Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 February 2021, 21:02   #18
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Waarom juich je Nowee's doordenken dan toe? Het is wat Laurens schrijft, in de loop der tijden heeft hij een geheel eigen interpretatie van het zelfonderzoek eigen gemaakt. In Nowee is niets te vinden wat verwijst naar het 'zijnde' wat in zichzelf is. Nowee heeft het wordende vervolmaakt en is meer verloren dan een mens wat nog geen minuut met zelfkennis is bezig geweest.

Ik pik één zin uit zijn warrige betogen:



Deze user is volledig vastgelopen in zijn 'doordenken'. Het vinden van Waarheid is slechts voor één uitleg vatbaar. En dat is geen overtuiging maar het 'vinden' van dat wat volledig in zichzelf is gekeerd. Het is zichzelf in zichzelf, zonder ook maar iets in een vorm of een aanname of een overtuiging.

Het heeft er alle schijn van -ik kan het dus mis hebben, anders was het geen schijn- dat men op dit forum uit alle macht alle intellectuele registers uit de kast trekt.
Het zijnde dat in zichzelf gekeerd (opgesloten) zit is geen zijnde; het is enkel de dood...
Een onveranderlijk zijnde bestaat niet, want Leven, Zijn is voortdurende verandering waar tegenover de dood als onveranderlijk in zichzelf staat...
Het zijnde schept en brengt voor; de dood brengt niets meer voort

Ten andere het pure zijn kun je niet verstandig uitdrukken, verstandig vinden; je kunt het enkel zijn...

De mens is niet meer zijn dan alle andere levende wezens, alle andere zijn... De mens kan er zich wel meer bewust van zijn... en daartoe hoort het verstand... om zich bewust te zijn van het zijn... Niet om het ZIJN te verklaren, te ontdekken, te zien...

Als ik hierboven in verband met Nowee sprak over doordenken, dan had ik het over het durven in woorden uitdrukken, zonder grendels, van wat ze ervaren had en daar daarenboven de juiste conclusies uit durfde te trekken...
Daar waar de meeste mensen opgesloten zitten in verstandelijke constructies die hen niet toelaten om tot het uiterste te ervaren en die ervaring ook te uiten...
Meer nog, men sluit die ervaring, juist omdat het zogezegd enkel maar een ervaring is en dus volgens de regels van het verstand enkel beperkend en persoonsgebonden kan zijn, uit bij de zoektocht naar waarheid...
marie is offline  
 


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.