Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 August 2021, 09:36   #221
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond
Ja zeker, en dat is voor jou niet anders Bassie, zoals je zelf ook heel goed weet, er is echter wel een verschilletje toch mbt voor ontwaken en na ontwaken niet waar..?
Ontwaken is een leuk tussenstapje, je bent inmiddels wakker geworden en leert voor het eerst kijken. Nog steeds hou je alles voor waar wat je denkt. Opgehemeld door leraren denk je dat de vergaarde kennis 'weten' is.

Citaat:
En verder, ik heb er nog wel zijn in, ziet mentale realisatie mentale realisatie en laat nu net jij daar de belichaming van zijn want u zit op de grote roze wolk afstand te nemen van uw zelf zeggende:' ik heb daar niks mee te maken want ik ben 'Zijn' de ultieme onbegrepen dualiteit.
Dan hoor je 'ego ziet ego' en denkt dat goed te kunnen gebruiken voor je eigen filosofietje 'mentale realisatie ziet mentale realisatie'. Ego ervaart grote moeite met iemand die met autoriteit spreekt omdat ie geen 'kennis' draagt maar 'weet'. Jij laat je 'kennis' spreken (en moet het hebben van stijfkoppigheid) dat je 'Zijn' bent. Al is het met een groot nog niet eerder onderzocht ego. Dat je altijd overal, en overduidelijk ook hier, parten speelt en door kenners helder wordt gezien.

Citaat:
En omdat jij heel waarschijnlijk een heldere blik heb met betrekking tot waar ik sta ben ik zo vrij geweest mijn leraren te verwittigen dat er volgens jou, je had het over allemaal namelijk, nog een zelfingenomen zelf in mij huist of zij me willen helpen dat zelf te knechten. Ik zal het nalaten hun reaktie te benoemen, nee ik ga het toch zeggen, onverbeterlijke mij, ze hebben zich de ziekte gelachen, het enige wat nog uit hun monden kwam was:' Jij een zelfingenomen zelf? Welk zelfingenomen zelf zei dat?'

😂

Sorry, ik heb het niet gezegd. 😂

💋
Met mooie verhalen die nooit aan enige twijfel onderhevig zijn geweest sussen zelven zich weer in een diepe slaap waar ze denken uit ontwaakt te zijn.
 
Oud 8 August 2021, 11:02   #222
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Zolang ik blijf zeggen van ik denk en/of ik geloof en/of ik weet...
weet ik dat ik niet door derden in de luren wordt gelegd... want ik zal pas waarheid van derden aannemen als ik ingezien heb dat het waarheid is en dat wordt dat tegelijker tijd ook mijn waarheid...
Dat de waarheid niet afhankelijk is van mijn eigen klein persoontje; geen probleem mee; maar mijn eigen klein persoontje, mijn innerlijke zelf (geschapen door de waarheid) is, zo lang ik leef, wel het enige vehikel dat mij kan brengen tot waarheid; een ander kan dat niet doen in zijn plaats...
Wat een niet op waarheid onderzochte gedachten allemaal weer. In de luren gelegd, wantrouwen en andere egodingetjes spelen je alsmaar parten.
Waarheid wordt hier niet aangenomen maar ont'dekt (van zijn bedekking ontdaan).
 
Oud 8 August 2021, 11:47   #223
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Ontdekken volstaat niet; je moet het zijn...
Oh ja, maar je bent niet... en dat terwijl het 'ik ben' wel de grootste ontdekking van mijn leven is... Wat zeg ik van mijn zijn, opgegaan in het geheel...
Net als Descartes dus en nog niet klaar, in 'ik ben' staat nog één woordje te veel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En hoe doe je dat afrollen op de meest natuurlijke, niet intelligent aangepraatte, wijze???
Door jouw 'ik' tot de nulliteit te herleiden door het te doorleven... Al wat overbodig is valt vanzelf weg... De leegte vult jouw dan... en niet door er een nieuwe kunstmatige religie van te maken...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En Laurens, jij kunt nog zoveel afkomen dat je 'ik' ontdekt is en dat het zogezegd niet zou bestaan... Daarom is jouw 'ik' geen haarbreed afgebouwd of ontdaan van zijn illusies...
En daardoor is de waarheid geen haarbreed klaarder voor jou...
Marie wat ben je toch hardleers.
Vergeet je verhalen nou eens een keer en begin opnieuw.
 
