt.
Maar dat is iets dat je ook echt moet praktiseren.
Anders trap je in de bekende val:
Je voelt je niet lekker in je vel, bent misschien verward en ongelukkig. Je komt in contact met de 'spirituele' wereld (of business) en je hoort dat het mogelijk is om te 'ontwaken', 'verlicht te worden', 'bevrijding te vinden', 'jezelf te realiseren' en wat al meer. En dat zal je dan bevrijden van je problemen en je zult altijd gelukkig zijn en weten dat je eigenlijk altijd al onsterfelijk was.
Maar als je het serieuze werk van 'jezelf gadeslaan' - zoals hier boven beschreven - niet ernstig aanpakt, raak je gevangen in het eeuwige 'morgen': "Ik slaap nu wel, maar morgen, of ooit, op een goeie dag, zal ik ontwaken!".
Dat geeft hoop, dat houdt je aan de gang. Maar er verandert niets en dat kun je tot het einde der tijden vol houden.


Leuk, ik wilde net een nieuw draadje openen met het onderwerp: Ik slaap,en ik weet dat sukkel! .. of iets in die trend .. Grapje, het woord sukkel wilde ik niet erbij zetten, maar dacht wel zo.
je stelde de vraag: (even zoeken in het draadje, ik kom hier zo op terug)..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 11:24   #3
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
"Ik slaap," zeggen ze, "maar ik wil wakker worden".
Waarop ik zei: "Hoe weet je dat je slaapt als je aan het slapen bent?"
zo, gevonden...

Een tijd terug keek ik naar een clip van J. Krishnamurti. Tijdens het aanschouwen zag ik hoe ik in slaap viel. Ik was niet totaal in slaap gevallen, maar mijn ogen vielen half dicht, en mijn ademhaling werd zwaarder, zoals dat bij een mens gaat die slaapt. Op dat moment zei ik ook tegen mezelf: Jemig zeg, ik slaap echt!. Ik bleef verder de clip van J.Krishnamurti bekijken en beluisteren, een deel van mij sliep gewoon en er was ook voldoende alertheid om te begrijpen wat de man zei, en met mijn half gesloten ogen kon ik nog steeds naar het scherm kijken.
Voor dat ik dit meemaakte was ik al jaren bewust bezig met zelfkennis, en onderzoek omtrent het ontwaken.
De laatste jaren zie ik steeds meer dat ik 'slaap'. Soms zie ik hoe mijn lichaam en geest steeds meer in een toestand van 'dromen' verkeert, terwijl ik zoals ieder ander, werk, loop, of in gesprek ben.
Ik ben me ervan bewust dat ik slaap, dus er is blijkbaar een stuk in mij dat wakker is, en dat kan waarnemen, maar de slaap is sterker en meer overheersend.
Ik vind jou heel rationeel bezig met zo'n vraag, terwijl in werkelijkheid het 'ontwaken' niet volgens vast omlijnde regels plaats vindt.
Er bestaat geen standaard procedure; ieder mens gaat zijn proces aan op zijn unieke manier.
Er zijn geen vaste regels die het proces van ontwaken bepalen.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 11:48   #4
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
n.
Anders trap je in de bekende val:
Je voelt je niet lekker in je vel, bent misschien verward en ongelukkig. Je komt in contact met de 'spirituele' wereld (of business) en je hoort dat het mogelijk is om te 'ontwaken', 'verlicht te worden', 'bevrijding te vinden', 'jezelf te realiseren' en wat al meer. En dat zal je dan bevrijden van je problemen en je zult altijd gelukkig zijn en weten dat je eigenlijk altijd al onsterfelijk was.
Maar als je het serieuze werk van 'jezelf gadeslaan' - zoals hier boven beschreven - niet ernstig aanpakt, raak je gevangen in het eeuwige 'morgen': "Ik slaap nu wel, maar morgen, of ooit, op een goeie dag, zal ik ontwaken!".
Dat geeft hoop, dat houdt je aan de gang. Maar er verandert niets en dat kun je tot het einde der tijden vol houden.
Wat een blabla allemaal Mara. Kijk verder dan dat je neus lang is.
Of praat over hoe het bij jou gaat.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 11:54   #5
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
'Slapen' betekent hier: geen inzicht hebben in hoe je als psycho-fysieke entiteit functioneert en 'ontwaken' of 'wakker worden' betekent dan: daar wel meer en meer inzicht in krijgen door jezelf oplettend gade te slaan in alles wat je doet, denkt en voelt.
Maar dat is iets dat je ook echt moet praktiseren.
Juist, wakker worden gaat niet altijd, en bij iedereen, op dezelfde wijze.
Ik zie bij mezelf hoe ik steeds meer ontwaak, en daarnaast zie ik steeds duidelijker de gebieden die in slaap verkeren. Zo gaat dat bij mij!
Ik praktiseer dat in ieder seconde van mijn bestaan. Ik doe het niet om een gelukkiger mens te worden, of om mijn geest te verlichten van pijn. Er is simpelweg bij mij, van binnenuit, een beweging die ik bewust volg.
Mijn ego, persoonlijkheid, zet zich tegen, en daardoor val ik steeds in slaap.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 13:02   #6
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Juist, wakker worden gaat niet altijd, en bij iedereen, op dezelfde wijze.
Ik zie bij mezelf hoe ik steeds meer ontwaak, en daarnaast zie ik steeds duidelijker de gebieden die in slaap verkeren. Zo gaat dat bij mij!
Ik praktiseer dat in ieder seconde van mijn bestaan. Ik doe het niet om een gelukkiger mens te worden, of om mijn geest te verlichten van pijn. Er is simpelweg bij mij, van binnenuit, een beweging die ik bewust volg.
Mijn ego, persoonlijkheid, zet zich tegen, en daardoor val ik steeds in slaap.
Je lijkt gefacineerd door de ervaring echt fysiek te slapen en dat heeft als tegenhanger dat je wakker bent, vanuit welke laatste positie je de goegemeente kunt bestoken met hun door jouw perceptie beziene onbewustheid.

