Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Hans Laurentius
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Hans Laurentius Na elf jaar satsangs gegeven te hebben is hij sinds april 2009 gestopt. Sinds 2012 zijn er weer bijeenkomsten.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 June 2010, 17:06   #1
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard Probeer te luisteren als bewustzijn *

Ieder najagen van wat het ook is, houdt je bij jezelf weg. Het is het spelletje van ego om uit het moment te komen om ofwel naar de toekomst te bewegen en daar de energie op te richten ofwel het verleden te herkauwen.

'We moeten alles accepteren, ooh ja, ik hoef alleen maar alles te accepteren, nu heb ik het'. Ja, dat had je gedacht, want dan moet je ook accepteren dat je iets niet kunt accepteren. Dat lost dus allemaal niets op.

Zolang we dus bezig blijven om als persoontje, als 'mind proberen te snappen wat ik zeg, om daar een methode uit te destilleren, om vrij en gelukkig te worden of verlicht net welke woordje je fijn vindt, vergeet het dan maar.

Vandaar dat Nisargadatta altijd zei, "probeer te luisteren als bewustzijn". Open dus, we zeggen dan weleens met een 'open mind', dat kan natuurlijk niet want een mind is per definitie gesloten zoals ieder ding.

Maar bij wijze van spreken met een 'open mind', want pas als er een rijpheid in een individu aanwezig is en daarmee een spontane bereidheid om ieder oordeel, iedere strategie en iedere neiging tot (be)grijpen even opzij te schuiven kan het inzicht doorbreken.

Je kunt fijne gedachten hebben, je kunt vervelende gedachten hebben, maar daar ben je je op de zelfde manier bewust van. Bewustzijn trekt zich daar dus niets van aan. Je kunt op je kop gaan staan, moeilijk gaan doen, mag allemaal!

Bewustzijn wordt daar geen haar anders van. En wie zich dus realiseert dat hij dat bewustzijn is, komt tot de verbazingwekkende ontdekking dat al dat lijden dat je dacht te hebben, dat je dat nooit overkomen is, dat hoort bij dat ding.

En je ervaart dat alleen maar omdat je het claimt, omdat je je identificeert met lichaam-denken-voelen. Terwijl lichaam-denken-voelen niets anders dan verschijnselen zijn in dat bewustzijn wat zich er niets van aan trekt of er plezier is of niet.

Jij, dus in de zin van je ware aard, bent vrij van pijn en vreugde. Terwijl je startpunt meestal is: 'ik wil gelukkig zijn, ik wil verlicht zijn'. Met andere woorden: 'ik wil geluk hebben, ik wil verlichting hebben'.

Verlichting is daar op het moment dat het (willen) hebben weg is. Je kunt van alles hebben, dit kan je hebben (een glas), ieder ding, verlichting is echter geen ding, bewustzijn is geen ding. Het is de voorwaarde van alles.

Haal alles eens weg wat je kent. Wat houdt je over? 'Dat', het besef 'ik ben', aanwezigheid, dat is wat je bent. En Dat behoeft geen enkele bevestiging. Je bent al vrij."

Ook dit is van een onbeschrijflijk fraaie eenvoud. Geluk is de totale vrede met al wat is, een doorstroomt worden (zowel van binnenuit als van buitenaf) door een gezegende positiviteit die lijkt op een stralende zomerdag middenin de hevigheid van regenachtige en stormende herfstmaanden.

Een plotseling ontstaan van lente in je hart in de woestenij van de egocentrische winter van ons persoonlijk bestaan. Plotseling is alles anders, alles vreugdevol en open, het is de totale afwezigheid van angst, verlangen, zorgen, hebzucht, trots en dergelijke. Alsof alles in een beweging is schoongeveegd, volstrekt moeiteloze liefdevolle helderheid die een spontane glimlach tovert op ons gepijnigde gelaat.

Er is niets dat je neerdrukt, je diepste angsten wekken slechts een milde glimlach, er heerst totale eenheid en er wordt direct geweten dat dit werkelijk is in tegenstelling tot de schijnbare waarheid van afgescheidenheid en fragmentering.

Het is het volledig tot een einde komen van de zoekbeweging. Het weggewassen zijn van elk tekort op welk nivo dan ook. Elke keer dat dit gebeurt, is er sprake van realisatie. Je kunt er slechts voor open staan. Het is nergens van afhankelijk, je kunt het niet afdwingen, enkel en alleen kun je de voorwaarden scheppen om de genade de kans te geven.

Maar eenmaal ten diepste gerealiseerd zal zij je niet verlaten omdat je inziet dat jij dat bent. Dat realisatie niet iets is dat van buitenaf kan worden aangebracht, het is de ingrond van het leven, het is het leven zelf.

De vreugde van verlichting brengt moeiteloos het goede voort, wast moeiteloos het eigen belang opzij, of beter gezegd toont moeiteloos wat ons werkelijke belang is: liefdevol aanwezig zijn en simpelweg het goede doen.

Niet vanuit een moraal of doelstelling of ideologie, maar simpelweg vanuit het wezen van het Zijn zelf ontspringt deze volstrekt eenvoudige goedheid: humorvol, zorgeloos, positief, wakker, liefdevol, spontaan en vol van heldere kracht zullen al je handelingen zijn.

Nergens hoef je aan te voldoen, er zijn geen regels waar waarheid woont, handelingen zijn de natuurlijke responsen op wat nodig is, het volstrekt spontaan reageren op wat zich aan dient, wat het ook mag zijn.

Deze vreugde, zodra ontdekt, wil gekend worden, wil zich, als het ware, vermeerderen, en daarom ben ik hier.

Niet voor mijzelf - in persoonlijke zin - maar om mijn wezen, dat het uwe is, bekend te maken, u te helpen deze volstrekt onafhankelijke vreugde in uzelf te doen ontwaken.

Daarom ben ik hier. Waar wij elkaar werkelijk ontmoeten zal spontane transformatie optreden in de openheid van uw hart en geest. Niets is onmogelijk, alles behoort u toe.

Het werken aan uzelf is enkel voorbereiding, want geluk is niet afhankelijk van welk pad dan ook.

Geluk is uw geboorterecht, openheid de voorwaarde voor de ontdekking van deze levende spontane waarheid die zich al millennia lang wenst te openbaren en dat ook doet.

H.L.
Rennie is offline   Met citaat reageren
 


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Osho over luisteren Rennie Osho 17 27 January 2014 23:54


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 04:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.