Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Gedegen zelfonderzoek Dáár gaat het hier over.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 July 2021, 12:06   #111
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie

Weet dat jijzelf met honderden draden vastgebonden zit aan dit aards bestaan; maar diezelfde draden verbinden je ook met de hemel...
Daar komt de aap uit de mouw. Je bent een gelovige christen. Je zit op het verkeerde forum. Hier ontdoen daadwerkelijke zoekers zich nu juist van iedere overtuiging. Overtuigingen zijn een tweeheid: ik én de overtuiging.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 22 July 2021, 14:15   #112
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Wat Darsho betreft; het is niet omdat Darsho wel of niet op mijn kar springt dat ik van gedachten moet veranderen...
Weer al een omgekeerde redenering, oh zo verstandelijk, waar men zelfs niet inziet dat men de kar voor het paard spant...
Ik zie dat Boni spelletjes met jou speelt. Je laat je paaien door hem, zodat hij je even later weer belachelijk kan maken.

Zo werkt dat in de wordende wereld van de zelven. En dat jij er in trapt zegt ook wel wat. Of ben je net zo 'wordend' als Miha?
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 22 July 2021, 14:18   #113
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Spreek over je GZOZ overtuiging en daarna kun je met anderen praten...
Alweer niet goed. GZO is geen overtuiging maar het doen van een gedegen en deugdelijk onderzoek. Door het doen van het onderzoek kan men buiten alle overtuigingen geraken en Waarheid ontdekken (bloot leggen).

Uiteindelijk zal iedere overtuiging als onwaar moeten worden gezien door de onderzoeker zelf. Ook de overtuiging dat er een 'zelf' aanwezig is.

Jij hebt het GZO niet afgerond, want ik zie nog overtuigingen bij je.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 23 July 2021, 11:27   #114
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Kun jij mij zeggen wat mijn eigen perceptie is??? Alles ligt open voor mij en het enige dat ik zeg is dat jullie het kind met het badwater weggooien...
De perceptie is het inwendige comité van ontvangst van datgene wat bij je binnen komt en wat refereert aan datgene wat je eerder al begrepen hebt en datgene ongemoeid laat wat dat niet doet, wat je nooit heeft aangesproken en je hebt laten liggen.
Je perceptie luidt inmiddels na al het gedoe er over meteen de alarmklok wanneer er aan het 'ik' getornd wordt en heeft de standaard antwoorden al klaar om iedere aanval op het 'ik' te pareren. Wat er aan je geschreven is doet er dan helemaal niet meer toe, je zit in de verdedig modus.

Citaat:
Maar jullie blijken in de mentale onmogelijkheid te verkeren om dat te onderzoeken... Waarom? Omdat jullie je hebben laten embobineren door jullie GZOZ, die inderdaad wat blootlegt waar men bij beginnend onderzoek wat aan heeft... Maar het is niet omdat men hier of daar scoort dat men daaruit onwrikbaar vaststaande algemeenheden kan trekken...
Die jullie zijn meerdere personen die gedegen zelfonderzoek doen of gedaan hebben en die tot dezelfde bevindingen zijn gekomen. Dat is ook niet zo moeilijk want Waarheid heeft maar één gezicht, heeft het er meer dan is het waarheid (met de kleine 'w').

Citaat:
Wie weigert het punt van de ander te onderzoeken want jullie riedeltje van de vlucht van ego om maar niet aan zichzelf te hoeven verliezen is enorm povertjes op zoek naar waarheidsvinding...
Wat jij riedeltjes noemt zijn getuigenissen van bevindingen van degenen die gedegen zelfonderzoek doen of gedaan hebben en bekend zijn met het vluchtgedrag van 'ego'. Het is behulpzaamheid om je daarop te attenderen opdat je kunt onderzoeken of dat het geval is bij je. Een waarlijk onderzoeker ontvangt die vingerwijzingen in stilte en contemplatie. Een 'ik' gaat daartegen met alle energie tegen te keer omdat het maar kwetsbaar is. Het toont mij jouw ik.

Citaat:
Zelfs indien dat riedeltje voor een grote massa mensen zou opgaan en dat heeft zijn reden waar we het hier maar niet over zullen hebben zeker, dan nog is dat geen enkel bewijs van waarheidsvinding, maar alleen een stokpaardje om minder begaafde en minder geëvolueerde mensen voor wie waarheidsvinding te diep en te ver gegrepen is, hun gevoel van eigenwaarde wat te paaien...
Oei, ze dachten dat ze hun ego doorzien hadden??? Niet dus...
Het gaat over het individu niet over een massa. Het individu (beter gezegd jouw 'ik') wil bewijs alvorens het bereidheid kan tonen en dat bewijs verkrijg je alleen maar door het doen van dat gedegen zelfonderzoek. Niemand kan je dat geven. Iedereen kan zelfonderzoek doen ook minder begaafden. Als je hier gepaaid wordt dan wordt je door een ego aangesproken op jouw ego en dat zullen gedegen zelfonderzoekers nooit doen.

