Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 October 2012, 16:57   #1
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard Jij kunt de wereld veranderen.

Mooie voor mij herkenbare tekst, ik zou het zelf geschreven kunnen hebben.

Maar helaas.


JIJ KUNT DE WERELD VERANDEREN ALS JE DAT WILT.

Jij bent de wereld. Of denk je dat jij als enige niet medeplichtig bent aan alle ellende in de wereld?
Hoe zit het dan met jouw hebzucht, jouw stillen van je honger door 'meer en meer en beter'? Hoe zit het met jouw verveling? Hoe zit het met jouw 'steeds weer iets nieuws willen hebben en zoeken naar bevrediging om die verveling, de leegte en het gemis te vullen en dus te ontlopen'? Dat gedrag waaraan de Aarde ten ondergaat ken jij toch ook als je eerlijk bent?

Wat doe jij met jouw jaloezie en je afgunst?
Dat ken je toch ook, de ander misgunnen wat jij niet kunt krijgen en dat die persoon daar dan voor moet boeten? Je probeert iemand pijn te doen door bijvoorbeeld leugens over hem te vertellen en hem zwart te maken. De ander moet boeten en je viert je frustraties bot op hem, omdat jij werd geraakt of omdat hij heeft wat jij graag wilt hebben of wilt bereiken. Misschien pleeg je zelfs een moord omdat iemand je iets heeft afgenomen of je heeft gekwetst.

Het lijkt veel eenvoudiger om iemand anders te beschuldigen en pijn te doen dan naar jezelf te kijken. Je vindt steeds wel een excuus voor je eigen gedrag, is het niet?
Maar in dit gedrag sta jij niet alleen, want jij bent de wereld. 'De hele wereld' betekent immers 'jij en jij en jij en jij ook'. En al die jijen, de meerderheid van de mensheid, loopt aan zichzelf voorbij en doet maar wat, zonder het eigen aandeel in de gevolgen te willen zien.

Zie je jouw eis, jouw verwachting en jouw hoop dat de ander en het liefst de hele wereld moet veranderen opdat jij gelukkig kunt zijn? Zie je de verwendheid erachter? Ik wil en jij moet. Jij moet zijn zoals ik het wil, jij moet doen zoals ik het wil en jij moet mij geven wat ik wil.
Maar denk je werkelijk dat als de ander zal veranderen naar jouw idee, dat jij dan gelukkig wordt? Als iedereen zou doen zoals jij het wilt en jou zou geven wat jij wilt, zouden dan ineens jouw verveling, jouw lege gevoel, jouw gemis, jouw ontevredenheid en al jouw misêre verdwenen zijn?
Zou de ander het in jouw ogen ooit goed kunnen doen?

Dit is de realiteit: jij wilt je eigen gedrag niet zien, maar wel het gedrag van de ander. Je ontkent hiermee jouw eigen verantwoordelijkheid voor het in standhouden van jouw ontevredenheid, van jouw leed en het leed in de wereld.

Wil je de wereld veranderen? Begin bij jezelf. Dat is de enige mogelijkheid. Hoe zou het anders kunnen?
Neem die verantwoordelijkheid, die tevens jouw kracht is en zie jezelf. Neem de stap door je bewust te zijn van je verveling en je ontevredenheid. Neem de stap door je bewust te zijn van dat steeds maar klagen en moeten hebben, moeten krijgen en moeten bereiken in de hoop op geluk.

Neem de stap door je bewust te willen zijn van je doen en laten. Zo alleen kun je jouw daadwerkelijke gemis onder ogen zien.
Vraag jezelf af: wat is die leegheid? Wat mis ik echt? Geef het je totale aandacht en vlucht niet weg in je oude gedrag.

'Stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen'. Verander jouw wereld door jezelf genadeloos naakt te zien met alle moed die je in je hebt. Doe het nu.

De keuze is aan jou: alles bij het oude (onbewuste) laten of met nieuwe (bewuste) ogen kijken.


Inspiratie:
Voor meer inspiratie lees ook de items onder BLOG en UITSPRAKEN of maak een afspraak voor een SESSIE met **** (zie menuknop ****).

Regelmatig wordt er een nieuw item in het BLOG en een nieuwe UITSPRAAK toegevoegd.
Wil je die (ook) per nieuwsbrief ontvangen schrijf je dan in onder CONTACT.
Aart is offline  
 


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De 'als is' wereld en de 'alsof' wereld. Aart Overige religie 0 5 December 2012 15:37


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.