Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 February 2012, 09:13   #271
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Wie is er nou begaan???

Er is 'n programmering.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2012, 09:16   #272
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Wie is er nou begaan???

Er is 'n programmering.
Wel... ik dacht dat wij eruit waren!
De Heilige Geest natuurlijk!

Spiritus Sanctus descendat super vos et maneat semper!

Mijn arme misleide kind!
Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2012, 09:37   #273
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Al dat het en 'er is' gepraat komt mij nogal triest over. Wat maakt het nu uit of je het ik, hij, zij, jij, het of er is noemt. Het is er nog steeds. We zijn niet die vermeende persoonlijkheid, maar we hebben wel enkele karaktertrekken die ons kenmerken en waarmee we ons in deze duale wereld wegzetten. Je daaraan optrekken en alle duidelijke egoverhalen uiteraard kunnen die je in de weg zitten, maar wat schiet je ermee op om dan maar ik, jij en wij te gaan vermijden? Het maar blijven benadrukken wie er is, dat er niemand is, dat we niets kunnen doen, dat het enkel gedaan wordt en noem maar op, komt net zo goed krampachtig over. Ik word er doodmoe van! Het is maar naamgeving. Onze hele aardse wereld is een gecreëerde illusie, maar wel de illusie waarin we leven.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2012, 09:42   #274
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Wie is er nou begaan???

Er is 'n programmering.
De mens. (het Zelfbeeld)
Dat de mens geprogrameert is' is een afstandelijke clinische beschouwing. parametrisch is het een Wetenschappelijke houding, (afstand) maar het ontbeert de onder-vinding van begaan' zijn.

En daardoor ontgaat je de wezenlijke gewaarwording dat de mens (Zelfbeeld) in general door de geschiedenis bepaald' meer zekerheid vind in het geleid worden door ANGST dan door VRIJHEID.
Paradoxaal is de mens (Zelfbeeld) zéér bang voor...VRIJHEID.

Met een clinisch afstandelijk beschouwen scherp je het intellect...maar word je 'beleving' bot.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2012, 09:48   #275
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Al dat het en 'er is' gepraat komt mij nogal triest over.
Dat is 'n bekend gegeven.
Wat mij betreft is dat niet zo.
Om preciezer te zijn; tegenovergesteld.
Maar wat heb je er dan aan om steeds kenbaar te maken dat het triest op jou over komt?
Om op psychologisch niveau te spreken: wat wil je daarmee?

Citaat:
Je daaraan optrekken en alle duidelijke egoverhalen uiteraard kunnen die je in de weg zitten, maar wat schiet je ermee op om dan maar ik, jij en wij te gaan vermijden? Het maar blijven benadrukken wie er is, dat er niemand is, dat we niets kunnen doen, dat het enkel gedaan wordt en noem maar op, komt net zo goed krampachtig over. Ik word er doodmoe van!
Is hier weer op hetzelfde niveau af te vragen: wat wil je ermee om te melden dat je er doodmoe van wordt?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2012, 09:53   #276
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
De mens. (het Zelfbeeld)
Dat de mens geprogrameert is' is een afstandelijke clinische beschouwing. parametrisch is het een Wetenschappelijke houding, (afstand) maar het ontbeert de onder-vinding van begaan' zijn.

En daardoor ontgaat je de wezenlijke gewaarwording dat de mens (Zelfbeeld) in general door de geschiedenis bepaald' meer zekerheid vind in het geleid worden door ANGST dan door VRIJHEID.
Paradoxaal is de mens (Zelfbeeld) zéér bang voor...VRIJHEID.

Met een clinisch afstandelijk beschouwen scherp je het intellect...maar word je 'beleving' bot.
Dit lijkt me een beschouwing beleefd vanuit het woord (taal) 'programmering.'
Het 'begaan zijn' met die programmering is toch klaar-blijkelijk het zoeken naar de weg UIT.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2012, 09:56   #277
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Steeds kenbaar te maken??
Zegt mevrouw die niets anders kan dan in ieder bericht te benadrukken dat er niemand is etc. Bij mij gaat lang niet ieder bericht erover. Ik zie de laatste tijd een tendens dat er steeds meer nadruk komt te liggen op deze zaken, vandaar dat het mij nog eenmaal de uitspraak ontlokte om daarop te reageren.

