Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 June 2022, 21:01   #211
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Even een grapje tussen door om de stemming weer wat gemoedelijk te maken.
Ik hoorde in Antwerpen iemand bulderen van het lachen.

Gelukkig staat dit allemaal in 'persoonlijke perikelen' , dus feitelijk was Rob heul erg on topic!
zou het kunnen zijn dat we de verkeerde vragen stellen en zo aan de kern voorbij gaan???
marie is offline  
Oud 6 June 2022, 21:02   #212
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Zo op het oog heeft het uiterlijke een zelfstandig bestaan. Je kunt je er aan hechten. Dat is ook precies wat 99,99 % van de mensen doen. Bij hechten denk je al snel aan gehecht zijn aan geld o.i.d.. Maar dat is te simpel. Er is ook gehechtheid aan dingen die in de toekomst dienen te gebeuren.

Er kan een wensen/willen zijn dat bv de Russen een smadelijke nederlaag lijden en gestraft worden voor hun misdaden. Dan beschouw je jezelf als een 'goed mens'. Je hebt immers de rechtvaardigheid op het oog! En zo loop je ook met boter en suiker in de val van het zijn van 'de persoon'. Kenmerk van 'de persoon' is het wensen/willen. En wie het dan niet met jou eens is in dat wensen/willen, die val je aan 'op de persoon'.

En dat waarde vrienden is wat we vandaag zagen gebeuren. En jou, @Rob geef ik dit mee: door 'op de persoon' te spelen verhef je jezelf. Met je uitspraak verhef je Rob ten opzichte van Bassie. Jij bent een goed mens, jij hebt niet zo'n afschuwelijke 'filosofie'. Mijn uitspraak waar je op reageerde gaf er geen enkele aanleiding toe. De wens om een beter mens te zijn kwam intrinsiek uit je zelf.

Deze les in zelfkennis is geschonken vanuit het hart.
Dank je wel Bassie. Ik zie de vriendelijkheid en de goede bedoeling die je beoogt met dit bericht. En ik zie ook dat je mijn bijdrages niet begrepen hebt. De dingen die je aanhaalt (hechten aan; Russen, misdaden en rechtvaardigheid; willen en wensen en aanvallen op de persoon; verheffen en de wens om een beter mens te zijn;) - het zijn allemaal zaken die niet in mijn koker zitten en er ook niet uitkwamen. En als het niet bij mij vandaan komt, dan is er maar een (1) andere mogelijkheid waar het dan vandaan komt. Het zou mijn wens zijn dat je het jezelf gunt om daar naar te gaan kijken.

Alle goeds! Namaste.
Rob is offline  
Oud 6 June 2022, 21:56   #213
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
zou het kunnen zijn dat we de verkeerde vragen stellen en zo aan de kern voorbij gaan???
De juiste vraag maakt alle antwoorden overbodig.
De juiste vraag kan nooit gesteld worden, omdat alle vragen ontstaan uit antwoorden die er alreeds zijn.. no way out.
De juiste vraag is geen mentaal intellectueel knutselwerkje, noch is het een hartstochtelijk gedreven willen weten 'wat' je bent, i.p.v. wie je bent.. beide maken een stortvloed aan verzinsels vrij, zonder enig antwoord daartussen.
De juiste vraag is, de vraag die niet wordt gesteld..

Wijziging aangebracht door Guido op 7 June 2022 om 06:47.
Guido is offline  
Oud 6 June 2022, 22:53   #214
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
zou het kunnen zijn dat we de verkeerde vragen stellen en zo aan de kern voorbij gaan???
Niemand die weet wat de juiste vraag is. Iemand die een vraag stelt heeft daar een doel bij. Het antwoord is zonder 'waarom'.

Dit hele forum is doordrenkt van het doen van een of ander 'gedegen' onderzoek.
Het doen van onderzoek suggereert al een uitkomst. En die uitkomst ligt altijd in gedachte/bedachte toekomst. En hier raak ik aan een heel basale kwestie.

Kijk eens goed naar jezelf. Mensen stellen zaken intellectueel of zintuigelijk vast. Dat vaststellen gebeurd altijd in een toekomst. Hiermee tracht ik jou (of de lezer) duidelijk te maken dat 'dat' waar we het over hebben niet intellectueel of zintuigelijk is vast te stellen. Wat ik hier dus beschrijf, dat moet je NIET doen.