Oud 8 August 2021, 13:33   #224
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Bassie, hoe wil je dat ik iets opgeef dat mij, verder dan alle teksten tot nu toe aangeven, zelfs jullie advaita, laat zien???
Ik bezit niet zoiets als 'Advaita'. Ieder onderzoek kan maar één eindconclusie hebben: ik besta niet. Zolang dat innerlijk niet is vastgesteld is het onderzoek niet afgelopen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 8 August 2021, 15:15   #225
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond
Lieve schat ik weet niet precies waar jij hebt gezeten het laatste jaarmaar mijn leraren hebben, en dit gaat negatiever klinken dan bedoelt, in de val laten lopen door van mij iets te vragen dat ik liever niet zou hebben opgevolgd maar wel heb gevolgd. Het hele forum heeft de consequenties van dat kunnen meemaken.mijn leraren zijn op geen enkele manier doetjes met hun leerlingen. En ja en vanwege dat ben ik dus alles behalve een zelfingenomen zelf, het is zelfs zo dat ik mijn leraren alleen heb kunnen ontmoeten omdat ik mijn zelfingenomenheid en ego heb afgelegd, had ik dat niet gedaan had ik hen niet kunnen ontmoeten en was ik niet geweest waar ik nu ben. Ach en iedereen verdiend het, zo wordt mij gezegd, om af en toe de waarheid te mogen horen. Wat ik daar bij ervaar is iets dat ik voor mezelf hou.
Ik heb nooit een leraar gehad en me ook niet door wie dan ook laten beïnvloeden. Waarheidvinding is een eenzame aangelegenheid. De vraag voor mij is altijd of het niet meer van hetzelfde is zoals leraren geneigd zijn altijd iemand vol te gieten met informatie. Beter zelfonderzoek doen lijkt me.

Citaat:
Luister lieve schat ik heb niks met de ego ziet ego ellende en ik heb ook niks met mentale realisatie zie mentale realisatie want ik ben van mening dat dat een ongelooflijk zwaktebod is. Dus het was meer een soort van geintje. Echter wel een geintje met inhoud want er is mij vandaag helder geworden dat de hardste schreeuwers hier idd zo mentaal gerealiseerd zijn als de pest want de praktijk zijn zijn nog helemaal niet aan begonnen nog even refererend aan de ballen in geschopt is geworden ect.pas wanneer het geloof dat er iets van pijn kan bestaan in de illusie ontmanteld is is iemand mentaal gerealiseerd af. Je verschuilen achter Zijn en doen alsof zal een mens niet verder brengen.
Ik had niet anders verwacht ego's zijn altijd ingenomen met zichzelf en laten alles liever zoals het is. Zwaktebod? Ook hier geen idee wat je wilt zeggen en wat heb je toch met ballen schoppen?

Citaat:
Lieve schat, er lopen op dit forum mogelijk heel wat ego's rond maar geen heeft een zo groot en ontkend ego als jijzelf en nu heb je dan nog een maatje gekregen. Jij hebt jezelf benoemd tot autoriteit en wanneer mensen die autoriteit in jou niet erkennen worden ze volgens jou geregeerd door ego, hoe kan ik mezelf nog meer gevangen houden in een groot en opgeblazen ego. Ik ben nooit voor je gevallen, hooguit op mijn knieën gedwongen door je acties, en zal nooit voor je vallen. iemand die andermans leraren het licht in de ogen niet gunt ondermijnt de eigen autoriteit enorm in mijn ogen..
Ja dat kan kloppen ego ziet ego, het gaat juist om het egoloos zien om het zien betrouwbaar te laten zijn. Nu spiegel je je eigen ellende mee. Ik ben blij dat je niet voor me gevallen bent, ik zou niet weten wat ik met je aan moet. Ervaar je de aanbeveling gedegen zelfonderzoek te doen als zou je op je knieën gedwongen zijn? Welke macht ken je mij en anderen dan wel niet toe?

Citaat:
Je heb duidelijk geen idee waar je het over hebt, het zij je vergeven.
God zij dank.

Citaat:
Love you en 💋
Dat lijkt me wel duidelijk en KiSs terug.
 
