Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 July 2022, 23:09   #16
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ego (uit het Latijn) betekent in de letterlijke betekenis "ik".

Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ego_(begrip)

Een "ik" die meedeelt egoloos te zijn is als een mens die meedeelt een kip te zijn.

Ego is dat wat zich voordoet als er gesproken wordt, als er gecommuniceerd wordt. Dit heeft een ego/ik nodig, maar dit ego/ik heeft geen Werkelijke realiteit. Is niet wat je bent.

Ego hoeft niet op het feit gedrukt worden onvolkomen te zijn. Ego is geen Werkelijkheid, dus sowieso niet volkomen.

Als ik/ego zich voordoet als het mededelen egoloos te zijn, dan kan maar best op deze onjuiste kronkel gewezen worden.

En er doet zich evengoed ik/ego voor om hierop te wijzen en laten we daar helder over zijn, dat ik/ego is sowieso ook niet volkomen. Het is gewoon niet wat je bent. Dus het hoeft niet als volkomen of egoloos verkocht te worden. Het is wat zich voordoet en wat zich voordoet is sowieso onvolkomen.

Het is als dat zich voordoende ego behebt geraakt met zichzelf dat het hek helemaal van de dam is. Maar ook als het zich voordoen van dit ik/ego ontkend wordt (niet gezien wordt) of als volmaakt afgeschilderd wordt (niet gezien wordt voor wat het is), is Waarheid ver uit zicht. Daarom moet dit zich voordoen echt wel gezien worden en wel voor wat het is: niet volkomen.

Op een forum voor Waarheidvinding is dit iets dat aan bod moet kunnen komen en niet zomaar verwijderd zou mogen worden omdat het even ongemakkelijk aanvoelt of ongelegen komt in de onderliggende doelstelling van het forum.
Zie hier het resultaat van shoppen, overal wordt wel wat kennis opgedaan en waar eensluidendheid optreed vormt zich weer een vastere vorm van kennis waarvan moeilijk weer is los te komen. Het gaat zich dan verdedigen ten opzichte van weer andere opgedane kennis. Dat doet zich al een tijdje zo voor achter de schermen hier op dit forum. Een volstrekt zinloze bezigheid.

Het doet er even niet toe dat ego uit het latijn 'ik' betekend. Hier hanteren we ego als een specifieke hoedanigheid van 'ik' namelijk de beschermende factor ervan. Het 'ik' is niet per definitie strijdlustig, het ego is dat wel. Onder 'ego verstaan we dus iets anders dan 'ik'. Dus het is 'ik' wat zich voordoet als er gesproken wordt en niet ego. Dat wezenlijke onderscheid is van belang voor de verdere ontwikkelingen die zich voordoen middels het voorgestane zelfonderzoek op dit forum.

Ego is per definitie onvolkomen omdat het iets beschermd waarvan nog maar eerst moet worden vastgesteld of het wel echt bestaat in die hoedanigheid als we het kennen. Ego daarom al bij voorbaat dan maar geen werkelijkheid noemen is evenzo belachelijk. De manifestatie ego doet zich overal voor in de wereld, de meeste ellende is er het gevolg van. Dat geen werkelijkheid noemen is je kop in het zand steken. Of alles wel als zodanig echt bestaat of vermeend is moet eerst nog maar eens een gedegen onderzoek uitwijzen. We blijven toch wel anticiperen op het vermeende leven.

Deze Dorje bouwt hier een vreemd aandoende constructie op om zijn punt te kunnen maken. Achter de schermen gaf hij er blijk van moeite te hebben met iemand die zich verheft bijvoorbeeld iemand die zegt egoloos te zijn. Ego's voelen zich altijd aangesproken iets niet te hebben. Deze discussie is achter de schermen gevoerd omdat het een onzinnige discussie is, de discussie hoeven we ook helemaal niet te voeren omdat het van geen enkele importantie is voor het doen van gedegen zelfonderzoek. Het is beter onzin te verwijderen dan eindeloos zinloos daarover te blijven miepen. Ook hebben allerhande malloten hier een platform geboden gekregen met als gevolg eindeloos over 'niks' soebatten. Dat proberen we, in ieder geval vanaf nu, te voorkomen.

Waar we hier voor gaan is niet de subjectief beleefde waarheid waarvan ego meent dat hem dienaangaande niet de mond gesnoerd mag worden. Waarheidvinding hier is de zoektocht naar de onveranderlijke waarheid. De subjectief beleefde waarheid heeft hier op dit forum alle zeggenskracht al verloren en kan gevoeglijk dan ook wel weer worden verwijderd.
  Met citaat reageren
 

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.