Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 May 2013, 10:55   #21
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Kan iemand proberen om mij uit te leggen waarom het bestuderen van gedrag van dieren een meerwaarde heeft bij het begrijpen van gedrag van mensen? Het gedrag van dieren is ongelofelijk interessant, maar m.i. toch niet om daar vergelijkingen uit te trekken met menselijk gedrag.

Overigens doet men dierproeven (medicatie en cosmetica) bij voorkeur op ratten, omdat die qua constitutie het meest dicht bij de menselijke constitutie komt. Dus als men een vergelijking wil maken tussen dier en mens, dan is een studie van de rat aan te raden.

http://www.bol.com/nl/p/hoe-word-ik-...1004001575374/
Rob, een mens is toch ook gewoon een dier? Met als enige verschil het zelfbewustzijn. In die zin toch wel een interessant vergelijk, zo lijkt mij.
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2013, 10:58   #22
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Wie beweert hier dat het gedrag van dieren meerwaarde heeft? Door het gedrag van dieren te bestuderen, zal nu juist blijken of er al dan niet vergelijkingen te treffen zijn met menselijk gedrag en op welk gebied.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2013, 10:59   #23
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Rob, een mens is toch ook gewoon een dier? Met als enige verschil het zelfbewustzijn. In die zin toch wel een interessant vergelijk, zo lijkt mij.
Je gaat blijkbaar uit van de vanzelfsprekendheid dat een mens toch ook gewoon een dier is. Die vanzelfsprekendheid, die ontgaat me.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2013, 11:18   #24
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Je gaat blijkbaar uit van de vanzelfsprekendheid dat een mens toch ook gewoon een dier is. Die vanzelfsprekendheid, die ontgaat me.
Rob, die vanzelfsprekendheid is er niet.
Volgens Steiner heeft de mens meerdere lichamen. Fysiek lichaam heeft hij gemeen met mineralen, etherisch lichaam met planten, astraal lichaam met dieren, en onderscheidt hij zich van die drie door o.a. zelfbewustzijn.

Het gaat mij niet om Steiner, maar vind deze theorie interessant, en kan er wel in meegaan. Het zou betekenen dat er op astraal vlak overeenkomst bestaat tussen dieren, en "dierlijk" gedrag (instinctief, lager groepsbewustzijn) van mensen.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2013, 11:30   #25
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Rob, die vanzelfsprekendheid is er niet.
Bij Pionne wel, dacht ik te lezen. Vandaar de vraag aan haar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Rob, een mens is toch ook gewoon een dier?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2013, 11:35   #26
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Bij Pionne wel, dacht ik te lezen. Vandaar de vraag aan haar.
Sorry, ik reageer voor mijn beurt. Ik had op knop "reageer" moeten drukken, i.p.v. op "quote".
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2013, 11:36   #27
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Wie beweert hier dat het gedrag van dieren meerwaarde heeft? Door het gedrag van dieren te bestuderen, zal nu juist blijken of er al dan niet vergelijkingen te treffen zijn met menselijk gedrag en op welk gebied.
Het ging om het bestuderen van gedrag van dieren.

En stel dat er vergelijkingen te treffen zijn, zou het dan niet handiger zijn om direct het menselijk gedrag te onderzoeken? Wat zou je, via dierlijk gedrag, te weten willen komen? En nog dichter bij huis, waarom niet meteen het eigen gedrag aan een onderzoek onderwerpen?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2013, 11:57   #28
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het ging om het bestuderen van gedrag van dieren.

En stel dat er vergelijkingen te treffen zijn, zou het dan niet handiger zijn om direct het menselijk gedrag te onderzoeken? Wat zou je, via dierlijk gedrag, te weten willen komen? En nog dichter bij huis, waarom niet meteen het eigen gedrag aan een onderzoek onderwerpen?
Tuurlijk eigen gedrag onderzoeken. Maar het een sluit het ander toch niet uit? Uit dierlijk gedrag (bijv. bij dolfijnen, orka's en zalmen) blijkt dat zij om een of andere reden een bepaald vaststaand traject afleggen. Terugkeren naar een bepaalde plaats om te paren. Apen kunnen samenwerking om voedsel te vangen, kunnen gereedschap maken. Dit zou kunnen wijzen op intelligent aanwezig bewustzijn, dat als soort intuïtie zelfstandig werkt zonder invloed van denkvermogen. Dat het denken minder belangrijk is, dan wij denken, dit denken nu juist ons intelligent bewustzijn versluierd, zou voor de mens een belangrijke ontdekking zijn.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2013, 12:27   #29
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Tuurlijk eigen gedrag onderzoeken. Maar het een sluit het ander toch niet uit? Uit dierlijk gedrag (bijv. bij dolfijnen, orka's en zalmen) blijkt dat zij om een of andere reden een bepaald vaststaand traject afleggen. Terugkeren naar een bepaalde plaats om te paren. Apen kunnen samenwerking om voedsel te vangen, kunnen gereedschap maken. Dit zou kunnen wijzen op intelligent aanwezig bewustzijn, dat als soort intuïtie zelfstandig werkt zonder invloed van denkvermogen. Dat het denken minder belangrijk is, dan wij denken, dit denken nu juist ons intelligent bewustzijn versluierd, zou voor de mens een belangrijke ontdekking zijn.
Dat onderzoek lijkt me nogal selectief omdat het om een select aantal diersoorten gaat die dan ook een specifiek gedrag lijken te vertonen wat dan een bevestiging kan geven van dat wat al als aannemelijk lijkt te zijn aangenomen. Is dat niet simpelweg een bevestiging zoeken om een overtuiging / aanname te ondersteunen?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2013, 12:56   #30
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat onderzoek lijkt me nogal selectief omdat het om een select aantal diersoorten gaat die dan ook een specifiek gedrag lijken te vertonen wat dan een bevestiging kan geven van dat wat al als aannemelijk lijkt te zijn aangenomen. Is dat niet simpelweg een bevestiging zoeken om een overtuiging / aanname te ondersteunen?
Ik noem hier slechts een paar diersoorten. In feite vertonen alle dieren in meer of mindere mate een gedrag dat op intelligentie en orde wijst. trouwens het hele kosmische gebeuren wijst op orde, dus op intelligentie.
Het gaat mij erom, dat wetenschappers beweren dat alles bij de mens uit het brein voortkomt, dus een lichamelijk oorzaak heeft. Tegenwoordig veronderstellen meer wetenschappers dat dit onjuist is. Alles zou uit bewustzijn voortkomen als soort spontane intuïtieve ingeving, waarvan de impulsen VIA brein op lager niveau verwerkt worden tot gedachten.
Ik weet niet of je dit ondersteuning aanname kunt noemen.
Je constateert iets, namelijk onverklaarbaar gedrag bij dieren. Je krijgt een idee inzake oplossing en je gaat bekijken of dit al dan niet klopt.
Lia is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.