Oud 8 August 2021, 15:20   #226
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond

En nog iets Marie ik vind het wonderschoon te zien hoe jij bij je leest blijft daarmee het gevaar van een mentaal gerealiseerde te worden ontwijkt.

Prachtig 💋
Ja Marie geweldig, maar de vraag is of je de weerstand die je aan de dag blijft leggen, nu met bijval van een andere blindganger, wel op dit forum moet blijven ventileren. Het zijn nogal dialogen.
 
Oud 8 August 2021, 16:52   #227
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond
Dat wist ik van te voren al vandaar dat ik aan jou het zelfde raadsel heb voor gelegd als aan je ééneiige tweelingbroer Bassie, Je krijgt in de vermeende wereld een trap in je fysieke ballen hoe kan het je onmiddellijk in elkaar klapt van de pijn. In een vermeende wereld is ook pijn vermeend en kan dus niet werkelijk zijn. In de hemel bestaan geen ballen, is geen pijn en toch ervaren zowel Bassie als Laurie pijn wanneer ze in de ballen worden geschopt, rara hoe kan dat?
Wat een onzin Vaag. Er is geen 'ik' dus er is pijn en geen 'ik heb pijn'. In een vermeende wereld is uiteraard ook energie in de vorm van de pijn vermeend en natuurlijk ook weer vermeend voelbaar. Als je dat niet kunt bevatten dan kan dat, het is een paradox.

Citaat:
Het is helder dat je mij niet leest. Mijn leraren oefenen geen invloed uit. Ze scheppen een paradigma waarbinnen ik zelf mijn brein moet gebruiken.
Wederom een misvatting ik lees je wel maar begrijp je niet. Dat kan alleen jij weten of ze invloed uitoefenden, ik was daar niet bij. Ik sprak generaliserend om je er attent op te maken dat dat doorgaans het geval is. Wanneer er meteen op de achterste benen wordt gestaan zou je aan ego kunnen denken. Ook een suggestie om dat eens te onderzoeken. Dat is wat we hier doen.

Citaat:
Het is helder dat je niet helder ziet, maar dat zal jij niet zien, hahahaha.Ik zou zeggen laat het beeld dat je van moi hebt vooral nog even voortbestaan, dan ga ik ondertussen net doen alsof ik niet zie hoe in de hemel een klein feestje voor me wordt voorbereid, want vagebond's tropenjaren in de vermeende hel zijn bijna voorbij, halleluja 🙂
Ja dat is doorgaans het probleem je hebt twee soorten zieners de een noemt Bassie 'zelf' en de ander 'niet zelf'. Duidelijker kan het niet. Zelf projecteert mee in het geziene en een niet zelf dat vrij is van een zelf doet dat niet. Ziet dientengevolge helderder dan een zelf. Wie het bij het rechte eind heeft is altijd de discussie tussen een zelf en een niet zelf, maar deze uitleg beoogt dat duidelijk te maken.

Citaat:
Daarom heb ik ook 35 jaar geleden mijn zelfingenomenheid en ego laten vallen in het aanschijn van mijn leraren want één keer in de ogen van de hemel kijken was voldoende om alles achter me te laten, want ik wist: ik ben gezien tot op het bot en zij gaan me thuis brengen omdat zij dingen zien die ik niet zie. Vanwege mijn blindheid in de wereld zal het niet gemakkelijk worden maar met hard werken zullen mijn ogen stukje bij beetje open gaan. Mijn geliefde leraren wekken me tot leven zoals lazarus tot leven gewekt werd door Jesus iets wat alleen maar kon/kan met mijn toestemming. Heerlijk verhelderend kan het toch zijn want met dit schrijven dringt ineens iets tot me door wat ik eerder niet begreep 🙂
Ja dat hoor je hier vaker, als een ego hebben not done is dan hebben ze hier ineens allemaal geen ego meer. Maar who is fooling who? Een niet zelf ziet meteen of er ego in het spel is of niet. Dat kun je rustig rondbazuinen een ego is simpelweg niet in staat z'n ego weg te moffelen. Dus alle pogingen om dat te doen zijn vruchteloos, het wordt gezien.

Ik geloof best dat je hard gewerkt hebt om je trauma (of wat dan ook) te boven te komen en je verdient alle lof daarvoor maar realisatie is het niet.

