Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 April 2018, 13:02   #11
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Alle verschijnselen zijn veranderlijk, dat waarin het verschijnt is het enige ware (onveranderlijke). Evolutie verschijnt aan dat wat onveranderlijk is. Het is niet evolutie die nodig is om de zoheid der werkelijkheid te realiseren, het is het erkennen van het onveranderlijke dat nodig is.

Verder ga ik niet reageren, want ik kan niets knopen aan dat corrumperend verstand van jou, ik kan het niet volgen en daardoor is verdere communicatie met jou erg moeilijk.
Het verstand is inderdaad enkel een nieuw element er gekomen dank zij de evolutie... Het probleem is dat het verstand, zoals in den beginne de brute kracht en/of andere kenmerken de mens een 'vermeend' overwicht kan geven op zijn omgeving, zichzelf en/of op zijn medemensen en dat het verstand meestal dan ook in die richting gebruikt en misbruikt wordt...

Het verstand is een onderdeel van de mens, maar kun jij jezelf voorstellen zonder je verstand? Ik geloof dat weinig mensen dat nog kunnen; zij denken dat zonder hun verstand ze enkel nog een zwaar gehandicapte zombie zouden zijn...
Maar het verstand is niet het 'zijn'; het verstand ziet en weet niet direct... Het verstand kan enkel afleiden uit wat hem ervoor gegeven werd of wordt...
Wij zijn niet het verstand, ons echt 'zijn' is veel directer, wij zijn zoals alles om ons heen gelieerd met het geheel. Maar wij zijn ons daar steeds minder en minder van bewust.
Het verstand zal ons niet terugvoeren naar dat eerste bewustzijn, waar het verstand zelf geen deel van is... Het verstand dat eigenlijk niets is kan dan ook alleen maar tot de conclusie komen dat in wezen alles niets is, zoals zichzelf...

Het is daarom dat ik spreek van de corrumperende werking van het verstand; toch zeker als we aan waarheidsvinding willen doen; want als het verstand al iets doet is met alle macht en middelen ons te proberen ervan te overtuigen dat buiten zichzelf er niets bestaat en het verstand zelf is ook niets...
Dus geloof ik al die gezegde van wat is, is en is onveranderlijk niet meer...
Als je al het echte leven gevoeld heb, dan weet je dat dat alles behalve dood is en dat dat heel intens en scheppend is en scheppen houdt nu juist wel verandering, evolutie in...
marie is offline  
 


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 03:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.