Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 October 2016, 15:07   #81
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Voil?, de aanhoudende keten van zelfhypnose waarin gzoz'ers zich bevinden helder beschreven.

Ze proberen maar uit te leggen, te defini?ren wat gedegen zelfonderzoek betekend, wat waarheidsvinding is, waarom je het zou moeten doen, maar beter hun 'aanwijzing' volgt als je bevrijd wil zijn van denkbeeldigheid, dat je er hard voor moet werken, maar vergeten in hun eigen denkbeeldigheid en mantra's dat Waarheid niet kan worden beschreven of uitgelegd.

"Waarheid is "wat-is"en de acceptatie van "wat-is". De ultieme waarheid, zoals Ramana Maharshi, Nisargadatta Maharaj en alle wijzen voor hen duidelijk hebben gesteld, is dat er schepping noch destructie bestaat, geboorte noch dood, lotsbestemming noch vrije wil, pad noch eindbestemming."
Heel goed opgemerkt. Waarheid kan niet worden beschreven. Maar de gedegen zelfonderzoekers proberen het tóch. Daarbij natuurlijk hun eigen visie vooropstellend en onze visie af krakend. Tsja, heet dat niet dualiteit?

Ze zijn blind voor dat feit. Maar dat is ego-zien eigen.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2016, 16:41   #82
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
...Tsja, heet dat niet dualiteit?

Ze zijn blind voor dat feit. Maar dat is ego-zien eigen.
Het is een twist tussen eenheid en dualiteit.

"Hij die is wedergeboren onderhoudt zich met de Alvader die Licht en Leven is.
Je zult dit hoogste zien slechts ervaren wanneer je ophoudt erover te praten, want deze kennis is diepe stilte en kalmte van de zintuigen."

Aldus Hermes Trismegistus.

Maar voor hem geen plaats op dit forum want hier moet 'hard gewerkt worden' om het gzoz af te ronden. Waar gebeurt dit 'afronden' van het gzoz? in de denkbeeldigheid van de waarheidsvinders.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2016, 17:06   #83
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Het is een twist tussen eenheid en dualiteit.

"Hij die is wedergeboren onderhoudt zich met de Alvader die Licht en Leven is.
Je zult dit hoogste zien slechts ervaren wanneer je ophoudt erover te praten, want deze kennis is diepe stilte en kalmte van de zintuigen."

Aldus Hermes Trismegistus.

Maar voor hem geen plaats op dit forum want hier moet 'hard gewerkt worden' om het gzoz af te ronden. Waar gebeurt dit 'afronden' van het gzoz? in de denkbeeldigheid van de waarheidsvinders.

En dat waar de denkbeeldigheid zich bevind dient tot stilte en kalmte te komen. Maar de geest verlangt verlichting en treurt erover dat hij nog steeds niet verlicht is. "Ik zoek er al tien, twaalf, vijfentwintig jaar naar en er gebeurt nog steeds niets!" De geest treurt over dit 'niet gebeuren'. De geest verlangt, of wil dat iets gebeurt en treurt er over als het niet gebeurt. Het is bevrijding als de geest niet verlangt, niet wil, niet treurt, wanneer de geest leeg is, open is.

Een lege geest, ontdaan van welk onderzoek dan ook. Dan kom je in een staat terecht welke je ??rste bewustzijn kan noemen: gewaarzijn. Dat gewaarzijn is zichzelf gewaar en onpersoonlijk. Maar het is wel aanwezig in de persoon. Dat is een paradox: hoe kan iets wat onpersoonlijk is in mij als persoon verschijnen? En dat moet je van binnenuit zien.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2016, 18:38   #84
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Er bestaat niet zoiets als "gedegen zelfonderzoek". Dat is een verzinsel in denkbeeldigheid van het subject als ego-belang.
De eerste zin is aannemelijk, de tweede zin echter is een terugkoppeling naar wat je in de eerste zin 'bestaan' noemt.
Het is het bestaan dat denkbeeldig is en kan doorzien worden als van gedegen zelfonderzoek.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2016, 18:48   #85
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Om af te ronden:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
En dat (= ego-belang) waar de denkbeeldigheid (= ego-belang) zich bevind ...
Citaat:
dient tot stilte en kalmte te komen (= ego-belang). Maar de geest verlangt verlichting (= ego-belang) en treurt erover (= ego-belang) dat hij (= ego-belang) nog steeds niet verlicht is (= ego-belang). "Ik (= ego-belang) zoek (= ego-belang) er al tien, twaalf, vijfentwintig jaar naar en er gebeurt (= ego-belang) nog steeds niets (= ego-belang)!" De geest treurt (= ego-belang) over dit 'niet gebeuren' (= ego-belang). De geest verlangt (= ego-belang), of wil (= ego-belang) dat iets gebeurt (= ego-belang) en treurt (= ego-belang) er over als het niet gebeurt. Het is bevrijding (= ego-belang) als de geest niet verlangt (= ego-belang), niet wil (= ego-belang), niet treurt (= ego-belang), wanneer de geest leeg is (= ego-belang), open is (= ego-belang).