Citaat:
Love you en 💋
Ja zijn is, heeft dan wel geen kenmerken, het leven wordt door liefde gedragen. Dus eigenlijk is het overbodig dat overal onder te zetten. Liefde is alom aanwezig.
Tenzij je ego wilt pleasen niet te hard over je te oordelen dan kan dat natuurlijk.
 
Oud 8 August 2021, 17:15   #228
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond
Het allerbelangrijkste is dat men bij de eigen leest blijft en men niet voortijdig uit de pop gedwongen wordt, want dat leid ongetwijfeld tot een dood die geen jullie niet voor ogen hebben. Zowel jij als Bassie stellen geen vragen waar Marie haar brein voor moet gebruiken. Jullie kauwen dingen voor en verwachten vervolgens dat Marie slikt. Marie slikt niet omdat Marie intuïtief weet, of ik moet me heel erg vergissen, welke kant het op moet om veilig en wel thuis te komen..Jullie zijn als de verleiding in de woestijn, de sirenen bij Odysseus en vooralsnog slaagt ze met vlag en wimpel de verleiding te weerstaan, dus ik zeg idd chapoot.
Ik heb een andere insteek vanwege dat ik aan waarheidvinding doe en gedegen zelfonderzoek heb gedaan. Uiteraard ben ik vooraf, zoals zo velen dat deden, ook op diverse plekken te rade gegaan, boeken gelezen satsangs bezocht en achteraf concludeer ik dat het allemaal onnodige afleiding is die je van de omstandigheid om te weten te komen wat je bent weghouden. Er is een veel kortere weg om daar achter te komen: gedegen zelfonderzoek.

Nu hoor je vaak dat eenieder z'n eigen weg heeft te gaan. Dat kan wel opgaan voor vele trajecten in je leven, het gaat absoluut niet op voor de vraag 'te weten komen wat je bent. En daar gaat dan ook dit forum over. Over andere levensbeschouwelijke vragen en spirituele benaderingen zijn fora te over. Op iedere straathoek kun je er een openen en het loopt vol. Dus is dat je wens, met anderen discussiëren hoe je je leven kunt verdiepen en lekker spiritueel bezig zijn zoek snel zo'n forum en je zult er in je element zijn.

Het beeld dat je schets over hoe wij op Marie ingaan klopt niet. Dat is je niet aan te rekenen want je hebt geen benul waarover het hier gaat. Je verstoorde eerder al momenten van mogelijk inzicht en bent hier in deze omgeving van zelfonderzoeken dus eigenlijk, excuse le mot, een onbenul.

Je raadgevingen aan Marie zijn dan ook een omissie als Marie wil gaan voor de banaan.
 
Oud 8 August 2021, 22:42   #229
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond
Je kunt je niet verschuilen achter de paradox in deze. Het is zo boven zo beneden, dus als boven geen pijn bestaat, ik heb overigens dat voorbeeld van een trap de ballen genoemd omdat jullie als man daar goed naar kunnen relaten, kan die dus ook niet in de vermeende wereld bestaan. Het gaat hier over dualiteit want boven en beneden zijn gescheiden in de ene wereld bestaat pijn en in de andere wereld bestaat die niet en omdat we boven als de ware wereld erkennen moet de onderwereld daar dus aan gehoorzamen en dat is dus niet het geval op het moment dat er een snijdende pijn in de ballen ervaren wordt door de heren dus is er logischerwijs nog werk aan de winkel m.i.
Zelf zie ik het niet als verschuilen, er is (voor mij) geen andere dan de gegeven verklaring en (voor mij) duidelijk. Indien het dat voor jou niet is dan begrijp ik dat, zoals gezegd, wel want het is een paradox, oftewel niet verklaarbaar. Maar jij hebt daarvoor een bovenwereld en als daar geen pijn is heb je daar in de benedenwereld ook geen last van, zeg je. Al ontgaat mij die logica ik ken geen boven en benedenwereld, dus is het gewoon pijn lijden. Ik zie ook niet wat voor een werk er aan de winkel zou zijn in geloof niet in gescheiden werelden.

Citaat:
Ik ben al een poosje bezig met het raadsel maar ik kan nog niet diep genoeg gaan om deze dualistische kloof tussen boven en beneden te dichten
Dat is de paradox waar ik het over had.

