Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 October 2012, 14:27   #13
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik moet eerst even opmerken dat ik te dezer zijde geen slimmigheid zie, ik zie eigenlijk meer een vrij domme figuur in die kapitein die bevel voert over mijn schip, daarbij zie ik in het denken een matroos die de bevelen van de kapitein klakkeloos, dus in al zijn domheid, uitvoert.

Uitgaande van mezelf neem ik dus aan dat slimmigheidjes niet echt bestaan, het is een geraffineerde maar niettemin in wezen domme kortzichtige op eigen belang gerichte actie, waarmee je eerder jezelf dan een ander de loef afsteekt.

Dan jouw opmerking dat er hier mensen zijn die denken te 'weten' wat ze zijn.

Allereerst of je 'weet' kun je alleen zelf zeggen, dat 'weten heeft een kwaliteit die aan de 'ik' ontstegen is, dus zijn 'weters' die van 'ik' blijk geven geen weters in de zin van de definitie 'weten', het zijn kennisdragers.

Wat een ander ziet, de 'zij' hier, is aan hen om te ont'dekken, het verschil 'wat' van de 'wie' je bent is, ook weer. het verschil in 'ik' gehalte in je beleving en is voor anderen zichtbaar in de manier waarop de 'je' uit de verf komt in je woorden.

Ik heb nooit echt gemediteerd Aad om te kunnen zeggen dat je dan de inhoud van het verhaaltje, de 'wie' en de 'wat' geopenbaard krijgt. Wat ik wel waarneem is dat frequente aanbevelers van meditatie er doorgaans blijk van geven niet te 'weten'.

Ik heb het filmpje niet bekeken, maar afgaande op je woorden, het zal goed mogelijk kunnen zijn dat je met meditatie door je focus optimaal in het nu kunt zijn en de mind/ego/confortzone/vernauwingsbeleving even uit je is verdwenen.

Maar die ervaring is, zo lijkt mij, niet blijvend, of je moet in die meditatieve staat blijven, maar wel een goede oefening om het een van het ander te leren onderscheiden.
Renoir, het gaat mij niet om de meditatie of het mediteren.

Het ging mij om hoe een mens het verschil kan ervaren tussen de wie en de wat.

M.a.w. wat is nou die wie en wat is nou die wat.

Een wat ziet enkel de beelden en het bijbehorend geluid.

Een wie veroorzaakt/ervaart daar ook nog de eigen beleving daarvan (het filmpje en het geluid) bij.

Ik had ieder filmpje kunnen plaatsen, het gaat niet om het filmpje maar wat gebeurd er als je er naar kijkt/luistert.

Is er enkel wat is; beeld en geluid.

Of is er beeld en geluid en de wie met zijn/haar beleving/invulling daarvan.
Aart is offline   Met citaat reageren
 


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De zin van meditatie Nathan Boeddhisme 42 2 March 2015 19:23


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.