Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Jiddu Krishnamurti
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Jiddu Krishnamurti Krishnamurti bekend als onafhankelijk denker die zijn eigen weg ging en geen volgelingen wilde.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 December 2014, 12:51   #11
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Hoe realiseer je dat? Door in te zien dat het leven niks anders is dan onze ervaring ervan. Als ik ervaren is en als het leven bestaat uit ons ervaren van het leven, dan zijn ik en het leven een.
Natuurlijk zijn ik en het leven één ze vormen een eenheid in de bestaande fictie. Dat ervaringen kloppen daar reken je vast op maar ook zij zijn fictie en bedriegen.

Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 12:55   #12
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
@Puppetji:
Wat heb je er eigenlijk aan om overal maar teksten vandaan te slepen en ze hier als mooi en geweldig aan te prijzen. Zeg er wat over waar het in je beweegt, wat het in gang zet.
- De teksten verschaffen me inzicht in het doel van het individuele menselijke bestaan.
Door ze te delen blijven ze meer onder mijn aandacht en pik ik mogelijk iets interessants op door mogelijke discussies erover te lezen.
Zo ben ik toevallig op deze teksten gekomen dankzij forumlid Theo die in een ander topic zijn, ik zal het maar onderwaardering noemen, van Eckhart Tolle uitsprak.
@Theo: bedankt bij deze dus, zonder jou was ik deze teksten niet op het spoor gekomen!

- Wat heb jij er aan een forum te runnen en maar steeds je 'gedegen zelfonderzoek' liedje te zingen en deze teksten van Krishnamurti door mij en Rob ervaren als waar de essentie van dit forum overgaat zo NIET te ervaren?
Ja, leg maar is uit zoals Ulla al eerder vroeg.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 13:04   #13
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
- De teksten verschaffen me inzicht in het doel van het individuele menselijke bestaan.
Door ze te delen blijven ze meer onder mijn aandacht en pik ik mogelijk iets interessants op door mogelijke discussies erover te lezen.
Zo ben ik toevallig op deze teksten gekomen dankzij forumlid Theo die in een ander topic zijn, ik zal het maar onderwaardering noemen, van Eckhart Tolle uitsprak.
@Theo: bedankt bij deze dus, zonder jou was ik deze teksten niet op het spoor gekomen!

- Wat heb jij er aan een forum te runnen en maar steeds je 'gedegen zelfonderzoek' liedje te zingen en deze teksten van Krishnamurti door mij en Rob ervaren als waar de essentie van dit forum overgaat zo NIET te ervaren?
Ja, leg maar is uit zoals Ulla al eerder vroeg.
Het is allemaal afleiding en dat zie je niet. Ik wijs daar continue op en in plaats van dat het tot je doordringt ga je het typeren als 'alsmaar hetzelfde liedje' om het nog verder naar de kelder van je bewustzijn te kunnen verdringen.

Op dezelfde oppervlakkige wijze maak je contact met allerhande teksten op internet, ze bereiken je niet en ze verdwijnen weer naar de achtergrond. Wat je moet doen is je eens in iets kleins volledig vastbijten en het niet meer loslaten tot je dat volledig hebt doorgrond.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 13:06   #14
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
@Ulla: Gedegen zelfonderzoek heeft geloof als aangrijppunt, bewustwording heeft geloof als uitgangspunt.
Holey sh*t!
Wat ben jij toch een....
hmm, ik ga me uitdrukken met een schitterende videoclip die ik voorbije nacht pas voor het eerst zag.
Niet om off-topic te gaan hoor. Ik wil hier bij Krishanmurti blijven.
Even tussendoor maar om mijn persoonlijke mening te geven over wat voor soort goeroe ik jou vind.
The true and false guru are both expressions of what is - Wayne Liquorman

