Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 January 2022, 11:28   #1
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard Wat is ego? *

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Jemig, het is wel lastig hier. Ego is gewoon ik. De afgescheiden vorm.
Waarvan afgescheiden? Van de andere afgescheiden vormen.
Ik vind 'ik' niet zo gewoon. Je bent prematuur een entiteit en dat wordt 'ik' genoemd. Echter hebben zich in de loop van je leven een hoop gedachten gevormd en dat 'ik' meer dan de bedoeling er van kan zijn inhoud gegeven. Die gedachten blijken vluchtig en makkelijk om te vormen tot andere. Dat zou het 'ik' maar vorm- en karakterloos maken en om die reden is er binnen de constellatie 'ik' een beschermingsmechanisme ontstaan om het in essentie maar zwakke zootje bij elkaar te houden en dat heet 'ego'. Om voor nageslacht te zorgen moet onderling gewedijverd worden en voor zo'n (tegenwoordig mentale strijd) is ego eveneens heel bruikbaar gebleken.

Citaat:
Wie zegt dat hij niet bestaat of wie zegt dat hij egoloos is, die zegt een contradictie. Zo moeilijk is dat toch niet? Oftewel zo iemand kletst uit zijn nek.
Als entiteit is er aanwezigheid maar datgene wat er van gemaakt is middels gedachten over dat 'ik', de mentale vorming, die is dermate fragiel dat die in elkaar kan storten en een fata morgana blijken te zijn. Wanneer dat instorten gebeurt is er niet langer een noodzaak tot bescherming en laat ego na dat te doen. Het denken te bestaan is dus het heersende geloof, niet het niet bestaan en dat kun je niet van iemand aannemen maar dat moet je geheel en al zelf ont'dekken.

Citaat:
Zeker als zo'n iemand niet iets zinnigs kan schrijven over wat wél egoloos is. Gewaarzijn is egoloos en gewaarzijn doet wél schouwen. En in dat schouwen wordt gewaarzijn ook zichzelf gewaar. (bewust van zichzelf)
Als je entiteit voor gewaarzijn leest dan klopt het weer. Veel discrepantie zit hem in het gebruik en de betekenis van de begrippen zoals Rob ook al opmerkte.

Citaat:
Maar dat komt er van als zo'n 'gedegen' onderzoek niet meer blijkt dan wat boekenwijsheid. Dan toetert men ergens dat Waarheid en bewustzijn hetzelfde is, zónder ook maar enige notie over bewustzijn te hebben.......
Dat gedegen zelfonderzoek niet meer blijkt dan boekenwijsheid moet ik toch ten stelligste ontkennen. Het gedegen zelfonderzoek is wat ze in de wetenschap noemen een empirische vaststelling. Het is de kracht van doen. Er over lezen doet niks en daarom is discussiëren er over dan ook volstrekt zinloos. Zoals iemand ooit terecht opmerkte heeft dat in het tienjarig bestaan van dit forum totaal niets opgeleverd. Nog steeds worden vol overgave allerhande dwaalwegen bewandelt.
  Met citaat reageren
 


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.