Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 July 2011, 07:46   #1
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard Compliment en/of Slijmen

Ben je in staat om een onderscheid te maken tussen een eerlijk compliment en slijmen? Zie jij het ook in bij jezelf, het verschil als jij dat zelf doet?

Slijmen, doet iemand dat alleen om iets gedaan te krijgen? Of is een compliment geven omwille van de lieve vrede ook een vorm van slijmen?

Wat ik bij mezelf opmerk is dat ik gewoontes heb, op bepaalde manier met mensen om ga. Als ik iemand graag mag, heb ik de neiging om dat ook te willen laten merken. Soms vraag ik me af waar het compliment eindigt, en waar het slijmen begint.
Ik voel soms dat ik de intentie heb dat de andere mij mag, en daarin kan mijn compliment in het slijmen veranderen. De intentie erachter maakt blijkbaar iets tot een compliment of slijmen.

**********
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 July 2011, 10:31   #2
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ben je in staat om een onderscheid te maken tussen een eerlijk compliment en slijmen? Zie jij het ook in bij jezelf, het verschil als jij dat zelf doet?

Slijmen, doet iemand dat alleen om iets gedaan te krijgen? Of is een compliment geven omwille van de lieve vrede ook een vorm van slijmen?

Wat ik bij mezelf opmerk is dat ik gewoontes heb, op bepaalde manier met mensen om ga. Als ik iemand graag mag, heb ik de neiging om dat ook te willen laten merken. Soms vraag ik me af waar het compliment eindigt, en waar het slijmen begint.
Ik voel soms dat ik de intentie heb dat de andere mij mag, en daarin kan mijn compliment in het slijmen veranderen. De intentie erachter maakt blijkbaar iets tot een compliment of slijmen.

**********
In persoon direct, een forum vraagt wat meer achtergrondinformatie.
Ik overdrijf wel eens wat voor de lol, ik doe eigenlijk weinig om de dingen die niet voor me lopen voor elkaar te krijgen en dan is slijmen niet aan de orde.

De lieve vrede is ook iets om gedaan te krijgen.

Het kan zijn dat je in je aanhankelijkheid iets te overdadig overkomt. Misschien ook ben je nogal uitbundig in je enthousiasme. Is dat eigenlijk iets wat je stoort of ben je bang dat anderen dat van je vinden ?

Zomaar wat er opkomt..
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 July 2011, 11:31   #3
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Het kan zijn dat je in je aanhankelijkheid iets te overdadig overkomt. Misschien ook ben je nogal uitbundig in je enthousiasme. Is dat eigenlijk iets wat je stoort of ben je bang dat anderen dat van je vinden ?

Zomaar wat er opkomt..
Ik ben zeker gevoelig over hoe de andere over mij denkt, maar hierin, wat slijmen betreft, speelt dat geen prominente rol. Men ziet me als eerlijk en oprecht, en dat klopt ook redelijk.

Soms, als ik me voor iemand open, kan ik uitbundig reageren, als mijn gevoel er voor afsluit maar mijn gedrag nog steeds uitbundig blijft, voelt het voor mij niet prettig.

Daarnaast denk ik ook aan nog een andere punt (de innerlijke kuddedier).. Hoe de sfeer in een groep (gelegenheid) mij kan beïnvloeden.
Ik vind het allemaal heel interessant om dat bij mezelf op te merken.

Mihaela
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 July 2011, 11:55   #4
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik ben zeker gevoelig over hoe de andere over mij denkt, maar hierin, wat slijmen betreft, speelt dat geen prominente rol. Men ziet me als eerlijk en oprecht, en dat klopt ook redelijk.

Soms, als ik me voor iemand open, kan ik uitbundig reageren, als mijn gevoel er voor afsluit maar mijn gedrag nog steeds uitbundig blijft, voelt het voor mij niet prettig.

Daarnaast denk ik ook aan nog een andere punt (de innerlijke kuddedier).. Hoe de sfeer in een groep (gelegenheid) mij kan beïnvloeden.
Ik vind het allemaal heel interessant om dat bij mezelf op te merken.

**********
Ik begrijp dat er een conflict ontstaat uit zoiets als naijlen en jezelf waarnemen.

Je kunt jezelf ook waarnemen zonder daarover een oordeel te hebben.