Moest het niet duidelijk zijn wat ik met die videoclip bedoel, effe een hint: het type goeroe waar ik jou onder reken begint met de letter 'f'.
Maar luister naar de youtube clip, want ook dat soort goeroe's helpen sommige mensen op weg. Jij mij alvast niet, maar als een uitdrukking van wat is beschouw ik je sowieso.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 13:09   #15
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Holey sh*t!
Wat ben jij toch een....
hmm, ik ga me uitdrukken met een schitterende videoclip die ik voorbije nacht pas voor het eerst zag.
Niet om off-topic te gaan hoor. Ik wil hier bij Krishanmurti blijven.
Even tussendoor maar om mijn persoonlijke mening te geven over wat voor soort goeroe ik jou vind.
The true and false guru are both expressions of what is - Wayne Liquorman

Moest het niet duidelijk zijn wat ik met die videoclip bedoel, effe een hint: het type goeroe waar ik jou onder reken begint met de letter 'f'.
Maar luister naar de youtube clip, want ook dat soort goeroe's helpen sommige mensen op weg. Jij mij alvast niet, maar als een uitdrukking van wat is beschouw ik je sowieso.
Ik hecht niet zo veel waarde aan je 'zien' je blijkt het niet te kunnen.

Ik zal het straks beluisteren en becommentari?ren, ik heb vanmiddag iets anders te doen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 13:49   #16
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
@Puppetji: Het is allemaal afleiding en dat zie je niet. Ik wijs daar continue op en in plaats van dat het tot je doordringt ga je het typeren als 'alsmaar hetzelfde liedje' om het nog verder naar de kelder van je bewustzijn te kunnen verdringen.

Op dezelfde oppervlakkige wijze maak je contact met allerhande teksten op internet, ze bereiken je niet en ze verdwijnen weer naar de achtergrond.
Ik zie veel meer dan jij denkt!
Jou bijvoorbeeld als de grootste afleiding op internet!
Maar zoals ik net schreef, ben jij ook een uitdrukking van wat is.
Voor de éne een juiste goeroe, voor de andere een valse goeroe.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
@Puppetji:
..Wat je moet doen is je eens in iets kleins volledig vastbijten en het niet meer loslaten tot je dat volledig hebt doorgrond.
Zei de voor mij valse goeroe.
Ik beslis wel zelf wat ik wel en niet moet doen.
Zo lees ik net een andere tekst op die 'Truth is a pathless land' site gewijd aan Krishnamurti al voor de derde keer > Liefde is van nature eeuwig.
Een tekst die me weer een pak inzicht verschaft in de gebeurtenissen die ik voorbije half jaar heb mogen ervaren op dat vlak.
In de in zijn geheel totaal prachtige tekst voor mij komt vijf keer de term 'ikbesef' voor. Maar ik verkies deze twee nog even te vermelden.
Citaat:
- Zolang je beschikt over de levendigheid van geest en de flexibiliteit van denken die je uiteindelijk tot wijsheid leiden, ben je voortdurend voorbereid op heelheid.

- Je hebt de zuiverheid van denken en de heldere doelstelling nodig die je op weg zullen brengen naar een leven waarin je volslagen ongehecht bent, niet onverschillig, maar ongehecht en vervuld van genegenheid, van geestdrift. Als je hier je denken, je verstand, je hele wezen, je leven aan wijdt, zul je het begrijpen.
En dan te bedenken dat ik tot eergisteren Krishnamurti grotendeels een slaapverwekkend persoon vond. Nog steeds vind want de paar boeken die ik van hem in huis heb vind ik onleesbaar en hem op Youtube bekijken houd ik geen 15 minuten vol.
En dan nu al die teksten van hem die ik voorbije nacht vond op de ''Truth is a pathless land' website zo levendig en precies wat ik nodig heb! Wonderlijk.
Met dank aan dit forum dus en forumlid Theo zijn commentaar over E.T.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
@Puppetji: Ik hecht niet zo veel waarde aan je 'zien' je blijkt het niet te kunnen.
Precies wat ik van jou ook vind.
Alleen interesseert me dat maar weinig of jij nu wel of niet kunt 'zien' omdat ik o.a. geen forum run als het jouwe en dus jouw doelstelling niet heb.
Wat niet wil zeggen dat ik jouw forum in zijn geheel nutteloos vind, nee.
Het is precies wat verondersteld wordt (zoals alles) om op mijn weg te komen. Alles is met alles verbonden, niets is toeval.

