Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 February 2021, 11:13   #41
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Weer een niets-zeggende uitspraak welke aantoont dat het deugdelijk onderzoek niet gedaan is. Dualiteit ontkennen verwijst naar neo-advaita.
Zo moeilijk is het allemaal niet, er is het ik-ben en het zijnde wat waargenomen wordt. Alleen dat is al een dualiteit.

Dieper doorpakken, Nowee. Om eens een kreet te gebruiken van een neo-advaita guru hier.
Ontken jij Bassie dat het zijnde bestaat? Bestaat Bassie niet?
Is Bassie een feit? Kunnen feiten ontkent worden?
N.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 5 February 2021, 11:56   #42
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Ontken jij Bassie dat het zijnde bestaat? Bestaat Bassie niet?
Is Bassie een feit? Kunnen feiten ontkent worden?
N.
Je doet een afleidingsmanouvre. Je ontkende het bestaan van dualiteit in antwoord op Sam. Onderzoek waarom Sam jou wees op dualiteit en het bestaan van dualiteit. Sam geeft een goede aanwijzing, maar je ontwijkt de kern en ontwijkt daarmee ook onderzoek.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 February 2021, 13:53   #43
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Nowee, alleen discussie bewijst al de dualiteit, dat is alleen niet dát wat wij, Nowee en/of Sam (of wie dan ook) in wezen zijn.... en dát gaat voorbij denken....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Je draait je weer een rondje misdenken. Het is een denkfout om te spreken over een 'in wezen zijn'. Er is het zijnde en dat zijnde bestaat.
N.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Je doet een afleidingsmanouvre. Je ontkende het bestaan van dualiteit in antwoord op Sam. Onderzoek waarom Sam jou wees op dualiteit en het bestaan van dualiteit. Sam geeft een goede aanwijzing, maar je ontwijkt de kern en ontwijkt daarmee ook onderzoek.
Ik ontken de idee niet van dualiteit, van tweevoudigheid.
Wat Sam zegt dat wij in wezen iets zijn (dat zegt Sam) dat voorbij denken is, is wat ik ontken omdat het een denkfout is.
Dualiteit kan niet afgeleid worden uit wat niet gedacht kan worden zoals Sam zegt.
Het tweevoudigheid herleiden van bv. lichaam en geest in de mens of het onderscheiden van ik en de ander zijn geen bewijs dat de mens een dualiteit is of de mensheid een veelheid is van dualiteiten.
De mens is een eenheid van uitgebreidheid en de mensheid is een uitgebreidheid van eenheden.
Dualiteit betekent toch verbinding van twee principes en niet een scheiding tussen twee principes.

Wat jij zegt Bassie is mijn vraag hoe ik jouw definitie van dualiteit dan moet interpreteren:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Zo moeilijk is het allemaal niet, er is het ik-ben en het zijnde wat waargenomen wordt. Alleen dat is al een dualiteit.
Er is het ik-ben en er is het zijnde volgens Bassie. Dat is een dualiteit zeg jij.
Voor mij zijn dat twee begrippen voor hetzelfde namelijk 'er zijn'. Hoe kan het 'er zijn' dualistisch zijn als het maar één principe is. Bestaan, zijn is het unieke, in het ondeelbaar ene. Niet-bestaan is een fantasie, een onmogelijkheid. Deze onmogelijkheden stapelen zich op in jouw begrippenapparaat: ongrond, niet-zelf, niet-bestaan, voorbij het denken, ...

Dat is dan je antwoord:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik zie trouwens ook bij jou dat je alles maar met het denken wilt oplossen.
Ook dat is een dwaling. Onderzoek je gedachten. Onderzoeken is een serieuze zaak waarbij we niet zomaar allerlei zaken zelf gaan verzinnen. Het heeft een onbetwistbare uitkomst welke niet gedacht kan worden en welke paradoxen bevat. Luie onderzoekers blijven waar ze altijd al waren: in hun denken.
Denken is een serieuze zaak Bassie en daar kan ik jouw niet van verdenken.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 5 February 2021, 14:43   #44
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
I
Dualiteit betekent toch verbinding van twee principes en niet een scheiding tussen twee principes.
Dualiteit is het éne ten opzichte van het andere. Over een scheiding of verbinding doen we geen uitspraak.

