Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 May 2017, 17:57   #1
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard Ongelijkwaardige dynamiek tussen leraar

In de 50ste InZicht tijdschrift sept 2011 valt mijn oog op een artikel waarin een aantal valkuilen belicht worden die de verhouding tussen leraar en leerling ongelijkwaardig kan maken en op scherp kan zetten.

Zo leesik dat er allereerst het idee is dat er zoiets bestaat als leraar en leerling. De leerling is op de een of andere manier niet compleet' het ontbreekt hem/haar aan de kennis en het inzicht waarover de leraar wel beschikt. Die ongelijkwaardige dynamiek staat ten aanzien van de meeste gebieden van het leven niet ter discussie. Maar is de leraar op het vlak van spirituele realisatie echt meer bevoorrecht dan de leerling?
Elias Amidon

Wijziging aangebracht door Iona op 27 May 2017 om 17:59.
Reden: Onderwerp moet zijn:....tussen leraar en leerling
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 27 May 2017, 20:01   #2
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
In de 50ste InZicht tijdschrift sept 2011 valt mijn oog op een artikel waarin een aantal valkuilen belicht worden die de verhouding tussen leraar en leerling ongelijkwaardig kan maken en op scherp kan zetten.

Zo leesik dat er allereerst het idee is dat er zoiets bestaat als leraar en leerling. De leerling is op de een of andere manier niet compleet' het ontbreekt hem/haar aan de kennis en het inzicht waarover de leraar wel beschikt. Die ongelijkwaardige dynamiek staat ten aanzien van de meeste gebieden van het leven niet ter discussie. Maar is de leraar op het vlak van spirituele realisatie echt meer bevoorrecht dan de leerling?
Elias Amidon
Dat heeft toch niks met bevoorrechting te maken. De leraar is qua kennis beter uitgerust dan de leerling en dus komt er een verhouding te bestaan waarin de een zich ondergeschikt opstelt aan de ander. Logisch toch? Stel je voor dat de leerling gaat roepen en het beter zegt te weten dan de leraar dan is toch de verhouding zoek. En bij zoveel leerlingen waar eenieder meent het bij het rechte eind te hebben kun je van het onderricht beter gelijk maar afzien want naar wie moet je luisteren. Het is tevens een goede les voor ego om eens een keer niet de eerste viool te willen moeten spelen.
  Met citaat reageren
Oud 27 May 2017, 22:22   #3
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat heeft toch niks met bevoorrechting te maken. De leraar is qua kennis beter uitgerust dan de leerling en dus komt er een verhouding te bestaan waarin de een zich ondergeschikt opstelt aan de ander. Logisch toch? Stel je voor dat de leerling gaat roepen en het beter zegt te weten dan de leraar dan is toch de verhouding zoek. En bij zoveel leerlingen waar eenieder meent het bij het rechte eind te hebben kun je van het onderricht beter gelijk maar afzien want naar wie moet je luisteren. Het is tevens een goede les voor ego om eens een keer niet de eerste viool te willen moeten spelen.
Ik heb kennis genomen van je kijk hierop. Dank je.

In het vervolg stuk lees ik:

" de leraar kan door ongelijkwaardige dynamiek het risisco lopen zichzelf op een voetstuk te plaatsen en afhankelijkheid en spirituele hiërarchie in het leven te roepen. Dat ligt heel subtiel. Leraren die hier op een tactische en gevoelige manier mee omgaan zonder eromheen te draaien, kunnen hun leerlingen behoeden voor illusievolle patriarchale fantasieën en hun daarmee veel hartzeer besparen. Tegelijkertijd hebben leerlingen er baat bij om zich van deze dynamiek bewust te zijn, zelfs als de leraar zich er niet van bewust is."
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 28 May 2017, 09:41   #4
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Vervog...
Naropa over Louter aanwezig zijn:
In het boeddhisme noemt men dat Leegt, en niet iedereen is daarmee op zijn gemak. Ik neem niets af in praktische zin, maar wel in conceptuele zin: je ideeën, overtuigingen en overlevingsstrategieën worden ontmateld. Je wordt geconfronteerd met een naaktheid die voor de meeste mensen angstaanjagend is. Vanuit het ik-bewustzijn is het heel eng om te sterven en daarom ervaren mensen deze weg ook als intens zwaar. Er wordt weleens gezegd: " Ontwaken is een van de moeilijkste dingen in het leven," maar na de bevrijding heb je zoiets van " het stelde niets voor."
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 28 May 2017, 10:06   #5
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Het moge wel duidelijk zijn dat de stukken die ik hier plaats over leraar en leerling voortkomen vanuit daar waar ik nu zelf sta ten opzichte van mijn innerlijke moves momenteel.