Citaat:
Geloof je dat zelf, Laurens???
Eenmaal begonnen met dat onderzoek en alle raadselachtige puzzelstukjes vallen vanzelf op hun plek???
Ik hoef dat niet te geloven ik heb dat zelf ontdekt bij het doen van gedegen zelfonderzoek. Ik heb ook ontdekt dat je zelfs een bondgenoot hebt bij waarheidvinding namelijk de invloed van Waarheid zelf die je op je pad begeleid.

Citaat:
Zo iets simplistisch te komen vertellen na eeuwen menselijk dwalen op alle gebied en niet in het minst wat waarheidsvinding betreft...
Alle raadselachtige puzzelstukjes vallen vanzelf op hun plek...
Tja Wanneer er op de verkeerde plekken wordt gezocht wordt er ook iets verkeerds gevonden.

Citaat:
Ik weet wel dat gezegd wordt dat het rijk der hemelen voorzien is voor de kleintjes... Moet zijn dat jullie redenering dan nog niet simplistisch genoeg is...
Had je als kleintje al die verhaaltjes die je hier komt vertellen dan al in je kop?
Nee dus, vandaar wordt als de kleintjes.
 
Oud 23 July 2021, 11:36   #115
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho
Jij bent misschien dat super-lk waarover Nisargadatta Maharaj het heeft!
Het is, Nisargadatta ondervond dat jaren geleden al, ontzettend moeilijk om voorbij dat 'ik' te komen. Kijk hier naar Marie hoeveel voeten dat in de aarde heeft.
 
Oud 23 July 2021, 12:49   #116
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Beter dan jezelf op de troon zetten is het om ook eens anderen aandachtig te lezen, Marie. Iemand schrijft hier:

Ik heb ook ontdekt dat je zelfs een bondgenoot hebt bij waarheidvinding namelijk de invloed van Waarheid zelf die je op je pad begeleid.

Ik kan dat onderschrijven. Degene die dat schreef heeft hetzelfde ondervonden als ik. Ik kan dat te uit en te na gaan beschrijven, maar dat is anekdotes schrijven. In het GZO kom je tegen hoe zoiets in zijn werk gaat. Waarbij de onderzoeker ook vast stelt dat men niet bij toeval tot Waarheid komt. Door het onderzoeken zelf stelt men zichzelf open voor Waarheid.

En komt men ook op verschillende wijzen er achter wat zowel 'zijn' als 'worden' voor betekenis heeft. Zodat er een zeker weten is dat het zijnde nooit zal worden. En het wordende nooit zal zijn.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 23 July 2021, 21:37   #117
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho
Marie weet NIET dat het 'Ik ben' waar ze zich altijd op beroept ook moet verdwijnen.
Zie...
Dat moet helemaal niet. Het is een conclusie van gedegen zelfonderzoek die je zelf moet trekken, niet voorgekauwd krijgen.
Dan weet je vanzelf dat er in het 'ik ben' een 'ik' te veel is.
 
Oud 23 July 2021, 22:29   #118
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho
Sowieso moest die bezoeker zomaar niks aannemen van Nisargadatta Maharaj.
Er is maar één weg: Gedegen zelfonderzoek doen om zelf tot die bevinding te komen!
Nisargadatta is de weg van overgave gegaan.
 
Oud 24 July 2021, 00:03   #119
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Nisargadatta is de weg van overgave gegaan.
Ja, dat is te lezen in zijn boek...
Citaat:
Bezoeker: Kunt u me de kortste weg naar zelfrealisatie wijzen?'

Maharaj: Er is geen weg die langer of korter is, sommige mensen zijn serieuzer dan andere. Ikzelf bijvoorbeeld - ik was maar een heel gewone man, maar ik schonk mijn goeroe mijn hele vertrouwen. Ik deed wat hij me aanried. Hij zei dat ik me moest concentreren op 'Ik ben' en dat heb ik gedaan.
Hij maakte me duidelijk dat ik wezenlijk iets dieper ben dan alles wat je kunt waarnemen of bedenken - en ik geloofde hem. Ik gaf hem mijn hart en mijn ziel, mijn volledige aandacht en alle tijd die ik vrij kon maken (ik moest werken om een gezin te onderhouden). Als gevolg van mijn overgave en de serieuze manier waarop ik deed wat hij me aanried, kwam ik binnen drie jaar tot zelfrealisatie.'

Uittreksel van: Shri Nisargadatta Maharaj. 'Ik ben zijn'.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.