Citaat:
Niet-bestaan is een fantasie, een onmogelijkheid. Deze onmogelijkheden stapelen zich op in jouw begrippenapparaat: ongrond, niet-zelf, niet-bestaan, voorbij het denken, ...
Inderdaad, zelfonderzoek gaat ruim voorbij het denken. In zelfonderzoek maken we steeds gebruik van de dualiteit. Bijvoorbeeld: wat het zelf is, is prima te weten. Middels het zelf (wat ik niet ben) zoeken we naar het niet-zelf. Stapje voor stapje breken we zoekende-voort het zelf af.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 February 2021, 14:48   #45
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht

Denken is een serieuze zaak Bassie en daar kan ik jouw niet van verdenken.
Denken is een serieuze zaak. Zonder intellect kan ik hier niet over het deugdelijk onderzoek schrijven. We komen echter in het zelfonderzoek paradoxen tegen waarvoor het intellect niet voldoende is.

Ik kan met zekerheid zeggen dat wij beiden twee verschillende bewustzijnen hebben. Met dezelfde zekerheid kan ik ook zeggen dat het toch maar één bewustzijn is.

Dat ga je met louter denken en boeken lezen niet oplossen hoor. Bovenstaande is een paradox.

Steeds maar weer -niet aflatend- alles in vraag stellen. Daar is dit forum voor bedoeld. Met het in vraag stellen, stel je jezelf een vraag.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 February 2021, 14:51   #46
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
I
Er is het ik-ben en er is het zijnde volgens Bassie. Dat is een dualiteit zeg jij.
Voor mij zijn dat twee begrippen voor hetzelfde namelijk 'er zijn'.
Uit het deugdelijk onderzoek is mij gebleken dat door het 'zijnde' waar te nemen op hetzelfde moment aan gene zijde het 'er zijn' ontstaat.

Er zijn is wat anders dan het zijnde wat we waarnemen.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 February 2021, 14:55   #47
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Ik schrijf dus bewust 'gene zijde' omdat de waarnemer en het waargenomene tegenover elkaar staan.

Dit gezegd hebbende weet ik ook dat waarnemer en het waargenomene niet zonder elkaar bestaan. Het is zowel een scheiding als een eenheid. De scheiding is noodzakelijk om bewust te worden van 'iets'.

Met abstracte, rationele begrippen kom je niet ver in het zelfonderzoek. De ratio zal de lezer zeggen dat ik onzin schrijf, hoe kan nou iets tegelijkertijd een eenheid zijn en een scheiding zijn?

Dat noem ik een noodzakelijke scheiding. Waarnemer en waargenomene moesten gescheiden worden om de 'veelheid' van onze wereld mogelijk te maken.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 February 2021, 15:16   #48
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik schrijf ...
Ik kom hier later op terug omdat ik voor enkele uren weggeroepen ben.
Tot zo, N.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 9 February 2021, 00:32   #49
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Ik kom hier later op terug omdat ik voor enkele uren weggeroepen ben.
Tot zo, N.
Nog steeds nieuwsgierig.....
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 9 February 2021, 08:39   #50
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Nog steeds nieuwsgierig.....
Ik niet. Het is me duidelijk dat Nowee geen deugdelijk onderzoek wenst te doen en er zelfs niet voor open staat als je hem het vuur aan de schenen legt. Dan komt altijd weer de persoon in actie met zijn oneindige stroom van denkbeelden. (Net zoals zo veel users hier.) Zodat je je afvraagt: wat doe ik hier eigenlijk? Iedere dag mijzelf herhalen?

Wat kan mij Nowee schelen? Hij is één van de vele miljoenen die in denkbeelden en illusies rond dwaalt.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Het Thomas Evangelie diane Overige religie 598 25 September 2013 20:36
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf Heerda Overige religie 31 8 March 2012 21:51
Mijn visie op het Evangelie Nathan Overige religie 148 6 September 2011 11:27
Evangelie naar Maria Magdalena Rennie Overige religie 43 2 September 2011 17:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.