Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Bekijk resultaten enquête: Goed draadje?
Ja 1 50,00%
Nee 1 50,00%
Aantal stemmers: 2. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 December 2011, 15:05   #11
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Ik maak me niet druk.
Dat het mij gaat om helder gebruik van de taal heeft geen van jullie, die reageren, begrepen. Dat maakt jullie reacties duidelijk.

Wat kan ik daar aan doen? Niets.

En dat kan me ook helemaal niet schelen.
Hier en daar is er wel iemand die me zal begrijpen en er iets aan heeft.

Toen ik negentien was wou ik psychiatrisch verpleger worden. Ik heb die studies afgebroken en ben zanger geworden. Hahahahahaha.
Maar hier, op dit forum, voel ik me psychiatrisch verpleger tegen wil en dank.
Het lijkt wel een asiel voor warhoofden.
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 5 December 2011, 15:11   #12
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bewustzijn
Mara, ik begrijp uit je woorden dat je o.a. niet weet wat menselijkheid is, wat ik op zich een goed teken vind.
Dat jij dat uit mijn woorden begrijpt zal mij worst wezen.

Ik weet heel goed wat menselijkheid is want ik ben een mens.

En wat jij een goed teken vindt is voor mij alleen maar een aanduiding dat er wat mis is in uw bovenkamer.
Ik wens u alsnog een spoedige genezing toe.

Wijziging aangebracht door Mara op 5 December 2011 om 16:59.
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 5 December 2011, 17:02   #13
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Het is mij er niet om te doen gelijk te krijgen.

Mijn standpunt aangaande advaita, non-dualisme, eenheids-bewustzijn of welke term de rijke fantasie ook bedacht heeft is heel duidelijk en ik heb het al vele malen aangegeven:
Het zijn allemaal min of meer poëtische beschrijvingen van de post-mortem toestand. De toestand na de dood.
Je kunt niet op het post-mortem standpunt staan terwijl je nog leeft. Je kunt jezelf wijsmaken dat je dat kunt.
Mij allemaal goed... iedereen mag zich van mij wijsmaken wat hij maar wil.

Het is niet zomaar een standpunt. Na veertig jaar heb ik eens en voorgoed het idee opgegeven dat je tijdens je leven kunt te weten komen wat er na de dood gebeurt.
Die visies die ik hierboven noem zijn voor mij allemaal pogingen om in het reine te komen met de doodsangst.
Lukt je dat... prima!
Ik wil niemand aanpraten dat mijn standpunt het enige juiste is. Ik ben noodgedwongen in mijn leven op dit standpunt uitgekomen, dat is mijn persoonlijk verhaal. Jij hebt misschien een heel ander verhaal.

Maar jullie begrijpen het niet... Wat mij doet reageren is niet dat ik gelijk wil hebben, het is kritiek geven op de taal die velen hier gebruiken.

Als iemand mij een idee wil aanreiken en hij doet dat in een wazige, enigmatische, warrige taal die barst van de tegenstrijdigheden, dan vind ik dat ik daar kritiek mag op hebben.

Waarom moet ik aanvaarden dat iemand zo maar wat uit zijn nek staat te lullen en dan nog de pretentie probeert op te roepen dat hij verlicht of zelfgerealiseerd - of zoiets - is?

Dat maakt de satiricus in mij wakker, want wat soms gezegd wordt is ronduit letterlijk belachelijk.

Ik ben het eens met Wittgenstein die terecht opmerkte dat woorden ergens moeten over gaan.