Dat waar we het over hebben geeft zichzelf te kennen zonder dat jij wat doet!
Ga je een vraag stellen (aan je zelf) dan doe je al iets, dan wil je al iets bereiken.
Alles, letterlijk alles wat je wilt bereiken dat heeft niks met zelfkennis te maken.
Zelfkennis kan zich alleen in de actualiteit voordoen. Zodat je de actualiteit begrijpt. Verleden en toekomst begrijp je al, dus daar hoef je niet mee bezig te zijn.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 6 June 2022, 22:56   #215
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dank je wel Bassie. Ik zie de vriendelijkheid en de goede bedoeling die je beoogt met dit bericht. En ik zie ook dat je mijn bijdrages niet begrepen hebt. De dingen die je aanhaalt (hechten aan; Russen, misdaden en rechtvaardigheid; willen en wensen en aanvallen op de persoon; verheffen en de wens om een beter mens te zijn;) - het zijn allemaal zaken die niet in mijn koker zitten en er ook niet uitkwamen. En als het niet bij mij vandaan komt, dan is er maar een (1) andere mogelijkheid waar het dan vandaan komt. Het zou mijn wens zijn dat je het jezelf gunt om daar naar te gaan kijken.

Alle goeds! Namaste.
Maakt niet uit, je hebt wat reuring veroorzaakt. Zo zie je maar dat al het 'slechte' ook het 'goede' in zich meedraagt. Jij kan het nooit fout doen, Rob. Het ingeslapen forum is weer even opgeschrikt en dat is goed. En met je actie gaf je mij weer de kans om het over zelfkennis te hebben. Gewoon omdat dat mijn hobby is.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 7 June 2022, 06:57   #216
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Alles, letterlijk alles wat je wilt bereiken dat heeft niks met zelfkennis te maken.
Zelfkennis kan zich alleen in de actualiteit voordoen. Zodat je de actualiteit begrijpt. Verleden en toekomst begrijp je al, dus daar hoef je niet mee bezig te zijn.
Zo is dat.

(Er zitten wel allerlei haken en ogen in je formulering, maar de benadrukking is oké.)
Guido is offline  
Oud 7 June 2022, 07:05   #217
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
En met je actie gaf je mij weer de kans om het over zelfkennis te hebben. Gewoon omdat dat mijn hobby is.
Weet je? Teveel van het goede kan ook wel eens problematisch zijn.

Ik had zo eens een vriend die geobsedeerd geraakte door bronwater. Hij raakte helemaal verslingerd aan het goedje dat hij er liters van dronk telkens hij iemand een slokje zag drinken van één of ander andere vloeistof.

Dat klinkt allemaal toch wel zeer onschuldig, nietwaar? Zelfs gezond, verhelderend, niet dan? Het zuiverste bronwater! Je kan toch niet beter hebben en je kan er toch echt nooit genoeg van krijgen?

Dat moet ie echt gedacht hebben, want het was zijn hobby geworden om als reactie op elke slok die een ander dronk van één of andere vloeistof, dit overvloedig door te spoelen met zijn helderste bronwater. Maar dan wel: 'elke' slok van 'elke' andere.... en als er geen ander meer iets dronk begon hij zelfs door te spoelen op zijn eigen slokken bronwater.

Ik hoef er geen tekeningetje bij te maken neem ik aan? Nou, hij begon er op zijn minst gezegd echt wel niet normaal opgeblazen uit te zien. Het zag er lang niet meer zo gezond uit. Maar ohwee, dat mocht echt niet gezegd zijn hoor.

Ik weet echt niet hoe het verder met hem afgelopen is, op een gegeven moment heb ik hem niet meer terug gezien of gehoord. Was het buikscheur? Of was hij ontploft? Of was hij toch nog tot schouwende in plaats van dwangmatig reagerende inkeer gekomen? Ik weet het echt niet.

Ik wil maar zeggen: zelfs van het goede kan je echt wel teveel hebben.

