Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 November 2015, 11:10   #1
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard Gebed

Het gebed " Het Onze Vader" is mijn mantra geworden gedurende mijn leven.

Soms herhaal ik een zinnetje uit het gebed, tot dat de inhoud resoneert, en lichtheid ontstaat.
De laatste weken probeer ik de woorden te begrijpen/ doorgronden: "Verlos ons van het kwaade".
Voor mij loopt een beetje door elkaar, wat betreft het woordje "kwaade". Ik zie hoe bij mij overtuigingen elkaar tegenspreken.

Laatst keek ik op terug naar gebeurtenissen uit mijn verleden. Er zijn dingen die ik nu anders zou doen. Tegelijkertijd zijn ze leerzaam geweest, dus daardoor schat ik ze nu op waarde.
Alsnog, zie ik dat ik me nog steeds er voor afsluit, voor bepaalde gevoelens. Alsof ik de daden goed praat..
Er is geen goed en geen kwaad, alleen mijn gedachten daarover. Ok, kan ik in meegaan.

Van welk "kwaade" dan verlossen?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2015, 11:17   #2
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Zijn dat niet vooral de 'kerkelijke zondes'? De kerk was (en is wellicht nog steeds niet) in staat om in te zien dat het kwaad vooral in onze gedachten ontstaat.

Al vind ik die wel lastiger op het moment dat je het hebt over moord, verkrachting ed. Is dat ook enkel kwaad in onze gedachten?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2015, 11:34   #3
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Jezus zei:

?Bid daarom als volgt:
Onze Vader in de hemel, laat uw naam geheiligd worden,
laat uw koninkrijk komen en uw wil gedaan worden op aarde zoals in de hemel.
Geef ons vandaag het brood dat wij nodig hebben.
Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven wie ons iets schuldig was.
En breng ons niet in beproeving, maar red ons uit de greep van het kwaad.?

Ik heb het geleerd als:

Onze Vader, die in de hemel zijt,
uw Naam worde geheiligd,
uw Rijk kome,
uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood,
en vergeef ons onze schuld
zoals ook wij aan anderen hun schuld vergeven.
En leid ons niet in bekoring,
maar verlos ons van het kwade.
Amen

Ik herken waar dat het geval is in de uitspraken van Jezus Waarheid, eigenlijk moet ik zeggen waar dat door Waarheid in mij gekend wordt. Om kort te gaan hierin herken ik dat niet. Als je weet wat je bent heb je geen voorschriften nodig, dus Jezus zal de mensen aangezet hebben Waarheid te herkennen en geen plichtplegingen en geen moraal opleggen dus ik denk dat dit afkomstig is van het instituut dat er uit Jezus is ontstaan en van Jezus helemaal niets heeft begrepen.
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2015, 11:41   #4
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Zijn dat niet vooral de 'kerkelijke zondes'? De kerk was (en is wellicht nog steeds niet) in staat om in te zien dat het kwaad vooral in onze gedachten ontstaat.

Al vind ik die wel lastiger op het moment dat je het hebt over moord, verkrachting ed. Is dat ook enkel kwaad in onze gedachten?
Ik denk dat er veel mis is in de wereld door verkniptheid in de religie en bij de machthebbers. Zoals je hier op het forum al kunt zien ontstaan er door geringe verkniptheid al omgekeerde redeneringen. Opgevoed door lichtelijk verknipte mensen en bizarre mensonterende omstandigheden ontstaan er zwaar verknipte mensen en de vraag is of zij daar wat aan kunnen doen. Ik denk het niet. Als we de wereld minder verknipt willen is er maar een mogelijkheid en dat is daarvan bewust worden.
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2015, 11:45   #5
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Ik merk dat ik me er vooral heel akelig door ga voelen, alleen raak je er dan soms juist enkel meer in gevangen. Wat te doen in het aangezicht en bewustwording van al die ellende?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2015, 11:50   #6
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik merk dat ik me er vooral heel akelig door ga voelen, alleen raak je er dan soms juist enkel meer in gevangen. Wat te doen in het aangezicht en bewustwording van al die ellende?
Bewust worden is zeer pijnlijk, ik maak mijn wereld daarom niet groter dan die is door geen kranten te lezen of geen televisie te kijken. Ik wordt er letterlijk ziek van.
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2015, 11:55   #7
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Dat doe ik inderdaad ook niet. Word er dan alleen maar beroerd van wat mensen elkaar aan kunnen doen. Probeer me dan meer op de wereld om mij heen te richten en wat ik daarin bij kan dragen.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2015, 13:05   #8
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik herken waar dat het geval is in de uitspraken van Jezus Waarheid, eigenlijk moet ik zeggen waar dat door Waarheid in mij gekend wordt. Om kort te gaan hierin herken ik dat niet. Als je weet wat je bent heb je geen voorschriften nodig, dus Jezus zal de mensen aangezet hebben Waarheid te herkennen en geen plichtplegingen en geen moraal opleggen dus ik denk dat dit afkomstig is van het instituut dat er uit Jezus is ontstaan en van Jezus helemaal niets heeft begrepen.
Ja, dat is inderdaad heel waarschijnlijk.

"De openingszin in de Latijnse versie 'Onze vader die in de hemelen zijt' past niet in de toenmalige joodse voorstellingswereld, maar is later ontstaan onder invloed van de Griekse dualistische filosofie, die God transcendent, 'gans anders' gemaakt heeft, ver verheven boven de aardse werkelijkheid. Het is niet waarschijnlijk dat Jezus die opvatting kende, laat staan deelde."

Van de site van Bram Moerland, met een hertaling erbij:
http://www.brammoerland.com/teksten/...ezusgebed.html
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2015, 17:37   #9
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Een moment..
Nou ja ok, dan zullen we je het kwaad van deze schuld maar vergeven.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2015, 19:01   #10
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Nou ja ok, dan zullen we je het kwaad van deze schuld maar vergeven.
Pfffff.... Er zij zo van die momenten..

Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.