Hier op dit forum worden veel woorden gebruikt die nergens over gaan.
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 5 December 2011, 17:18   #14
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Waarom moet ik aanvaarden dat iemand zo maar wat uit zijn nek staat te lullen en dan nog de pretentie probeert op te roepen dat hij verlicht of zelfgerealiseerd - of zoiets - is?
Dat hoef je volgens mij niet te aanvaarden. Dwz, dat doe ik zelf ook niet, ik geloof ook niet in die "zelfgerealiseerden". Als die er al zijn, dan komen die hier niet.
Maar je kan ook gewoon iedereen lekker laten lullen. Ik kan me meestal heel goed vinden in je standpunten, maar je maakt er wel een heel drama van, je zet heel veel kracht achter je kritiek. Dat is misschien wel gewoon wie jij bent, als mens Mara.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 5 December 2011, 17:27   #15
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Zeker Mara kan je kritiek geven niemand die je dat belet, de 40 jaar die ikzelf erop heb zitten in deze, heeft ook mij alle kanten van elke vorm laten zien, waarin waarheden/onwaarheden tevoorschijn zijn gekomen, mezelf duidelijkheden heeft verschaft in inzichten, gericht naar mezelf, heb mededogen voor diegene die zich nog rond worstelen en zelfs aangeven het licht te hebben gezien. Ook zij zijn ervan overtuigd de juiste inzichten, wat betreft hun zienswijzen.

Maar wat is fout en wat is goed het doet er niet toe.

Men wenst alleen eigen bijdragen jou aan te reiken, zoals jij de jouwe, niemand die zegt dat je die moet aannemen. Ook niet nodig dat onderuit te halen. Hoe onwerkelijk ze ook voor je mogen zijn, het betreft op dat moment hun waarheid.
Die delen ze met je.
En neem van me aan dat ze zeker je kritische noot zullen bekijken, zonder het zelf te beseffen, ook al lijkt het dat ze eroverheen walsen.

Niemand is ergens voor of tegen.

Bovenstaande zin alleen al maakt een verschil, vanuit welke hoek hij belicht wordt, door verschillende vertaling ervan.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 5 December 2011, 17:42   #16
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Dat hoef je volgens mij niet te aanvaarden. Dwz, dat doe ik zelf ook niet, ik geloof ook niet in die "zelfgerealiseerden". Als die er al zijn, dan komen die hier niet. Maar je kan ook gewoon iedereen lekker laten lullen. Ik kan me meestal heel goed vinden in je standpunten, maar je maakt er wel een heel drama van, je zet heel veel kracht achter je kritiek. Dat is misschien wel gewoon wie jij bent, als mens Mara.
Het is niet zo dat ik er een drama wil van maken... het is tenslotte 'maar' een forum - zoals jij me al eens fijntjes hebt aangegeven. Maar iedereen is gewaarschuwd dat ze, als het moet, bijtende satire mogen verwachten als ze niet eens de moeite nemen om twee minuten na te denken over hoe ze een idee opschrijven.

Daarom noemde ik het ander forum ook een "koffiekletsforum".

Maar, mezelf kennende, zal het niet lang duren of ik krijg er genoeg van.

Ik ga tenslotte weer liever wandelen en lees liever een goed boek van mensen die kunnen schrijven.
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 5 December 2011, 18:55   #17
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Ik zou zeer cynisch kunnen zijn en zeggen dat dit forum bevolkt is met mensen die niet goed hebben leren lezen en schrijven - wij hebben hier waarschijnlijk zelfs de wereldkampioen spellingfouten onder ons... hahahahahaha - maar daar gaat het niet echt om.
Als mensen, met de middelen die ze hebben, hun ideeën ernstig onder woorden proberen te brengen heb ik daar respect voor.
Maar het gaat om dat woord 'ernstig'.

Mag er hier gefilosofeerd worden? Het gaat hier soms om diepe ideeën waar mensen iets zinnig over kwijt willen en daarover dan van gedachten willen wisselen. Dat is toch wat ik hoop dat op dit forum mogelijk is.
Het is ook mogelijk. Er zijn er enkele die dat proberen.
Maar je wordt altijd onderbroken door zeveraars.

Stel dat ik binnen een paar weken, of over een paar maanden, een essay wil schrijven over het boek "Out of our heads" van Alva Noë - ik zeg: over een paar maanden want het boek lijkt bedrieglijk eenvoudig.
Wel... deze bewustzijns-filosoof en neuro-wetenschapper, die een revolutionaire theorie heeft ontwikkeld over wat bewustzijn is, behoort nu eenmaal niet tot het kringetje van de spirituele non-dualistische of eenheidsbewustzijns.. euh... leraars, zieners (hoe moet je die lui in godsnaam noemen?), maar is een ernstige, heldere denker.
Maar ik ga dat hier aan de straatstenen niet kwijt raken.

