Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 May 2012, 16:58   #1
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard Ontkenning van de realiteit hier en nu

http://www.youtube.com/watch?v=mECPL...feature=relmfu

Hierbij zet Jeff Foster uiteen hoe het absolute standpunt van advaita tot ontkenning kan leiden van alles wat hier en nu plaatsvindt.
Zelfs als er gedachten (concepten) verschijnen is dat evenzeer realiteit. Ze hoeven weliswaar objectief gezien niet WAAR te zijn. Niettemin verschijnen ze op dit moment als expressie binnen en als het ENE. Zij het in gefragmenteerde vorm.

Zo kan het bijv. gebeuren dat ook het bestaan van Hitler wordt ontkend, aangezien deze "slechts" een gedachte zou zijn (geweest).. De hele wereld en al haar manifestaties kunnen vanuit het absolute standpunt ontkend worden als zijnde dat alles een droom is.

Om iets te kunnen ontkennen is echter eerst de aanname of op z'n minst het geloof in een verschijnsel noodzakelijk. Anders kan het niet ontkend worden.
En uiteraard kan de vraag gesteld worden: WIE is dan degene die alles tot een droom verklaart...Aangezien hij zelf deel van het verschijnsel is kan hij de totaliteit van wat hij werkelijk IS niet be-vatten. En bevestigt door ontkenning van de simpele realiteit van alledag (en van zichzelf) daarmee z'n eigen bestaan..
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
 


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
sat-chit-ananda (tot hier gecorrigeerd) Rozenhart Advaita 86 13 August 2011 09:53


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.