Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 August 2019, 07:55   #1
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard Zijn wij van het padje geraakt..

Ik heb al een tijdje de indruk dat de mensen die hier deelnemen
uit verre vreemde oorden komen
en behoorlijk van het padje af zijn geraakt ....

Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 22 August 2019, 09:55   #2
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik heb al een tijdje de indruk dat de mensen die hier deelnemen
uit verre vreemde oorden komen
en behoorlijk van het padje af zijn geraakt ....

Hoi Rob,

Ik heb de indruk dat we het niet over dezelfde mensen hebben. De registraties van de mensen die ik bedoel zijn onderschept, die nemen niet deel.
__________________
Ordnung muss sein
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 22 August 2019, 10:34   #3
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Hoi Rob,

Ik heb de indruk dat we het niet over dezelfde mensen hebben. De registraties van de mensen die ik bedoel zijn onderschept, die nemen niet deel.
Klopt Renoir, we hebben het niet over de zelfde mensen ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 22 August 2019, 10:17   #4
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard Op het padje, van het padje?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik heb al een tijdje de indruk dat de mensen die hier deelnemen
uit verre vreemde oorden komen
en behoorlijk van het padje af zijn geraakt ....

In de bovenstaande quote wordt een gegeven aangeraakt dat een paar vragen oproept.....

De eerste en m.i. de belangrijkste vraag:

1. Kunnen we tot zelfkennis komen door keurig op het (gebaande) pad te blijven?

Andere vragen, voortvloeiend uit de eerste vraag:

2. Hoe ziet het 'normale' pad eruit of wat is het normale pad?
3. Wie/wat bepaald, binnen het opdoen van 'zelfkennis', wat het 'normale' cq geëigende pad is en is dat terecht?
4. Hoe zit het met de mogelijkheid dat een beoordeling, over wel of niet op het pad zijn, beïnvloed wordt door een eigen vastomlijnd idee over wat op- of van- het pad zijn betekent?
5. Waar komt het idee van op het pad of van het pad af dan vandaan en valt er evt. aan te tornen.....?


Zomaar een paar vragen die mogelijk de moeite van het over-denken/voelen waard zijn.....?

Wijziging aangebracht door Vagebond op 22 August 2019 om 10:55.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 22 August 2019, 15:49   #5
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
In de bovenstaande quote wordt een gegeven aangeraakt dat een paar vragen oproept.....

De eerste en m.i. de belangrijkste vraag:

1. Kunnen we tot zelfkennis komen door keurig op het (gebaande) pad te blijven?

Andere vragen, voortvloeiend uit de eerste vraag:

2. Hoe ziet het 'normale' pad eruit of wat is het normale pad?
3. Wie/wat bepaald, binnen het opdoen van 'zelfkennis', wat het 'normale' cq geëigende pad is en is dat terecht?
4. Hoe zit het met de mogelijkheid dat een beoordeling, over wel of niet op het pad zijn, beïnvloed wordt door een eigen vastomlijnd idee over wat op- of van- het pad zijn betekent?
5. Waar komt het idee van op het pad of van het pad af dan vandaan en valt er evt. aan te tornen.....?


Zomaar een paar vragen die mogelijk de moeite van het over-denken/voelen waard zijn.....?
Even afgezien dat met 'van het padje' doorgaans 'kierewiet' wordt bedoeld is het voor zelfkennis niet nodig om je op een (specifiek) padje te bevinden, je kunt het overal opdoen. Ook door keurig op het (gebaande) padje te verblijven kan zelfkennis worden opgedaan. Het antwoord is ja.

ad 1. Echter wil je tot zelfrealisatie komen is het pad van het gedegen zelfonderzoek niet zozeer vereist dan toch wel zeer wenselijk.

ad 2. Het pad ziet er niet uit maar de lopers op dat pad stellen zichzelf zeer kritische vragen ten aanzien van wat ze denken. De lopers op dat pad hebben zich de opdracht gesteld koste-wat-het-kost te willen weten 'wat' ze zijn en ontzien daarbij, mochten ze dat tegen komen, ook hun ego niet.