Ik zal dat stukje plaatsen... en wat ik op mijn bord zal krijgen is een reactie van iemand die zegt: "Jamaar, dat speelt zich af binnen de wereld van de dualiteit... enne... ikke... ik heb dat nu eenmaal overstegen!" of, nog idioter, "Hoi, Mara, ben je weer aan mind-fucking aan het doen, wat een mind-fuckers jij en die Alva Noë!"
Maar mijn essay lezen, of, God behoede, het boek van Alva Noë lezen, zullen ze nooit doen!

Waar zijn we hier mee bezig? Met Zelfkennis? Komaan... laten we elkaar geen mietje noemen!
We zijn hier bezig met onverbeterlijke ijdeltuiten die aandacht zoeken!

En moppen tappen en kolder verkopen is ok?. Ikzelf ben er verslaafd aan.
Maar ik vind dat, als je wil filosoferen, je dat ernstig moet nemen.
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 5 December 2011, 19:00   #18
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard zelfkennis is zinnigheid

Mara, ik dacht bij eerste lezing: 'laat dat potje nog wat sudderen'.
Ik zat ook meer te kijken en te mijmeren bij die foto van Schopenhauer dan te luisteren naar je klacht.
Toen je ook Wittgenstein noemde, verlangde ik al ook wat te horen van Lev Tolstoj.
Ik ben er zeker dat je die grote meneer ook nog gaat noemen. Vreemd hoe die drie aan elkaar gewaagd zijn als de uitersten van het denken en het willen geraakt worden.

Ja, taal is het water waarin wij ademen en leven. Het borrelde hier dan ook, met blaasjes, toen je schreef van het 'vuile waswater'. Je krijgt van mij een punt waar je zegt dat velen zelfkennis beperken tot het zoeken van een eigen denkwijze over wat anderen hebben gedacht.
Het is ook niet eenvoudig om iets 'zinnigs te zeggen over jezelf, laat staan ook iets zinnigs te doen met jezelf.

Kritisch denken kan ik leren als volwassene; die fase van de levensontwikkeling waarin ik de volle verantwoordelijkheid voor de eigen geest en het eigen lichaam kan nemen. In die zin ben ik volledig akkoord dat het om echtheid gaat en het respect voor dat eigene van geest en lichaam.
Zelfkennis staat open voor 'zinnigheid van geest en lichaam.

Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 5 December 2011, 19:56   #19
Lezer
Lezer
 
Lezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 September 2011
Berichten: 18
Standaard

Mara je satirische forumkruistocht vind ik als lezer kostelijk.
Ik vermaak me niet alleen, ik vind je als schrijver het forum de moeite waard maken.

KiSs
Lezer is offline   Met citaat reageren
Oud 5 December 2011, 20:09   #20
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Wel, Looro... vertel jij eens iets over Tolstoj... Maar dat zal hier dan wel op en andere afdeling moeten... "boeken" of zoiets.

Ik heb "Oorlog en vrede gelezen", "Война и мир"... (dat cyrillisch hahahaha).
We hebben namelijk net een, in het Russisch gezongen, opera van Tsaikovsky: "Tsjarodejka" achter de rug. Ik heb mezelf cyrillisch leren lezen en vind Russisch een zeer mooi klinkende taal. Ik ben maar een beginner en heb "Oorlog en Vrede" natuurlijk in het Nederlands gelezen.
Zeer diepzinnige, gevoelvolle figuur, dat is de indruk die hij op me maakt.
Er is zelfs nog een filmpje op Youtube waar je hem kunt zien:

http://www.youtube.com/watch?v=RLzp4E1uWl8


Mara is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Van het (vroegere) Byron Katie forum Renoir Byron Katie 11 7 March 2012 08:52


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.