Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 July 2011, 15:38   #11
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik heb mezelf voorgeschreven dat wanneer ik het huis uitga op een willekeurig iemand reageer, houding gebaar gezegde o.i.d. om daarvan vervolgens een vrolijk of zo plezierig mogelijk onderonsje te maken
En dan hoop ik dat je er hier verslag van doet.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 July 2011, 14:29   #12
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
En dan hoop ik dat je er hier verslag van doet.
Oei dat gaat me niet lukken, ik onthoud dat allemaal niet zo precies.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 July 2011, 18:10   #13
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Oei dat gaat me niet lukken, ik onthoud dat allemaal niet zo precies.
Tsja..............Alzheimer he? Of toch Korsakov?
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 July 2011, 09:43   #14
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Tsja..............Alzheimer he? Of toch Korsakov?
Zie je de vanzelfsprekende neiging alles een naam te geven ?

Ik ben niet verslaafd aan alcohol of gokken, alleen aan sigaretten (drugs), hoewel ik nu ongeveer drie jaar geleden gestopt ben met roken.
Nicotine verstopt de bloedvaten dus daar zullen de hersenen ook onder geleden hebben. Al heb ik hier het idee dat het gebeuren inmiddels gewoon is opgegaan in de flow, zoals Arie zo mooi zegt.

Van een losstaand feitje zoals met die koe in het water wil ik nog wel eens een leuk verhaaltje breien.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 July 2011, 20:14   #15
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ben je in staat om een onderscheid te maken tussen een eerlijk compliment en slijmen? Zie jij het ook in bij jezelf, het verschil als jij dat zelf doet?

Slijmen, doet iemand dat alleen om iets gedaan te krijgen? Of is een compliment geven omwille van de lieve vrede ook een vorm van slijmen?

Wat ik bij mezelf opmerk is dat ik gewoontes heb, op bepaalde manier met mensen om ga. Als ik iemand graag mag, heb ik de neiging om dat ook te willen laten merken. Soms vraag ik me af waar het compliment eindigt, en waar het slijmen begint.
Ik voel soms dat ik de intentie heb dat de andere mij mag, en daarin kan mijn compliment in het slijmen veranderen. De intentie erachter maakt blijkbaar iets tot een compliment of slijmen.

**********
Een eerlijk compliment komt voor mijn gevoel van harte en spontaan zonder er groot over na te denken en slijmen is meer berekenend,daar zul toch hoe dan ook al dan niet bewust over nagedacht zijn. Met het tweede heb ik niets, niet om te doen en niet om te ontvangen. Wel als een soort liefdevol plagerij van of na mijn liefste , maar dan is het niet onzuiver bedoeld.

Als iemand iets van me wil of ik van hem vraag ik het of vraag het mij. En dan kan het een ja of een nee worden. Als ik geen zin heb, kan het heel soms toch nog een ja worden, gewoon omdat ik van iemand houd. En/of omdat ik iemand ermee wil helpen. Over het algemeen zie ik het verschil, een van mijn ervaringen/lessen had dan ook te maken met manipulatie leren herkennen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 16 July 2011, 13:46   #16
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Tsja..............Alzheimer he? Of toch Korsakov?


Overigens stond in de Volkskrant/Wetenschap bijlage van 17 juni 2011 dat er sterke aanwijzingen zijn dat bij rokers die stoppen op lange termijn herstel optreedt van de hersenschade die het roken heeft aangericht. Na twintig jaar hebben de hersenen van de roker weer dezelfde kwaliteit als van niet rokers.

In april 2007 gestopt (dus het is zelfs al vier jaar) dus nog 16 jaar te gaan.

Maar goed het geheugenverlies is daaraan tijdelijk dus nog wel even toe te schrijven .
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 September 2020, 17:02   #17
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ben je in staat om een onderscheid te maken tussen een eerlijk compliment en slijmen? Zie jij het ook in bij jezelf, het verschil als jij dat zelf doet?

Slijmen, doet iemand dat alleen om iets gedaan te krijgen? Of is een compliment geven omwille van de lieve vrede ook een vorm van slijmen?

Wat ik bij mezelf opmerk is dat ik gewoontes heb, op bepaalde manier met mensen om ga. Als ik iemand graag mag, heb ik de neiging om dat ook te willen laten merken. Soms vraag ik me af waar het compliment eindigt, en waar het slijmen begint.
Ik voel soms dat ik de intentie heb dat de andere mij mag, en daarin kan mijn compliment in het slijmen veranderen. De intentie erachter maakt blijkbaar iets tot een compliment of slijmen.
Dit heb ik 9 jaar geleden geschreven.
In wezen is er niets veranderd wat dat betreft, alleen nu zie ik feilloos wat ik doe.
Complimenten zijn altijd een beetje triggie, want ongemerkt worden ze gebruikt om iets voor elkaar te krijgen, ook al is dat alleen maar om de sympathie te winnen.
Iemand een compliment geven kan ook de functie hebben om iemand anders onderuit te halen. Jr geeft iemand een compliment als twee mensen kibbelen, zo spreek jij je voorkeur uit.
Ik ben altijd geïnteresseerd in emoties, en in hun innemende positie in het menselijke gedrag, en heb getracht om dat bij mezelf zo eerlijk mogelijk te leren kennen (helder leren onderscheiden).

Het feit dat ik me een beetje buiten gesloten voelde, gebruik ik nu gewoon om even naar te kijken.
Het is een thema die ik goed ken.
Het komt omdat mijn interesse een beetje afwijkt. Maar eigenlijk is dat niet echt zo. Ik voel me buitengesloten omdat ik daar voor kies, onbewust maar wel treffend.
Oorzaak en gevolg..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 September 2020, 17:09   #18
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Kritiek geven en ontvangen.

Ook zoiets. Ik ga straks wat meer over schrijven.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 September 2020, 17:12   #19
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

En je hebt ook oprechte complimenten uiteraard. Fijn om ze te geven, en ze te ontvangen. Helaas kleeft er vaak iets aan een compliment.
De menselijke aard is nogal 'troebel', het ego doorklinkt in de meeste acties van de mens.
No biggie! Zelfonderzoek is daar de sleutel voor..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 September 2020, 17:25   #20
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
En je hebt ook oprechte complimenten uiteraard. Fijn om ze te geven, en ze te ontvangen. Helaas kleeft er vaak iets aan een compliment.
De menselijke aard is nogal 'troebel', het ego doorklinkt in de meeste acties van de mens.
No biggie! Zelfonderzoek is daar de sleutel voor..
Juist dat wat een compliment kleeft is het onderzoeken waard.
Ook dat wat door kritiek doorklinkt, de lading dat achter schuilt, is het onderzoeken waard.
Dit draadje is een uitnodiging en een klankbord voor mezelf uiteraard.
Het gaat over mijn ego.
Mijn dierbaarste schat het ego, voor mij de deur naar 'dat wat is'.

Alsnog, iedereen welkom!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.