Een lege geest (= ego-belang), ontdaan (= ego-belang) van welk onderzoek dan ook. Dan kom je (= ego-belang) in een staat terecht welke je (= ego-belang) ??rste bewustzijn kan noemen (= ego-belang): gewaarzijn (= ego-belang). Dat gewaarzijn is (= ego-belang) zichzelf gewaar en onpersoonlijk. Maar het is (= ego-belang) wel aanwezig in de persoon. Dat is (= ego-belang) een paradox: hoe kan (= ego-belang) iets wat onpersoonlijk is (= ego-belang) in mij (= ego-belang) als persoon verschijnen (= ego-belang)? En dat moet je (= ego-belang) van binnenuit zien.
Gedegen zelfonderzoek stelt een einde aan ego-belang en is verwerken van ander begin als van beschikbaarheid zonder voorwaarden, zonder ego-belang.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2016, 19:19   #86
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dat is een éénzijdig verhaal, Looro. Ik ontken dat mijn 'ik' mij zegt wat moet, wat de voorwaarden zijn om 'ik ben' te zijn.

Dat 'ik ben' kwam op een bepaald ogenblik als vanzelf in mij bovendrijven zonder dat ik er op dat ogenblik mee bezig was en juist zoals jij het voorstelt als een ander begin waar 'ik' als belanghebbende juist niet mee speelde...
Vandaar dat ik je ver volg, maar niet tot het eindpunt dat voor mij juist bewijst dat je nog vastzit in je 'ego'-belangen ook al zou het zijn door ze te ontkennen of door ze als doorzien voor te stellen...
Ze zijn niet doorzien, want als ze doorzien zijn vallen ze als vanzelf weg...
Met alle respect Marie voor jouw ervaringen en welke diepe betekenis zij voor jou meebrengen.

Gedegen zelfonderzoek doorziet ego als belang, als denkbeeldigheid en stopt het aanhouden van belang, van denkbeeldigheid. Dat is het gedegen zelfonderzoek.
Het afronden ervan is niet het zien wegvallen van denkbeeldigheid. Het belang ervan is gestopt als verwerken van onmiddellijkheid. Er is geen in de plaats komen van ego, van denkbeeldigheid.
Er is ander begin als van beschikbaarheid zonder voorwaarden.

Gedegen zelfonderzoek kan alleen gedaan worden, alleen uitgevoerd worden tot aan de afronding toe.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2016, 21:22   #87
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Gedegen zelfonderzoek kan alleen gedaan worden, alleen uitgevoerd worden tot aan de afronding toe.
gedegen zelfonderzoek (= ego-belang) in de onderbroek van je ego tot je denkt afgerond te zijn (= ego-belang).
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 October 2016, 06:59   #88
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
gedegen zelfonderzoek (= ego-belang) in de onderbroek van je ego tot je denkt afgerond te zijn (= ego-belang).
Los zand opvangen met los zand ... Ego ziet ego. De subjectieve toestand haalt 1001 fratsen uit de verbeeldingskast om zichzelf (ik ben) veilig te stellen. Het voortdurend onderling vergelijken is een aanhoudende zelfbevestiging.

Gedegen zelfonderzoek stopt de zelfbevestiging in beschikbaarheid zonder voorwaarden. Doorzien van ego staat niet in functie van ego, van denkbeeldigheid. Doorzien is afronden in verwerken van onmiddellijkheid.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 12 October 2016, 07:22   #89
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Er zijn blijkbaar weinig mensen die zelfbevestiging of -ontkenning in vraag kunnen stellen. Het is niet de durf die ontbreekt maar de nood aan weten om iemand te zijn, de nood aan uitdrukking zijn van de vergelijking wat iedereen en alles is namelijk zichzelf.
Luisteren in waarvan niet gesproken kan worden is communicatie die onvoorstelbaar anders is dan verbeelding en vergelijken laat weten.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 12 October 2016, 08:17   #90
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Met alle respect Marie voor jouw ervaringen en welke diepe betekenis zij voor jou meebrengen.

Gedegen zelfonderzoek doorziet ego als belang, als denkbeeldigheid en stopt het aanhouden van belang, van denkbeeldigheid. Dat is het gedegen zelfonderzoek.
Het afronden ervan is niet het zien wegvallen van denkbeeldigheid. Het belang ervan is gestopt als verwerken van onmiddellijkheid. Er is geen in de plaats komen van ego, van denkbeeldigheid.
Er is ander begin als van beschikbaarheid zonder voorwaarden.

Gedegen zelfonderzoek kan alleen gedaan worden, alleen uitgevoerd worden tot aan de afronding toe.
Hewel, Looro, als je zelf werkelijk door en door overtuigd waard dat er geen voorwaarden, geen zin is aan je bestaan dan bestond je nu niet meer...
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Over een boer, een paard en een zoon ... Rob Boeddhisme 2 25 November 2014 00:17


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.