Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Sri Nisargadatta
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Sri Nisargadatta Het 'Wie ben ik' stond centraal, niet het tijdelijk 'ik' maar onze wezenlijke kern, het 'Ik' dat alles omvat.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 September 2021, 16:48   #11
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Over de bewijslast heb ik het al uitgebreid gehad op de homepage behorende bij dit forum.
Neen, het gaat daar niet om. Het gaat om:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
dat wat je meent dat hier het geval is
Namelijk:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Diege die 'weet' is nog steeds een subject dat zichzelf te serieus neemt en daardoor de subjectiviteit van zijn eigen gezichtpunt niet in het oog kan krijgen.
Dat al meermaals tegengesproken is.

Het wordt tegengesproken met dat dat niet het geval is, omdat er geen subjectief standpunt meer ingenomen wordt omdat het gedegen zelfonderzoek afgerond is. Steeds weer toon ik naadloos aan waar jouw eigen invulling zit, en steeds opnieuw wordt het tegen gesproken met dat de eigen invulling zich niet voordoet, vandaar:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Dit is her en der tegengesproken, en zal her en der tegengesproken blijven, tot in de eeuwigheid, louter en alleen omdat het gewoonweg niet gezien kan zijn door die wat tegenspreekt. Wat niet gezien kan worden wordt hiermee dan als bewijs opgevoerd dat het er niet is. Mooie bewijsvoering.
M.a.w. het niet zien van het zich voordoen van de eigen invulling wordt steeds als bewijs gebruikt dat er geen subjectieve invulling is. Begrijp je het zo?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wat je hier allemaal stelt Dorje zijn gedachten en je produceert ze aan de lopende band. Nergens blijkt sprake te zijn van enig onderzoek naar het waarheidsgehalte ervan. Je brengt die gedachten zelfs met een stelligheid, overtuiging, die geen enkele ruimte voor twijfel meer open laat.
Dat het gedachten zijn is evident, alles wat ik schrijf en jij schrijft is op basis van gedachten, de gedachten hebben sowieso geen Waarheidsgehalte (hoofdletter), geen enkele. Ik kan evengoed zeggen dat blauw rood is. Waar de gedachten naar verwijzen is naar dat er vastgesteld is dat alle gedachten die hier gespuwd zijn geen Waarheidsgehalte hebben, ook die van jou niet, dat is dus niet meer het onderzoeksveld. Dat is, zoals je wilt, afgerond. Het is ontdekt geen Waarheid te zijn en dan kan dat niet verder onderzocht worden.

Het onderzoeksveld dat blijft is hoe iets wat niet Werkelijk is gebleken zichzelf toch steeds maar weer blijft bevestigen. Dat is een mooi onderzoeksveld dat als dit ook afgerond zou worden, het nooit meer gezien wordt. En dan krijg je zo van die uitspraken dat het zich niet voordoet. Het wordt gewoon niet (meer) gezien, dat is helemaal geen bewijs voor dat het zich niet voordoet. Dat is helemaal geen tegenspreken, het is de hele bevestiging van wat wordt tegengesproken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Gedegen zelfonderzoek vindt plaats binnen jou als forumdeelnemer en strekt zich niet uit over het forumgebeuren. Wat anderen doen is niet het onderwerp van gedegen zelfonderzoek
Het gedegen zelfonderzoek, in de zin van gedachten op Waarheid te onderzoeken en zelfs de bedenker ervan, en zelfs de getuige ervan, is afgerond, en kan dus niet meer opgenomen worden, waar het hier nu even over gaat is het zich voordoen van subjectieve invulling en het niet meer zien dat dit zich voordoet. Daar gaat het nu even om. Het kan best zijn dat dit niet behoort tot het gedegen zelfonderzoek, dat dit er buiten wordt gesloten, maar het is wel nodig om Waarheid te vinden. Waarheid is vrij van subjectieve invulling, maar elke mond die zich opent, elke vinger die typt, ook die van Nisargadatta, die van Laurens, die van Bassie, die van Darsho, die van Guido en die van Dorje, spreekt zich subjectief uit, is subjectieve invulling no matter what. Dat niet zien, is Waarheid toedekken.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
 


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nisargadatta quotes Rob Sri Nisargadatta 3 26 October 2013 17:22
Leerling van Nisargadatta Nathan Bob Adamson 0 10 June 2011 18:22
Sri Nisargadatta en Ik ben Rozenhart Sri Nisargadatta 7 9 August 2010 14:07
Sri Nisargadatta Nathan Sri Nisargadatta 13 12 June 2010 22:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.