En jouw eeuwige 'gedegen zelfonderzoek' liedje stoort me zelfs al een hele tijd niet meer. Voor mij gaat het om 'vrij zijn van ikbesef' om Krishnamurti's term te gebruiken. Daar herken ik mijn doel in.
Hoe jij dat weeral typisch '? la Renoir' bekritiseerd, categoriseert, analyseert etc. zal mij worst wezen.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 14:15   #17
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Zo ben ik toevallig op deze teksten gekomen dankzij forumlid Theo die in een ander topic zijn, ik zal het maar onderwaardering noemen, van Eckhart Tolle uitsprak.
@Theo: bedankt bij deze dus, zonder jou was ik deze teksten niet op het spoor gekomen!

Zo zie je maar weer dat alles zijn eigen werking heeft. Ik had die tekst wat gegoogeld om jou de leemtes van Tolle te laten zien. Ik wees met mijn vinger naar Tolle. Maar jij keek niet naar Tolle, jij keek naar mijn vinger. Op dat moment werd jij de doener. Had je naar Tolle gekeken, dan had je niet-gedaan. Dan hadden we het er over kunnen hebben, enz enz. Maar de doener in jou verkiest steeds een eigen dynamiek, zodat de dynamiek van het niet-zijn je ontgaat.

Ik moet jou dus ook bedanken, jouw 'doen' bevestigd hoe de egomens in zijn eigen wereldje gevangen blijft. Bedenk dat een egomens die Krisnadingest vlekkeloos kan citeren en hem helemaal begrijpt nog altijd een egomens is.
Kris wilde niet voor niks geen navolgers hebben, navolgers doen.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 15:03   #18
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Gedegen zelfonderzoek heeft geloof als aangrijppunt, bewustwording heeft geloof als uitgangspunt.
Het eerste is helemaal duidelijk. Het tweede betekent dat bewustwording volgens jouw uitleg niet het gevolg van dat gedegen zelfonderzoek kan zijn. Bewustwording is dus mede met behulp van dat zelfonderzoek niet dat je je bewust wordt van wat je niet bent? In hoever heeft bewustwording het met geloof te maken en hoe leg jij het dan uit?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 15:11   #19
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Zo zie je maar weer dat alles zijn eigen werking heeft. Ik had die tekst wat gegoogeld om jou de leemtes van Tolle te laten zien. Ik wees met mijn vinger naar Tolle. Maar jij keek niet naar Tolle, jij keek naar mijn vinger. Op dat moment werd jij de doener. Had je naar Tolle gekeken, dan had je niet-gedaan.
Ik neem het je niet kwalijk dat jij je invulling maakt van hoe het gegaan is hoor Theo. Je, we, hebben ook maar beperkte communicatie middelen op een forum h?.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
..
Dan hadden we het er over kunnen hebben, enz enz. Maar de doener in jou verkiest steeds een eigen dynamiek, zodat de dynamiek van het niet-zijn je ontgaat.
- En wat verkiest de doener in jou?
Die verkiest hier te typen dat hij het nu allemaal wel weet. Hij heeft bevestiging gekregen van hoe de egomens in zijn eigen wereldje gevangen blijft. Algoed dat je al eerder ergens op dit forum hebt geschreven dat jij ook nog een 'egomens' in je zitten hebt of ik had je alweer de titel ego-egoloos toegedicht.

- Ha, je wou graag discussiëren over Eckhart Tolle? Ja, ik merkte het in het topic waaronder in onderstaande citeer om te tonen dat ik het volg:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Tolle zegt eigenlijk met heel veel woorden wat Juul ook ergens zei.
Je hoeft eigenlijk niks te doen. Als het werkelijk zo eenvoudig ligt, waarom is egoland dan zo groot? Waarom zie ik overal om mij heen mensen lijden?
Zelfs mensen die aan mijn lippen hangen die vinden het niet. Je kan het gerust 1000 x voor klappen, het wordt niet gezien.