Ik mis Blikje. Ik ben nieuwsgierig welke vrouw er achter deze berichten verstopt zit. Wat jou raakt, wat je pijn doet, waar je blij van wordt. De mens Blikje. De mens die je zo hard aan het wegpraten bent. In mijn beleving verstop je je achter de mooie theorieën die je leest en achter het 'er is en het' verhaal. Ik begrijp dat het voor jou niet zo zal voelen en het mogelijk ook aantrekkelijk is nu de vragen weer te pareren en te kijken waarom ik toch zo wil reageren. Ik zie meer mensen hier de anderen onderzoeken dan zichzelf.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2012, 10:01   #278
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Onze hele aardse wereld is een gecreëerde illusie, maar wel de illusie waarin we leven.
En daar kun je beter maar gewoon in mee doen' en mee begaan zijn.

De onrust en onzekerheden van die illusie kun je bij je bestaan minimaliseren door 100% te gaan voor wat JIJ' echt 'lijkt' te willen, en om dat dan ook te realiseren. Dan word je MOTIVATIE energiek en levendig en haal je de begoocheling uit de illusie, en word jouw illusie WAAR' i.p.v dat het alleen maar 'Waar-achtig' is. Te lang blijven hangen in 'Waar-achtigheid' nekt vroeg of laat de 'belevings' lust.

GO FOR IT.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2012, 10:08   #279
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dit lijkt me een beschouwing beleefd vanuit het woord (taal) 'programmering.'
Het 'begaan zijn' met die programmering is toch klaar-blijkelijk het zoeken naar de weg UIT.
Als je onder-vind (OP-MERKT) dat het klinkklare nonsens is om er UIT' te willen....verdwijnt als sneeuw voor de zon dat je er IN' zou zitten.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2012, 10:22   #280
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Steeds kenbaar te maken??
Zegt mevrouw die niets anders kan dan in ieder bericht te benadrukken dat er niemand is etc.
Dat is niet iets dat IK.. zal ontkennen.
Waarom IK.. dat doe is omdat IK.. het van ontiegelijk belang vind.
Wellicht precies zo belangrijk als iemand anders het belangrijk vindt om dat weer te ontkrachten.
M.a.w. wij krijgen van eenieder 'n stukje van z'n denken.
Over en weer.

En daarin onderzoek ik wat er gebeurt en zie ik meteen wat er zo belangrijk is in ons...leven.
..GEDACHTEN!

Heel de wereld en ieder individu blijkt op GEDACHTEN te draaien.

Dat te ontdekken is enerzijds heel bevrijdend en anderzijds heel beangstigend maar met zekerheid zie ik het leiden tot de weg UIT.

Citaat:
Ik mis Blikje. Ik ben nieuwsgierig welke vrouw er achter deze berichten verstopt zit. Wat jou raakt, wat je pijn doet, waar je blij van wordt. De mens Blikje.
Op de eerste plaats heb ik daarvoor internet nooit het geschikte en wenselijke medium gevonden.
En op de tweede plaats zie ik mijzelf juist daardoor kluisteren in de wereld van gedachten (droom)
Citaat:
De mens die je zo hard aan het wegpraten bent. In mijn beleving verstop je je achter de mooie theorieën die je leest en achter het 'er is en het' verhaal.
Dit is iets dat ik idd wel vaker hoor maar voor mij duidelijk een eigen projectie.
Het wordt onaangenaam (tot weigering toe) wanneer hierdoor een dwang lijkt te ontstaan om mij te 'bekeren.'
Immers wordt MIJN beleving bepaald door iets (iemand) buiten mij.
Ik heb 't nu niet speciaal over jou Esradha als ik zeg dat me dat sterk doet denken aan de dwingelandij die het 'geloof' in vroeger tijden op mensen uitoefenden.
Vanuit die dwingelandij keerden mensen zich af (omdat ze hun eigen beleving wilden beleven en niet de voorgeschreven beleving)
Toch zie ik diezelfde mensen die dit propageren precies hetzelfde doen.
Dwingen ( minstens manipuleren) d.m.v. mentale oorlog.
En dat is o.a. wat ik de programmering noem.

Die programmering zien - die stomweg werkzaam is - schept dan tevens afstand ervan.

Citaat:
Ik begrijp dat het voor jou niet zo zal voelen en het mogelijk ook aantrekkelijk is nu de vragen weer te pareren en te kijken waarom ik toch zo wil reageren. Ik zie meer mensen hier de anderen onderzoeken dan zichzelf.
Dat is iets dat ik hier (en overal) eenieder van eenieder zie beweren.

'T is eigenlijk eenvoudig: Ik krijg 'n stukje van jouw mind en jij krijgt 'n stukje van mijn mind.
Meer is 't niet.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.