Vervolg...
Hans Knibbe:
"Iedereen leeft verkrampt tenzij hij verlicht is. Met verkrampt bedoel ik niet dat je af en toe gespannen bent maar dat je algehele manier van zijn gekarakteriseerd wordt door spanning, vernauwing, angst en onvoldaanheid.
Ik denk dat iedere lezer die serieus en eerlijk naar zichzelf kijkt, kan constateren dat hij op een onvolkomen , gebrekkige manier leeft.
Op de een of andere manier ontbreekt er iets. Ieder van ons zet zich gevangen in zijn zelfgevlochten ruimte van gewoonten en conditioneringen. Het maakt ons onvrij, star, gepantserd, blind, agressief, contactgestoord en vooral bang voor het echte leven. is het zo erg?
Ja, zo erg is het. Dat merk je overigens pas als je je gevangenschap achter je hebt gelaten en in de natuurlijke staat bent. Met terugwerkende kracht zie je dan hoe je jezelf steeds gevangen hebt gezet. En hoe schadelijk dat voor iedereen is geweest. Het feit dat je zoiets kunt constateren betekent al dat er een mogelijkheid is om iets anders te doen: jezlef uit te vouwen, diep adem te halen, en onzekerheid, ongewisheid en openheid tot je pad te maken. Dus laten we proberen moedig te zijn: laten we de kramp recht in het gezicht kijken, en niet aarzelen de onebeschreven ruimte in te gaan."
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 28 May 2017, 10:40   #6
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Ik denk dat iedere lezer die serieus en eerlijk naar zichzelf kijkt, kan constateren dat hij op een onvolkomen , gebrekkige manier leeft.
Op de een of andere manier ontbreekt er iets. Ieder van ons zet zich gevangen in zijn zelfgevlochten ruimte van gewoonten en conditioneringen. Het maakt ons onvrij, star, gepantserd, blind, agressief, contactgestoord en vooral bang voor het echte leven.
Iona, op dit forum denkt iedereen dat ze verlicht, gerealiseerd, en vrij van conditionering zijn.
Iedereen wilt op dit forum leraar zijn, dus is er nood aan leerlingen.
Je valt als een vlieg in een web van gretige narcisten..
Succes ermee!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 28 May 2017, 10:47   #7
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Het moge wel duidelijk zijn dat de stukken die ik hier plaats over leraar en leerling voortkomen vanuit daar waar ik nu zelf sta ten opzichte van mijn innerlijke moves momenteel.

Wat is jouw beweging momenteel Iona?
Ben je op zoek naar een leraar? Ben je in dubio wat betreft verhouding leraar/ leerling? Kom jij gaandeweg je zoektocht, verhoudingen tussen leraar/ leerling waar jij moeite mee hebt, of vraag-tekens?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 28 May 2017, 12:00   #8
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Ik heb kennis genomen van je kijk hierop. Dank je.

In het vervolg stuk lees ik:

" de leraar kan door ongelijkwaardige dynamiek het risisco lopen zichzelf op een voetstuk te plaatsen en afhankelijkheid en spirituele hiërarchie in het leven te roepen. Dat ligt heel subtiel. Leraren die hier op een tactische en gevoelige manier mee omgaan zonder eromheen te draaien, kunnen hun leerlingen behoeden voor illusievolle patriarchale fantasieën en hun daarmee veel hartzeer besparen. Tegelijkertijd hebben leerlingen er baat bij om zich van deze dynamiek bewust te zijn, zelfs als de leraar zich er niet van bewust is."
Het is regelmatig gebeurd dat een leraar zich verheven is gaan voelen, niet in de laatste plaats door blinde verering van de zijde van de leerling, ergo het is niet altijd een zelfstandige op-het-voetstuk-plaatsing door de leraar maar een wisselwerking. Daarom is het voor de leerling van belang kritisch te blijven en te leren de signalen van egotripperij van zichzelf en de leraar te doorzien (laat ie zich graag bewieroken oid). Voor realisatie is niet per se een leraar nodig al zullen leraren blijven volhouden van wel. In de oosterse traditie is advaita ontwikkeld, populair te omschrijven als de kortste weg naar realisatie, dat wordt gedaan door gedegen zelfonderzoek. Het 'gedegen' staat er voor dat in dat zelfonderzoek vooral ook het ego niet ongemoeid wordt gelaten, het principe is dat van neti-neti, oftewel niet dit, niet dat, hetgeen in de praktijk betekend waarheidvinding naar alle (beweegbare) gedachten om uit te komen op dat wat onveranderlijk is, het ZELF. Gedegen zelfonderzoek komt uit op dat ZELF en gaat van de wie vervolgens over in het wat je bent. In principe kan iedereen dat beoefenen zonder begeleiding van een leraar en zo wel is het voordeel van deze werkwijze dat door deze methode egobelangen (eigenbelang) al snel worden doorzien. Ego belangen bij de leraar is altijd een indicatie dat je daar niet moet zijn.
  Met citaat reageren
Oud 28 May 2017, 12:20   #9
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Daarom is het voor de leerling van belang kritisch te blijven en te leren de signalen van egotripperij van zichzelf en de leraar te doorzien (laat ie zich graag bewieroken oid).
Juist, kritisch te blijven voor zichzelf en de leraar.

Citaat:
In principe kan iedereen dat beoefenen zonder begeleiding van een leraar en zo wel is het voordeel van deze werkwijze dat door deze methode egobelangen (eigenbelang) al snel worden doorzien. Ego belangen bij de leraar is altijd een indicatie dat je daar niet moet zijn.
Herkenbaar.
Zit nog in de weerstanden wat betreft het beoogde leraarschap van een vriend.
Dus ik heb ermee te maken en spreek me er (nog voorzichtig) over uit.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 29 May 2017, 11:47   #10
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik zie, langs de spiegel heen kijkend, eerder mensen wegduiken voor je verbale agressie.
Een tip, kijk niet langs maar in..
Je jaagt al jaren mensen weg, ik ben slechts een gevolg van jouw manier van omgaan met mensen..
Spiegeltje, spiegeltje , wie is de grootste hork van zelfkennisforum?
Je bent daar erg trots op, je hebt er een onderzoek naar gedaan..
Je hebt het antwoord op de door jou geopende quote: De grootste hork!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Een leraar die geen guru was Nathan Jiddu Krishnamurti 9 1 March 2015 19:29
Tussen Guru's en Gekken Ogenblik-sem Overige religie 3 15 November 2012 15:23


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 10:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.