Op zich niet zo erg ware het niet dat je nauwelijks getuigd van bewust zijn en het feitelijk geziene op jou zelf slaat. Ik wil hier verder niet en detail op ingaan maar waar Mara het over heeft is niet hetzelfde als waar jij het over hebt, je vergelijkt jouw appels met zijn peren.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 13:18   #7
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela
Wat een blabla allemaal Mara.
Is dat werkelijk blabla voor jou?
Interessant!

Ik heb er natuurlijk zelf om gevraagd met mijn vrouwonvriendelijke toon.
Daar ga ik nu eens voorgoed mee stoppen zie.
Me dunkt dat ik hier al oeverloos uitgelegd heb hoe het bij mij gaat. Je moet dat natuurlijk willen lezen. Maar niets verplicht je.

Wat je daar beschrijft zou ik maar niet aan een psychiater vertellen want die zou je kunnen beschuldigen van de-realisatie!
__________________
AdMajoremDeiGloriam
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 13:42   #8
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Is dat werkelijk blabla voor jou?
Interessant!
Het is blabla voor mij omdat jij generaliseert.

Als iemand onder ogen ziet dat hij slaapt is het een hele grote stap. Weinigen zijn daar in staat.
Vervolgens kom jij met zulke oppervlakkige uitspraken, over geluk en dat soort shit, en dat laat me zien dat jij niets van snapt, ook al heb je super veel gelezen, en heb je een paar mooie ideeën opgedaan. Je herkent geen oprechte onderzoek, je bent nog steeds gevoelig voor 'bombastische' uitspraken en houdingen.
De ervaring is het meest waardevolle, en niet gevormde idee uit boeken, of leugens over gerealiseerd zijn en 'ontwaakt zijn'..
Om mezelf letterlijk onder ogen te zien, en in te kunnen zien dat ik slaap, is iets wat de meesten hier op het forum gerust zouden mogen doen. Zolang als men dat niet inziet, is het alleen maar blablabla..

Wat dat betreft besef ik steeds meer dat ik werkelijk het onderzoek doe waarover men hier praat, maar omdat mijn taalwaardigheid niet zo geweldig is, en juist omdat ik alles wat bij mij speelt niet ontken, geeft men minder aandacht en lof aan. Men, hier op het forum, is gevoelig voor gladde praatjes en interessant geleuter.

Ik vind hier veel sukkels bezig, en jij bent ook zo bezig. Ego en ego en ego..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 13:46   #9
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Zie boven! Ik heb er wat bijgeschreven.
__________________
AdMajoremDeiGloriam
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 14:01   #10
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
maar waar Mara het over heeft is niet hetzelfde als waar jij het over hebt, je vergelijkt jouw appels met zijn peren.
is dat zo volgens jou Mara?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.