ad 3. Of je je daarop bevindt kun je aan de hand van de uitoefening ad 2 wel weten. Weet je dat niet dan kan degene die dat pad al heeft belopen je wel vertellen in hoeverre je ernaast zit. De ervaringsdeskundigen nemen overal waar dat hun terrein is de leiding, voor mij is dat volkomen terecht. De ondervonden weerstand tegen dat leiding nemen is de rebelsheid van ego.

ad 4. Wanneer het pad ad 2 wordt gevolgd zijn deze vragen er niet, naarmate het eigen ego wordt onderzocht wordt ook ego van elders beter gezien (oftewel waargenomen dat dit bij de ervaringsdeskundige al dan niet een rol speelt). Echter ben je niet op het pad ad 2 en behept met een werkend ego wordt dat (of dat ego een rol speelt) niet gezien.

ad 5. Wellicht om toch een richting te kunnen duiden waar het langs gaat.
  Met citaat reageren
Oud 22 August 2019, 22:17   #6
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Leuk Laurie, al is je reaktie zeer gewaardeerd......

jij weet natuurlijk ook wel dat de insteek van de gestelde vragen gericht is op de idee van 'kierewiet' zijn m.b.t. 'behoorlijk van het padje geraakt zijn' .

Dus wanneer je daar vanuit gaat zullen de antwoorden op de gestelde vragen, zeer waarschijnlijk, ook anders uitvallen vermoed ik zomaar, denk je ook niet?

Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 23 August 2019, 10:18   #7
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Leuk Laurie, al is je reaktie zeer gewaardeerd......

jij weet natuurlijk ook wel dat de insteek van de gestelde vragen gericht is op de idee van 'kierewiet' zijn m.b.t. 'behoorlijk van het padje geraakt zijn' .

Dus wanneer je daar vanuit gaat zullen de antwoorden op de gestelde vragen, zeer waarschijnlijk, ook anders uitvallen vermoed ik zomaar, denk je ook niet?

Als zijnde vrijwel de enige deelnemers hier op dit forum moeten we ons toch eens wat gaan afvragen. Jammer dat Rob niet wat specifieker is geweest.
  Met citaat reageren
Oud 23 August 2019, 13:13   #8
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Als zijnde vrijwel de enige deelnemers hier op dit forum moeten we ons toch eens wat gaan afvragen. Jammer dat Rob niet wat specifieker is geweest.
Ik wil best iets specifieker zijn, al denk ik dat dat niet veel zal uithalen.

Ik kijk hier op het forum af en toe om te zien of er iets belangwekkends gebeurt.
En een flink deel van de afgelopen weken was het enige dat hier te zien was een portie gehakketak tussen Vagebond en Mihaela. Dat bedoel ik met ' van het padje af geraakt' = de doelstelling van het forum ruimschoots aan het voorbijgaan.

Ik heb toen al een losse flodders geplaatst, door middel van de vraag 'wie er met wie geslachtsgemeenschap had gehad'. Niet dat ik daar ook maar enige interesse in heb, maar in de hoop dat het de betrokkenen wakker zou schudden met de bewustwording dat het padje al enige tijd ruimschoots was verlaten.

Ik denk ook dat Vagebond mij best goed begrijpt, alleen weigert ze om ook maar een millimeter naar zichzelf te kijken, in de vorm van zelfonderzoek (met een kleine z).

En ook nu heb ik niet de verwachting dat dat alsnog zal gebeuren.
Vergeefse moeite die ik mij aantrek door mij voor te nemen die moeite niet meer te doen in het vervolg.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 24 August 2019, 10:05   #9
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Als zijnde vrijwel de enige deelnemers hier op dit forum moeten we ons toch eens wat gaan afvragen.
Wat moeten we ons, forumsgewijs mbt dat van het pad geraakt zijn, gaan afvragen Laurie?

Kun je ietwat concreter zijn en/of worden?
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 10:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.