Het oordelende is dus de crux. Waarbij dan de aanbeveling niet over jezelf te oordelen, blijf bij waarnemen in het moment. Zoals bekijk om welke reden je nu aan het filosoferen slaat over iets wat helemaal niet actueel aan de orde is. Wil je voorbereid zijn ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 July 2011, 12:31   #5
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik begrijp dat er een conflict ontstaat uit zoiets als naijlen en jezelf waarnemen.

Je kunt jezelf ook waarnemen zonder daarover een oordeel te hebben.

Het oordelende is dus de crux. Waarbij dan de aanbeveling niet over jezelf te oordelen, blijf bij waarnemen in het moment. Zoals bekijk om welke reden je nu aan het filosoferen slaat over iets wat helemaal niet actueel aan de orde is. Wil je voorbereid zijn ?


''Mensen struikelen niet over bergen, alleen over molshopen.'' Confucius


**********
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 July 2011, 12:53   #6
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
''Mensen struikelen niet over bergen, alleen over molshopen.'' Confucius


**********
Confucius associeer ik met confuus, hij ziet het niet zo helder.
Mensen struikelen over eigen tenen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 September 2020, 17:36   #7
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik ben zeker gevoelig over hoe de andere over mij denkt..
Oh pardon, wist ik niet, wat ik schreef was niet kwaad bedoelt hoor.
__________________
🐸 & 🐸
kabu is offline   Met citaat reageren
Oud 8 September 2020, 19:51   #8
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Oh pardon, wist ik niet, wat ik schreef was niet kwaad bedoelt hoor.
Ten eerste, schreef ik dat 9 jaar geleden, en wat betreft de opmerking, dat heeft mij echt niet geraakt. Zelfs moet ik ieder keer lachen als jij zulke dingen schrijft.

Als ik me door iets geraakt voel, is het alleen winst eigenlijk. Er zijn er een paar kleine dingen geweest, maar ik vind het super om dat aan te gaan. Ik vind het saai om dst allemaal te delen( de details), ik vind de openingen alleen belangrijk.

Ik moet wel vaak om lachen, om opmerkingen over het ego en zo.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 September 2020, 20:21   #9
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ten eerste, schreef ik dat 9 jaar geleden,
ja, excuus, had ik te laat gezien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
en wat betreft de opmerking, dat heeft mij echt niet geraakt. Zelfs moet ik ieder keer lachen als jij zulke dingen schrijft.
Goed dan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik moet wel vaak om lachen, om opmerkingen over het ego en zo.
Je moet het wel ernstig nemen hoor.
Ego is hoe je denkt te zijn, alles wat je hebt meegemaakt en alles wat je denkt te weten.
Dat moet onderzocht worden op waarheid.
__________________
🐸 & 🐸
kabu is offline   Met citaat reageren
Oud 13 July 2011, 13:02   #10
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ben je in staat om een onderscheid te maken tussen een eerlijk compliment en slijmen? Zie jij het ook in bij jezelf, het verschil als jij dat zelf doet?

Slijmen, doet iemand dat alleen om iets gedaan te krijgen? Of is een compliment geven omwille van de lieve vrede ook een vorm van slijmen?

Wat ik bij mezelf opmerk is dat ik gewoontes heb, op bepaalde manier met mensen om ga. Als ik iemand graag mag, heb ik de neiging om dat ook te willen laten merken. Soms vraag ik me af waar het compliment eindigt, en waar het slijmen begint.
Ik voel soms dat ik de intentie heb dat de andere mij mag, en daarin kan mijn compliment in het slijmen veranderen. De intentie erachter maakt blijkbaar iets tot een compliment of slijmen.

**********
Ik vind het een goede gewoonte om iedereen die je dagelijks tegenkomt, een complimentje te geven. Er is altijd wel iets positiefs te benoemen en iedereen vaart wel bij een complimentje. De intentie is hier het stukje aandacht dat je de ander geeft, waarmee je laat weten dat je de ander "gezien" of (h)erkend hebt. Met slijmen heb ik niks. Dat vervalt namelijk als je bovenstaande in praktijk brengt, je hoeft dan niks meer van een ander gedaan te krijgen, omdat dat dan als vanzelf voor je gedaan wordt.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.