Ohja, als hij op zijn gevaarlijk opgeblazen toestand gewezen werd, dan werd dit steevast gecounterd met iets als: "oh, je gaat aan het reflecteren over mij? Dat wijst erop dat je nog in de fase van de appelsap zit, je bent nog lang niet toe aan mijn zuiverste bronwater" en vloeide het water nog des te overvloediger naar binnen.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 7 June 2022, 07:33   #218
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Weet je? Teveel van het goede kan ook wel eens problematisch zijn.

Ik had zo eens een vriend die geobsedeerd geraakte door bronwater. Hij raakte helemaal verslingerd aan het goedje dat hij er liters van dronk telkens hij iemand een slokje zag drinken van één of ander andere vloeistof.

Dat klinkt allemaal toch wel zeer onschuldig, nietwaar? Zelfs gezond, verhelderend, niet dan? Het zuiverste bronwater! Je kan toch niet beter hebben en je kan er toch echt nooit genoeg van krijgen?

Dat moet ie echt gedacht hebben, want het was zijn hobby geworden om als reactie op elke slok die een ander dronk van één of andere vloeistof, dit overvloedig door te spoelen met zijn helderste bronwater. Maar dan wel: 'elke' slok van 'elke' andere.... en als er geen ander meer iets dronk begon hij zelfs door te spoelen op zijn eigen slokken bronwater.

Ik hoef er geen tekeningetje bij te maken neem ik aan? Nou, hij begon er op zijn minst gezegd echt wel niet normaal opgeblazen uit te zien. Het zag er lang niet meer zo gezond uit. Maar ohwee, dat mocht echt niet gezegd zijn hoor.

Ik weet echt niet hoe het verder met hem afgelopen is, op een gegeven moment heb ik hem niet meer terug gezien of gehoord. Was het buikscheur? Of was hij ontploft? Of was hij toch nog tot schouwende in plaats van dwangmatig reagerende inkeer gekomen? Ik weet het echt niet.

Ik wil maar zeggen: zelfs van het goede kan je echt wel teveel hebben.

Ohja, als hij op zijn gevaarlijk opgeblazen toestand gewezen werd, dan werd dit steevast gecounterd met iets als: "oh, je gaat aan het reflecteren over mij? Dat wijst erop dat je nog in de fase van de appelsap zit, je bent nog lang niet toe aan mijn zuiverste bronwater" en vloeide het water nog des te overvloediger naar binnen.
Guido is offline  
Oud 7 June 2022, 08:57   #219
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
De juiste vraag is geen mentaal intellectueel knutselwerkje, noch is het een hartstochtelijk gedreven willen weten 'wat' je bent, i.p.v. wie je bent.. beide maken een stortvloed aan verzinsels vrij, zonder enig antwoord daartussen.
De juiste vraag is, de vraag die niet wordt gesteld..
Dat is dus grote kolder en tevens de reden dat ik je niet op dit forum kan handhaven want zo'n attitude werkt uitermate contraproductief aan de doelstelling van dit forum. Het gaat hier om tot 'weten komen wat je ben' met achterlating van wat je niet bent. Ik zou mezelf op kunnen voeren als het levende bewijs dat het werkt maar zo werkt dat niet op een forum. De enige aansporing die daarvoor nodig is heet 'doe gedegen zelfonderzoek'. Wat je hierop vervolgens ziet verschijnen is een hoop gereutel met allerhande tegenwerpingen van de vaststaande eigen vast gewortelde ideeën en gedachten die kennelijk niet kunnen worden losgelaten. En over het vervolgens daarover ontstane heen en weer gereutel en gezeur trek jij de conclusie als zou onderzoek naar het waarheidsgehalte van gedachten een stortvloed aan verzinsels vrij maken.
Ik wil het niet over vragen en antwoorden hebben want die zijn volstrekt zinloos te stellen en te krijgen. De enige remedie is DOE GVD DAT GEDEGEN ZELFONDERZOEK STELLETJE ZEIKERDS.

Het onderwerp is 'gedachten', onderzoek die op waarheid en houdt je kop verder.
 
Oud 7 June 2022, 09:12   #220
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Zo is dat.

(Er zitten wel allerlei haken en ogen in je formulering, maar de benadrukking is oké.)
Ik ben me er van bewust. Ik tracht zo helder mogelijk te formuleren , dat gaat ten koste van de details.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gedachten elimineren. Rennie Hans Laurentius 31 16 June 2011 17:25


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.