Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 April 2013, 12:20   #71
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nee dat kan niet daarvoor geef je te veel blijk van vreugde in het vinden van de volgende aanname.
Stel dat ik de Waarheid zou weten, dan zouden alleen zij die herkennen die ook de Waarheid weten. Derhalve is het zinloos om mijzelf hier te presenteren als de man die de Waarheid kent. Zij die mij herkennen die weten het al en zij die mij niet herkennen zien het slechts als een illusionaire waarheid.

Edit: lees dit niet als zijnde dat ik de Waarheid zou kennen. Let op het woordje "stel".
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 12:30   #72
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
In jouw waarheid mag je iedere plaats tot hoofdstad maken, Rob.
De algemene consensus is dat Amsterdam de hoofdstad is. Dat is een gezamelijke illusie. Zo zijn er veel illusies die we delen. PVV-aanhangers delen de illusie dat moslims een groot gevaar zijn. (ik noem maar iets geks)
Extremistische moslims delen de illusie dat ongelovigen bestreden moeten worden of zoiets. Allemaal illusies waar mensen in (willen) leven.
Mijn eerdere vragen waren een poging om van het begrip waarheid naar Waarheid te komen. Je hebt gelijk dat er persooonlijke waarheden zijn. Die berusten op afspraken of aannames, maar zijn alle inwisselbaar voor een andere.

Maar als je over nondualiteit wilt spreken, wat je veel doet, dan gaat om Waarheid. Daarvoor geldt dat Waarheid dat is wat voor iedereen, overal altijd Waar is.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 12:33   #73
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Er is Waarheid die boven jou en mij uitgaat maar die zul je tengevolge van je onwankelbaar geachte opvatting niet meer vinden omdat de reden er naar te zoeken je nu ontbreekt.

En nu was daarnet, en even later is nu,.....wat onwankelbaar leek kan als los zand in elkaar vallen.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 12:37   #74
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Mijn eerdere vragen waren een poging om van het begrip waarheid naar Waarheid te komen. Je hebt gelijk dat er persooonlijke waarheden zijn. Die berusten op afspraken of aannames, maar zijn alle inwisselbaar voor een andere.

Maar als je over nondualiteit wilt spreken, wat je veel doet, dan gaat om Waarheid. Daarvoor geldt dat Waarheid dat is wat voor iedereen, overal altijd Waar is.
Zeker Rob. Ik denk dat er in de nondualiteit maar 1 Waarheid is. Maar het is zinloos om daar over te spreken, zie mijn vorige comment.

In dit verband zou ik willen opmerken dat er veel 2e hands Waarheid is. De echte Waarheid kan je alleen uit de Bron zelf halen. Alles wat er weergegeven wordt in woord en geschrift is per definitie vervormd.

Zie ook de diverse religies. Zij presenteren ook de Waarheid. Maar omdat het in geschrift moet worden weergegeven kan iedereen er mee aan de haal gaan.
En dat gebeurd dan ook in de praktijk. Zelfs in die mate dat men er letterlijk oorlog om gaat voeren. En dat is vanuit de oorsprongsgedachte vaak volstrekt ridicuul. Dan denk ik aan het christendom, ook omdat ik daarmee het meeste bekend ben.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 12:57   #75
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Edit: lees dit niet als zijnde dat ik de Waarheid zou kennen. Let op het woordje "stel".

"Stel" dat je een voorbips had, was je nu een meisje.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 13:33   #76
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Stel dat ik de Waarheid zou weten, dan zouden alleen zij die herkennen die ook de Waarheid weten. Derhalve is het zinloos om mijzelf hier te presenteren als de man die de Waarheid kent. Zij die mij herkennen die weten het al en zij die mij niet herkennen zien het slechts als een illusionaire waarheid.

Edit: lees dit niet als zijnde dat ik de Waarheid zou kennen. Let op het woordje "stel".
Die ken je niet, dat is wel duidelijk en dat proberen zou dan ook een farce zijn.

Je laat (mij) zien genoegen te nemen met onvoldragen waarheden en die lijk je als onomstotelijk ingang te doen laten vinden. Waarmee je vervolgens sympathiebetuigingen krijgt die jouw idee bevestigen de potentie van een allom erkende en waardevaste, zoniet onwankelbare, waarheid te hebben.

Maar persoonlijke waarheid moet zich bevestigd blijven zien en bijt in z'n eigen staart.

Bij onderzoek naar en verwerping van wat je voor waar houdt kom je uiteindelijk terecht op iets dat niet meer door het veranderlijke wordt geschraagd, zoals ook Rob hiervoor al in andere bewoording aangaf.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 17:01   #77
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Die ken je niet, dat is wel duidelijk en dat proberen zou dan ook een farce zijn.
Ik pretendeer dan ook nergens dat ik de Waarheid ken.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Maharshi over het 'ego' Nathan Ramana 4 17 June 2013 10:19


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.