En dat komt omdat 'men' door een proces van ontgeloven moet. En als ik Tolle dan goed begrijp is de weg om het pijnlichaam niet langer te voeden. Ach, in egoland is dat misschien een goede tip. Maar feitelijk moet natuurlijk gewoon je hele geloof in dat pijnlichaam verdwijnen. Want je waant je even het heertje, maar als er maar 'dat' gebeurt dan springt hoppakee, dat pijnlichaam weer als een duveltje uit een doosje.
De idee om te reageren erop is / was aanwezig in mij, maar ik kan niet overal tegelijk zijn en wil ook niet heel de dag op dit forum bezig zijn. Ik heb nog wat anders te doen ook.
Waarom ik uitweek naar Krishnamurti is dat ik al googlend iets zocht van hem dan aansloot bij Tolle die zegt dat het in een instant knip kan veranderen, dat men niets hoeft te doen. Zei Krishnamurti ook ooit, maar ik kon het niet zo meteen vinden op internet. En toen kwam ik de site tegen over hem waaruit ik hier verschillende teksten heb geciteerd die ik veel belangrijker vind dat met jou te discussiëren over Eckhart Tolle in dat andere topic waaruit ik bovenstaande citeer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik moet jou dus ook bedanken, jouw 'doen' bevestigd hoe de egomens in zijn eigen wereldje gevangen blijft.
Theo Theo, wat een oordeel toch.
Jouw schrijven nu bevestigd mij ook hoe jij als egomens in je eigen wereldje gevangen blijft.
Verschil tussen jou en mij is echter dat het mij niet interesseert jou 'bij te staan' in je 'ont-wikkeling' wat jij zo graag wil doen met forumleden hier: 'Hen bijstaan wanneer ze zich willen ontwikkelen'.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Bedenk dat een egomens die Krisnadingest vlekkeloos kan citeren en hem helemaal begrijpt nog altijd een egomens is. Kris wilde niet voor niks geen navolgers hebben, navolgers doen.
Wat ik mij bedenk nu is dat het mannetje van 2000 jaar geleden ook geen navolgers wou, maar jij wel duchtig met de term 'christusmens' zwaait op dit forum.
Ik zwaai met geen enkele term. Ik misschien vrijer dan jou? Kom, haal de meetlat boven.
Dat ga je niet doen, je gaat nu gedwee zeggen dat je die wedstrijd bij voorbaat toch al verliest, je wordt nu 'nederig'.
Heb ik je nog is ergens zien antwoorden tegen forumlid Tuizentfloot...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Tuizentfloot, ik ga geen 10 vragen tegelijk beantwoorden. Ik wil je best te woord staan, maar voor wedstrijdjes ben ik niet in.

Als jij jezelf verder wil ont-wikkelen, dan sta ik aan je zijde.
Wedstrijdjes wie de grootste heeft, die verlies ik per definitie.
Beste Theo,
misschien discussi?r ik later met je nog verder over Eckhart Tolle in dat andere topic. Maar voorlopig heb ik er geen interesse in, de egomens in je denkt maar wat hij wil van E.T.
Of jij hem nu ervaart als een 'true or false guru', of
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
E.T. lijkt me nou net iemand voor jou Puppeke.
zal mij allemaal worst wezen. Beiden, True or false, zijn toch 'expressions of what is'. Net als jij, net als ik, net als Renoir enz.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 16:24   #20
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Ik zal het straks beluisteren en becommentari?ren, ik heb vanmiddag iets anders te doen.

Die man is amper te verstaan en struikelt alsmaar over zijn eigen woorden. Als je wilt dat ik er een reactie op geef moet je even voor mij verwoorden wat hij zegt, ik kan hem in zijn staccato manier van praten niet of nauwelijks volgen.
Liquorman is een neo advaitaist en behoort tot het gevolg van Balsekar (de vertaler van Nisargadatta die voor zichzelf begonnen is).
Je weet dat ik noch van Balsekar, noch van neo advaita een hoge pet op heb.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De frustratie van verlicht zijn Natan Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 69 29 January 2017 18:15


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.