Citaat:
Ik had al verteld hoe ze te werk gaan en daar had je dus uit kunnen opmaken dat ze voorwaarde scheppend zijn en buiten dat wordt de meeste tijd aan mij gevraagd of ik het aangebodene aan wil gaan of niet.
Op een forum werkt dat anders. Deelnemen betekent dat je je conformeert aan de gegeven doelstelling, oftewel ik heb je toestemming niet meer nodig als je deelneemt om je in te wijden in ego, waarheidvinding en gedegen zelfonderzoek. Je bent vrij om dit forum niet te frequenteren als dat je niet bevalt. Je kunt hier kortom geen slachtoffer worden.

Citaat:
Ik ben wat gevoelig waar het om mijn leraren gaat en ik ben dus wat beschermend waar het om hen gaat.
Ben je nog onder behandeling?

Citaat:
Oké dan zal ik het je uitleggen. Wanneer jij zegt ego ziet ego dan kan de ander dus zeggen ego ziet ego want jij bent de gene die ego ziet in de ander, we hebben het er ooit al eens over gehad en dus gaat het over ego dat jij naar buiten projecteert op de ander. Je zal mij vrijwel nooit ego ziet ego zien zeggen want het komt altijd op de één of ander manier als een boemerang naar je terug, vandaar zwakte bod.
De discrepantie tussen het zien van een zelf en een niet zelf heb ik in dezelfde quote later nog uitgelegd. In egoland is het zo dat het als een boemerang naar je terug kan komen juist om redenen dat zelf alleen maar ego ziet. Niet zelf ziet zowel ego als niet ego. Ook niet zelf krijgt het als een boemerang terug maar die 'weet' dat het niet zijn ego kan zijn (want dat heeft hij niet) en dan glijdt het vanzelf af als van een teflon laag. In die hoedanigheid spreek je niet van zwakte bod want er wordt niet aan uitwisseling van boden gedaan.

Citaat:
Nou lieverdje ik heb geen discussie met met mijn leraren over wie het juist ziet hoor, ik weet dat zij het juist zien, ook al vind ik dat juiste zien niet altijd even top ik weet dat het juist is en dus buig ik mijn hoofd zo simpel als wat.
Naar ik aanneem vanwege het bij jou bereikte resultaat dat de indruk wekt dat ze het bij het rechte eind hebben. Voor degene die koste van kost wil weten 'wat' hij is hopen wij hier begeleiding aan te kunnen bieden maar naar ik begrijp ben je daar niet naar op zoek. Je bent met iets geheel anders bezig. Voor je specifieke euvel heb je al begeleiding.

Citaat:
Omdat je nooit aan mijn leraren zou hebben kunnen tippen en dat voorlopig, voorlopig bedoel ik mee; niet in deze levensspanne, ook nog niet gaat gebeuren gezien waar je als staat.
Dat ambieer ik dan ook niet, ik ben blij dat je de mensen hebt gevonden die je verder kunnen brengen. Als dat wat ik je zeg niet aanspreekt hebben we de aansluiting niet gevonden.

Citaat:
Waarom zou ik ego willen pleasen? Ik ben niet bepaald een ego-pleaser. Ik volg mijn gevoel mbt tot het slot van een post als er love you, kiss, komt te staan dan komt het er te staan ongeacht of de ander dat nu wel of niet ontvangt of wil ontvangen...
Het werkt ontwapenend en lief, ik wil je geen pijn doen. Als gedegen zelfonderzoeker kun je geen ego sparen en ben je vaak gemeen. Maar jou wil ik voor dat geval mijn excuses aanbieden.
 
Oud 8 August 2021, 22:49   #230
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Het werkt ontwapenend en lief, ik wil je geen pijn doen. Als gedegen zelfonderzoeker kun je geen ego sparen en ben je vaak gemeen. Maar jou wil ik voor dat geval mijn excuses aanbieden.
Helder voor wie kan zien. Het doel van zelfonderzoek is nooit een een ander willen pijnigen, maar weten dat pijn bestaat.

Het doet ook in zekere zin 'pijn' om te zien dat een 'helpende hand' pijn lijkt te doen, terwijl het juist de illusie van 'zelf ' en 'pijn' poogt op te lossen.
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.